خروجی این دوره باید در سیره رفتاری ولایتمدارانه طلاب تجلی کند

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح در مراسم افتتاحیه «طرح ولایت» ویژه طلاب جامعة المصطفی در مشهد مقدس گفت: هدف غایی دوره ارزشمند «طرح ولایت» تنها یک هدف شناختی و دوره معرفت افزایی نیست بلکه یک دوره‌ای است که باهدف ایجاد هماهنگی بین شناخت، انگیزش و تمایل قلبی و رفتار مخاطب است و خروجی آن باید در رفتار طلبه به عنوان یک عالم دینی ولایتمدار تجلی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان، در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره«طرح ولایت» ویژه طلاب جامعةالمصطفی که در نمايندگي جامعه المصطفی در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: شما عزیزان از همین ابتدای دوره باید نسبت به اینکه در پایان این دوره با اندیشه راقی که در این طرح ولایت در نظر گرفته شده به یک طرح مطالعاتی و پژوهشی کاربردی برسید.

وی با اشاره به روش مطالعاتی که جرج جرداق مسیحی در نهج البلاغه بکارگرفته افزود: این شخصیت اندیشمند مسیحی زمانی‌که با نهج‌البلاغه آشنا شد، پس از آنکه این کتاب را چندین مرتبه مطالعه کرد، کتابی تحت عنوان «علی صوت‌العدالة الانسانیة» را در چند جلد نوشت که در جلد دوم این کتاب انقلاب کبیر فرانسه و دستاوردهای حقوق بشری آن را با آنچه در بینش، سیره و سخنان حضرت علی(ع) است، مقایسه کرده که در ابتدای این مقایسه خود بیان می‌کند که هرچند انقلاب فرانسه تحولات فکری زیادی در جهان به ویژه در حوزه حقوق بشر ایجاد کرد و به همین دلیل آن را انقلاب کبیر فرانسه نام نهادند لکن این دستاورد در برابر آنچه علی علیه السلام در سیره وسخنان خود به بشریت ارائه نموده است بسیار والاتر و عمیقتر است و حتی قابل مقایسه نیست .

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان عنوان کرد: انقلاب فرانسه به دلیل اینکه رویکرد سکولاریزم، و جدایی دین از سیاست و مبارزه با دین به عنوان یک نهاد اجتماعی داشت و دین را یک نهاد شخصی می‌دانست، قابل نقد است، اما این نویسنده مسیحی می‌گوید بعد از مراجعه به این‌ سخن ارزشمند علی علیه السلام که فرمودند لا تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللّهُ حُرّاً. یعنی در حیات و زندگی خود بنده دیگران مباش؛ در حالى که خداوند تو را آزاد آفریده است . در این نگاه آزادی را منشور سازمان ملل به انسان ها نداده است بلکه آزادی حقی تست خداوند از ابتدای خلقت انسان برای وی قائل شده است. لذا جرج جرداق می گوید بین منشور حقوق بشر سازمان ملل، واحدیشه امام علی مقایسه کردم و متوجه شدم که فاصله زیادی بین آن‌هاست.

عضو هیات علمی المصطفی در پایان بااشاره به اهداف این دوره اظهار داشت : این دوره فقط یک دوره شناختی ومعرفت افزایی نیست بلکه هدف غایی آن ایجاد هماهنگی بین ابعاد معرفتی ،انگیزشی ، قلبی و رفتاری است. شناخت و معرفت زمانی مایه نجات انسان خواهد شد که در قلب تحول و تنبه ایجاد کند وسپس در رفتار انسان تجلی کند و اگر این هماهنگی سه بعد شناختی، انگیزشی و رفتاری در انسان ایجاد شود بسیار جذاب و متعالی خواهد بود .