به همت نمایندگی جامعةالمصطفی؛

حج و مدیریت ارتباطات میان‌فرهنگی بررسی شد

به همت نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان نشست علمی «حج و مدیریت ارتباطات میان‌فرهنگی» برگزار شد.

به همت نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان نشست علمی «حج و مدیریت ارتباطات میان‌فرهنگی» با ارائه محمدهاشم شایان و محمدعارف صداقت و در سالن دفاعیه نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

شایان در ابتدای این نشست حج را به‌عنوان یک رخداد سیاسی، اجتماعی و معنوی معرفی نمود و اظهار داشت: حج افزون بر کارکرد معنوی و عبادی، نقش اساسی در ارتباطات و تعاملات میان‌فرهنگی جهان اسلام می‌تواند ایفا کند.

وی یادآور شد: از صدر اسلام تا کنون هرگاه مراسم عبادی-سیاسی حج به‌درستی مدیریت شده است، نقش اساسی در وحدت، شکوفایی و همبستگی امت اسلامی ایفا نموده است. مدیریت درست مراسم با شکوه حج، شرط اساسی ارتباط میان‌فرهنگی سالم میان جوامع و ملیت‌های مسلمان است.

صداقت، نیز به تحلیل و توضیح ارتباطات پرداخت و اظهار داشت: ارتباطات همزاد بشر است و فرد انسانی از همان بدو تولد، با ارتباط و تعامل با دیگران زندگی را آغاز می‌کند. افراد در درون خانواده و جامعه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و جوامع و فرهنگ‌های همجوار نیز با یکدیگر تعامل میان‌فرهنگی انجام می‌دهند و از این طریق نوآوری، پویای و نشاط فرهنگ‌ها تضمین می‌شوند.

وی خاطرنشان ساخت: حج ارتباط میان‌فرهنگی جوامع اسلامی را تسهیل می‌کند. در مراسم حج می‌توان با تأکید بر اشتراکات فرهنگی از نوآوری‌های فرهنگی همدیگر بهره برد.