مراسم جشن سالروز ازدواج امام علی(علیه السلام) و حضرت زهراء(سلام الله علیها)+صوت

مراسم جشن سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) ظهر امروز در سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر اصغر اخوی، مشاور خانواده  در این مراسم به بیان نکات و توصیه های پیرامون ازدواج جوانان پرداخت.

سخنران نشست ضمن تبریک سالروز پیوند آسمانی امام علی(علیه السلام) و حضرت زهراء(سلام الله علیها)، اظهار داشت:‌ همه ما علاقه مند به زندگی سالم و بانشاط و پربرکت هستیم و طبیعتا در اراده برای ازدواج و سبک زندگی تلاش می کنیم از الگوهای سالم و موفق پیروی نماییم. کامل ترین و جامع ترین الگو را می توان از زندگی ائمه معصوم(علیهم السلام) به ویژه امیرالمومنین(علیه السلام) و حضرت زهراء(سلام الله علیها) دریافت نمود.

وی با تاکید بر ضرورت اهتمام خانواده‌ها به اصل ازدواج، خاطرنشان کرد: ازدواج امری الهی است و برای رشد و تکامل انسان ضروری است. امروزه به دلایل و موانع مختلف اصل ازدواج جدی گرفته نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی با تاکید بر اهمیت برخورداری از ملاک‌های صحیح برای ازدواج ابراز داشت:‌ بحث ایمان، پاکی، اخلاق،‌اصالت خانواده، سازگاری و تناسب سنی، اخلاقی و رفتاری از ملاک‌هایی است که در ازدواج امیرالمومنین(علیه السلام) نیز به روشنی تبلور یافته است. امام علی(علیه السلام) بیشترین زمینه آشنایی با رسول خدا(صلی الله علیه و ‌آله)‌ را داشت.

وی ادامه داد:‌ برخی از فرزندان نسل جدید در ازدواج خود ملاک‌های لازم را رعایت نمی‌کنند. عدم انتخاب درست موجب دست نیافتن به آرامش و گرفتاری در مشکلات می گردد.

این مشاور خانواده موضوع پاکدامنی را یکی از معیارهای مهم برای ازدواج دانست و گفت:‌ مردی که به دنبال همسر پاکدامن است باید نخست خود پاکدامن و پرهیزگار باشد. کسی که مسیر خدا و پیامبر(صلی الله علیه و آله)‌ را طی نمایند حتما انتخاب الهی خواهند داشت و تنها نباید به تناسب فامیلی و خانوادگی بسنده نمود.

وی دامن زدن به برخی سختگیری‌ها و بهانه‌تراشی ها از سوی خانواده ها را یکی از موانع ازدواج جوانان دانست و خاطرنشان کرد:‌ اگر پسر و دختر هر دو خوب باشند نباید هیچ مانعی در برابر ازدواج آنان قرار داد. در روایات آمده است اگر در برابر این ازدواج مانع ایجاد نمود موجب گسترش فساد خواهد شد.

سخنران نشست در ادامه به شیوه‌های صحیح خاستگاری پرداخت و ابراز داشت:‌ شیوه خاستگاری حضرت علی(علیه السلام) ملاک و الگوی بسیار خوبی برای ماست. همچنین نوع طرح این مسئله از سوی پیامبر به حضرت زهرا(سلام الله علیها) و نحوه پذیرش ایشان برای ما درس‌های فراوانی دارد. نسل جدید تصور می‌کنند باید از روش‌های غیرسنتی برای خاستگاری و ازدواج استفاده نمایند. در حالی که ازدواج‌ها باید از طریق فرهنگ اصیل دینی ما باشد. البته آشنایی از طرق مختلف ایرادی ندارد اما باید در همان مرحله از طریق خانواده‌ها عمل شود.

وی با تاکید بر حمایت خانواده‌ها از زوج‌های جوان،‌ اظهار داشت: البته این حمایت‌ها نیز حدودی دارد و نباید به مسئولیت‌پذیری زوجین به ویژه پسران آسیبی وارد نماید.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی در پایان با تاکید بر ضرورت وجود زمینه فعالیت‌ها و آگاهی‌های اجتماعی در میان همسران و دختران، اظهار داشت: فعالیت و حضور اجتماعی بخشی از دینداری است. زنان و دختران ما می‌توانند در کنار توجه و اهتمام به خانواده نسبت به مسائل اجتماعی جامعه پیرامون خود نیز فعالیت موثر داشته باشند.