رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان خطلاب به طلاب غیرایرانی:

 پیام واقعی عاشورا و اسلام را به جوامع خود برسانید

حجت الاسلام والمسلمین صالح در جمع طلاب نمایندگی المصطفی در خراسان گفت: شما باید پیام واقعی عاشورا و اسلام را با هدف گذاری دقیق، مشخص و متناسب به جامعه خود برسانید.

 

کربلا؛ نمایشگاهی از ارزش‌های قرآنی و اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان با اشاره به ویژگی‌های تبلیغی در قیام عاشورا، کربلا را نمایشگاهی از ارزش‌های قرآنی و اسلامی دانست و افزود: همان جامعیت بعثت در کربلا هم قابل مشاهده است . احیای قرآن کریم هدف اصلی عاشورا بوده و لذا طلاب باید همه موضوعاتی را که در پژوهش ها و فعالیت های فرهنگي خود مطرح می‌کنند به قرآن ارجاع دهند.

 

عاشورا؛ نماد مقابله با انحرافات، تحریفات و شبهات است

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های تبلیغی عاشورا این بود که یک حرکت تبلیغی عمومی داشت، به گونه‌ای که از صبح تا ظهر روز عاشورا امام حسین(ع) برای عموم مردم چندین سخنرانی داشتند و در مسیر حرکت خود از مدینه به کربلا نیز خطبه‌های زیادی را برای مردم می‌خواندند، اما در کنار این موارد تبلیغ چهره به چهره هم داشتند و برخی اصحاب مانند “زهیربن قین” را به صورت خصوصی دعوت کرد .

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان اظهار داشت: دومین موضوعی که در قیام عاشورا به چشم می‌خورد، مقابله با انحرافات، تحریفات و شبهات است که بعضی از سخنرانی‌های امام حسین(ع) ناظر بر تبلیغات مسموم دشمن بود. موضوع سوم نیز بحث جامعیت در کربلا بود، به گونه‌ای که در برداشت‌هایی که از این قیام می‌توان کرد توجه به بحث عبادی است که امام حسین(ع) به عبادت‌ الهی اهتمام ویژه ای داشتند و حتی شب عاشورا از دشمن مهلت یک شبه می گیرند و تا صبح به عبادت و نیایش با پروردگار مشغول هستند و در ظهر عاشورا در میدان کارزار نماز را اقامه کردند. بر همین اساس مبلغین نیز باید در حوزه عبادی به این موضوع توجه خاص داشته باشند.

 

اخلاص، خدامحوری و ایثار در قیام عاشورا

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح خاطرنشان کرد: بحث اخلاص و خدامحوری نیز یکی دیگر از مباحث تبلیغی در قیام عاشوراست که جلوه‌های بسیار زیبایی دارد. وقتی فرزند ۶ ماهه امام حسین(ع) در آغوششان به خون آغشته شد، امام فرمود:«هَوَّنَ عَلَىَّ ما نَزَلَ بي أَنَّهُ بِعَيْنِ اللّهِ»؛ (اين مصيبت بر من آسان است، چرا كه در محضر خداست). که این موضوع اخلاص آن حضرت را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: ارزش های اساسی اخلاقی مانند ایثار و فداکاری، بخش و مهربانی در قیام عاشورا بسیار نمایانگر است. واین موضوعات ، امروزه در بین افراد جامعه و خانواده‌ها کمرنگ شده و بسیاری از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی و خانوادگی به همین دلیل است.

 

شجاعت امام حسین(ع) و عقلانیت در کربلا

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان خاطرنشان کرد: بحث شجاعت و نترسیدن از موانع یک موضوع مهمی است که این ویژگی در قیام کربلا برجسته است، در واقع بحث مقاومت عنصر اصلی پیروزی امام حسین(ع) در قیام عاشورا بود که همین عنصر می‌تواند الگوسازی شود. همانگونه که در حرکت‌های مقاومت در منطقه شاهد شجاعت حزب‌الله، انصارالله و امام(ره) هستیم.

عقلانیت در کربلا

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح اظهار داشت: بحث عقلانیت در کربلا نیز یکی از موارد برجسته است. امام در شب عاشورا یاران خود را مخیر کردند که با حریت و عقلانیت این راه را انتخاب کنند و آن‌ها را اجبار به انتخاب چنین مسیری نکردند.

وی عنوان کرد: از دیگر مواردی که می‌توانیم در کربلا برجسته کنیم؛ بحث خانواده‌هم هدف است. به گونه‌ای که در این حرکت می‌بینیم خواهر، برادر، همسر و فرزند برادر که از اعضای خانواده‌شان بودند ایشان را همراهی کردند از این‌رو باید این هم‌هدفی خانواده را از امام حسین(ع) الگوگیری کنیم و این موضوع را در خانواده و جامعه تحقق بخشیم .

 

مبارزه با انحرافات عزاداری و ترویج سیره ائمه اطهار(ع) در این خصوص

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان اظهار داشت: بحث مبارزه با انحرافات مانند حرکت زننده قمه زنی است . باید با این موضوع به درستی برخورد کنیم، نباید با جملات تند مورد خطاب قرار دهیم. نکته‌ای که مقام معظم رهبری در این خصوص در سخنان خود فرمودند این است که اگر چه ممکن است قمه زن‌ها این حرکت را به خاطر عشق به امام حسین(ع) انجام می دهند ، اما مسیر و روش این عشق، اشتباه است و ما کاری که ما باید در این راستا انجام دهیم این است که این روش‌ و مسیر را تغییر دهیم. به عنوان مثال ترویج و تبیین روش عزاداری ائمه اطهار و علمای بزرگ و یا ابتکار حرکت زیبای اهدای خون و ایجاد کمپین‌هایی در کشورها در این راستا می‎تواند حرکتی موثر به جای قمه زنی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح گفت: یکی از روش‌های عزاداری برای این حادثه، اشک ریختن برای اباعبدالله و یاران ایشان است که از زمان ائمه اطهار(ع) تا به امروز بوده است که به نوعی روش عزاداری اهل بیت(ع) بیان فلسفه و مصائب عاشورا بوده است که ما هم باید این کار را انجام دهیم.

 

اشک ریختن برای واقعه کربلا نشان دهنده حیات جامعه است

وی بیان کرد: اشک ریختن برای واقعه کربلا نشان دهنده حیات جامعه است، اما این در حالی است که برخی از افراد بر این باور هستند که این اشک ریختن‌ها عامل افسردگی است، اما باید گفت که اشک ریختن برای مظلومیت امام حسین(ع) نشانه حیات جامعه است. اینکه جامعه‌ای برای مظلوم گریه می‌کند نشان می‌دهد که جامعه زنده است و چشمی که اشک ندارد نشان می‌دهد که آن فرد عاطفه ندارد، واکنشی در برابر ظلم به مظلوم ندارد و نشان دهنده موت جامعه و اختلال عاطفی مواجه است.

 

عزاداری‌ها باید به سمت بیان سبک و سیره ائمه اطهار علیهم السلام، سوق داده شوند

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان تاکید کرد: لذا این نکته مهم است که ما عزاداری‌ها را به سمت بیان سبک و سیره ائمه اطهار علیهم السلام، سوق دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح بیان کرد: باید همواره مراقب انحراف در عزاداری ها باشید و باید با بحث‌هایی مانند غلو که در برخی از اشعار مشاهده می‌شود، رقابت‌های ناسالم در هیئات مذهبی و… مبارزه شود.

وی تاکید کرد: به هر حال امیدواریم که در این حرکت شما پیام واقعی عاشورا و اسلام را با هدف گذاری دقیق، مشخص و متناسب به جامعه خود برسانید.