علم امام جواد(ع) در کودکی و علت ازدواج ایشان با دختر مامون بررسی شد

نشست علمی با عنوان «علم امام جواد(ع) در کودکی و علت ازدواج امام جواد(ع) با دختر مامون»  در مدرسه علمیه امام المتقین ولایت هرات که از مدارس پیوسته و همکار نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

به همت مدرسه علمیه امام المتقین ولایت هرات، از مدارس پیوسته و همکار نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان، نشست علمی با عنوان «علم امام جواد(ع) در کودکی و علت ازدواج امام جواد(ع) با دختر مامون» با ارائه خانم ماهره علیزاده و خانم زهرا علیزاده و دبیر علمی خانم شکریه انوری برگزار شد.

سرکارخانم علیزاده در مورد علم امام جواد(ع) در کودکی گفت: اگر امام جواد در مناظره‌هایی که برگزار می‌شد هوش و ذکاوت و علم پاسخ‌دادن به سوالات را نداشتند، هرگز امامت امام جواد(ع) بر مردم ثابت نمی‌شد.

یکی از مناظره‌های ایشان، مناظره با یحیی بن اکثم است در مورد قتل حیوان توسط شخص محرم که با سوال خود، خود را کوچک‌تر کرد و امام از او سوال‌های بیشتری در مورد اینکه آیا عمره بوده یا حج؟ عالم بوده یا جاهل؟ اولین شکار بوده یا خیر؟ سهوا بوده یا عمدا؟و…بیان نمودند و علم خود و جهل یحیی را برای همگان روشن ساختند.

خانم انوری در مورد علت ازدواج امام جواد(ع) با دختر مامون صحبت کرد و گفتند: علت از طرف امام جواد، اجبار، حفظ شیعیان و تکلیف گرایی و علت آن از جانب مامون، نظارت بر رفتار امام، جذب حکومت و جلوگیری از اعتراض علویان بود.

این نشست علمی برای طلاب خواهر در مدرسه علمیه امام المتقین ولایت هرات که از مدارس پیوسته و همکار نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان است برگزار گردید.