نشست علمی عفاف و حجاب در مؤسسه آموزش های کوتاه مدت برگزار شد

نشست علمی عفاف و حجاب به همت گروه مطالعات اسلامی افغانستان و تاجیکستان و با همکاری واحد خواهران مؤسسه آموزش های کوتاه مدت در سالن امام خمینی رحمة الله علیه این مؤسسه برگزار شد.

خانم دکتر میانجی، مدیر گروه مطالعات اسلامی مناطق افغانستان و تاجیکستان در این نشست ضمن ارائه مقاله ای با موضوع عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی اظهار داشت: نوروبیولوژی به معنی زیست شناسی عصبی است که براساس تحقیقات سلولی و مولکولی میتواند اتفاقاتی که در بدن ما با رفتارهایمان رخ میدهد را تحلیل کند.

وی با اشاره به کتاب عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی گفت: در این کتاب ابتدا اجزاء و عملکرد سیستم عصبی معرفی شده و در ادامه رابطه این سیستم با احکام عفاف و حجاب بررسی شده است. همچنین ورودی های بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و ورودی های جنسی هرکدام بطور مجزا مورد بررسی قرارگرفته است.

مدیر گروه مطالعات اسلامی مناطق افغانستان و تاجیکستان خاطرنشان کرد: عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی، سعی دارد با بررسی عملکرد مغز از یک سو و بررسی آیات و روایات مرتبط با حجاب و عفاف از سوی دیگر، مخاطب را قانع سازد که حجاب و عفاف به نفع اوست و چنانچه فردی بخواهد در این دنیا زندگی سالم، آرام و بی تنشی داشته باشد ضروری است این احکام را رعایت کند.

خانم دکتر میرجعفری نیز با اشاره به ارائه مطالبی در خصوص ارتقای شاخص های زیست عفیفانه در جوامع بین المللی در معنای عفت و عفاف گفت: درمعنای لغوی واصطلاحی عفت و عفاف به معنای دارا بودن یک سلسله حریم وحدوداست که مانع طغیان شهوت وصفات نکوهیده عقلی وشرعی می شود در زبان قرآن و روایات ما کاربرد واژۀ عفاف را در حیطه های مختلف مانند: پاکدامنی، پوشش، حلال خوری، حفظ آبرو، دوری ازدروغ ودزدی است. مسئله عفاف در سوره های نور ، احزاب و مومنون آمده است.

وی در ادامه به بیان مباحثی در زمینه ویژگی های حوزۀ فردی افراد، جهاد عفاف، عفاف مادرانه، شناخت ارزش هر رفتار، عمل به لوازم زیست عفیفانه، اثرات مفید زیست عفیفانه، تربیت صحیح مادران، نتایج عفاف، سبک زندگی عفیفانه، سلامت وامنیت افراد، الگوی تربیتی سبک زندگی عفیفانه، شیوه تربیتی، تشخیص مصادیق رفتار صحیح، موانع بیرونی زیست عفیفانه، سبک زندگی غیر عفیفانه و کرامت انسانی پرداخت.

همچنین در این نشست خانم دکتر وجیهه زهرا به ارائه مباحثی پیرامون ضرورت حجاب و چالش های زن مسلمان پرداخت.