رئیس مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی خبر داد:

برگزاری همایش غدیر از دیدگاه اهل سنت در استان اصفهان

 رئیس مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی در گفت وگو با مرکز خبر جامعةالمصطفی، از برگزاری بیست و یکمین همایش غدیر از دیدگاه اهل سنت در استان اصفهان خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین صفورایی در این گفت وگو همه مسلمانان را مدیون غدیر دانست و ابراز داشت: همه ما مفتخریم که فرصت مشارکت در تدبیر، طراحی و برگزاری این همایش به ما عنایت شده است و به خاطر این نعمت، خود را مدیون خدا می دانیم. در طی تاریخ حوادث مهمی رخ داده است که بعضی از آنها سرچشمه حرکات اجتماعی بزرگ و سرنوشت سازی شده است و یکی از مهم ترین این وقایع که در تاریخ اسلام رخ داده و ثبت و ضبط شده و قابل انکار نیست، جریان غدیر خم است.

وی با تاکید بر ضرورت بصیرت و آگاهی نسبت به حادثه غدیر، اظهار داشت: غفلت و ناآگاهی درباره این حادثه مهم می تواند منجر به اختلاف میان مسلمانان و پیروان مذاهب مختلف اسلامی شود و معتقدیم پژوهش بدون تعصب و علمی درباره حقیقت واقعی غدیر و اطلاع‌رسانی آن به مخاطبان، ریشه همه اختلاف ها را خشک می کند.

وی ادامه داد: به همین منظور و برای از بین بردن ریشه این گونه اختلافات، مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی با همت معاونت پژوهش این مرکز و همراهی گروه های علمی و تربیتی و گروه های پژوهشی، همایش غدیر از دیدگاه اهل سنت را پیشنهاد، طراحی و تدبیر کرده است تا زمینه لازم برای کسانی که به دنبال کشف حقیقت غدیر هستند فراهم گردد و با دریافت نتایج تحقیقات موجود در این عرصه، پژوهشگران حقیقت را دریافته و در مسیر صلاح و صلح قرار گیرند.

رئیس مرکز آموزش زبان و معارف، وظیفه هر همایشی را تولید و توسعه دانش دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از برادران اهل سنت یا کسانی که دانش زیادی در زمینه غدیر ندارند و یا مردم عادی و دانش پژوهان، با سوالات و ابهاماتی درباره حادثه غدیر مواجه هستند؛ بنابراین مرکز زبان و معارف اسلامی وظیفه خود دید تا از منابع اهل سنت، پاسخگوی این سوالات به صورت پژوهشی و علمی باشد.

وی با اشاره به برگزاری همایش غدیر از دیدگاه اهل سنت به روش علمی، پژوهشی و آموزشی ابراز داشت: دبیرخانه دائمی همایش در مرحله نخست نتایج محققان را به صورت مدون در کتاب همایش عرضه می نمود اما در مرحله بعدی، دبیرخانه به این نتیجه رسید که ارائه نتایج پژوهش ها تنها به انتشار آنها به صورت مقاله و کتاب منحصر نشود؛ لذا هدفی بالاتر طراحی گردید تا دستاورد پژوهش ها به صورت آموزشی در اختیار برخی از مشتاقان توسعه دانش قرار گیرد و از این طریق، سبب انتقال آن به سایرین نیز فراهم گردد.

حجت الاسلام والمسلمین صفورایی با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی این دوره از همایش با حضور ۳۰۰ دانش پژوه از ۵۰ ملیت، ابراز داشت: برای این همایش ۲۲ کارگاه طراحی شده است که محققان در آن، نتایج پژوهش ها را به مشارکت، گفتگو و بحث قرار خواهند داد.

وی در ادامه با اشاره به ابعاد و حیطه های پژوهشی این همایش، تصریح کرد: غدیر از منظر تاریخ، غدیر از منظر قرآن، غدیر از منظر حدیث و غدیر از منظر عقل چهار محور اصلی همایش هستند که برای هر یک زیر گروه هایی طراحی شده است که به تفصیل در پوستر همایش به آنها اشاره شده است.

 

رئیس مرکز زبان و معارف اسلامی با اشاره به برگزاری این همایش از تاریخ یازدهم لغایت شانزدهم تیرماه در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: این همایش با همراهی و پشتیبانی نمایندگی جامعه المصطفی در اصفهان برگزار می شود و انشاالله در این چند روز با حضور اساتید، نتایج تلاشهای محققان در طول یک سال به صورت تخصصی توسط همین اساتید به دانش پژوهان ارائه خواهد شد.

وی دبیرخانه دائمی این همایش را در طی سال آماده دریافت انواع سوالات و شبهات پیرامون موضوع غدیر خواند و ابراز داشت: موضوع غدیر بسیار گسترده است و هر روز ابعاد جدیدتری از آن بر ما نمایان می گردد و این دبیرخانه تلاش می نماید به صورت مستمر، سوالات و شبهات جدید را در اختیار محققان قرار دهد و به تولید و توسعه دانش در این زمینه کمک نماید.

حجت الاسلام والمسلمین صفورایی با اشاره به بیست و یکمین سال برگزاری همایش غدیر از دیدگاه اهل سنت، ابراز داشت: در حقیقت این همایش مانند یک قطره کار خود را آغاز کرد و امروز به دریای مبدل شده است که درحال پیوستن به اقیانوس بیکران معارف غدیر است. تا کنون حدود ۶ هزار نفر در دوره های آموزشی این همایش شرکت کرده اند که هر کدام از آنها امروز به منادیان فرهنگ غدیر مبدل شده و در حال توسعه این معارف در سراسر جهان هستند. بنابراین می توان گفت این افراد شاخص ترین دستاورد علمی این همایش در ۲۱ سال گذشته به شمار می آیند.

وی ضمن اشاره به تنوع زبانی آثار دریافتی، ابراز داشت: زبان اصلی همایش در ارائه آموزش ها فارسی است و زبان دریافت مقالات فارسی و عربی بوده است هرچند از برخی زبان‌های دیگر نیز آثاری به همایش ارسال گردید.

رئیس مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی در پایان با تاکید بر برگزاری کارگاه های آموزشی این همایش در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته، ابراز داشت: دانش پژوهان با توجه به سطح آشنایی با معارف غدیر، در این کارگاه ها شرکت می نمایند. بسیاری از محققانی که در این دوره از همایش آثار خود را ارائه نموده اند و یا در کارگاه ها عنوان استاد حضور دارند، دانش آموختگان دوره های پیشین این همایش به شمار می آیند.