در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار گردید:

نشست علمی-فرهنگی فضائل امام علی (علیه السلام) از دیدگاه فریقین

نشست علمی-فرهنگی فضائل امام علی علیه السلام از دیدگاه فریقین با تاکید بر خطبه و حدیث غدیر با حضور جمعی از اساتید و فرهیختگان در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار گردید.

در این نشست علمی که یکشنبه ۱۸تیر ماه و به همت معاونت پژوهش و معاونت فرهنگی با همکاری گروه علمی تربیتی عمومی و فقه و اصول و انجمن های علمی و تشکل های فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار گردید ، استاد دکتر نصیب الله عمراف و استاد دکتر ایجاد حسین از اساتید نمایندگی گلستان به ایراد سخن پرداختند.

استاد دکتر ایجاد حسین در این نشست با اشاره به فرازهایی از خطبه غدیر به بیان برخی از فضایل و مناقب امام علی علیه السلام پرداختند و عنوان کرد: این خطبه در بسیاری از منابع اهل سنت به صورت گزیده نقل شده است لیکن در منابع شیعی متن کامل این خطبه در دسترس است.

وی افزود: پیامبر مکرم اسلام پس از حجت الوداع و در منطقه غدیر خم مامور به انجام ابلاغ الهی بودند و بر اساس وحی و فرمان خداوند متعال امیرالمومنین علی علیه السلام را به عنوان جانشین پس از خود معرفی کردند.

دکتر ایجاد حسین خطبه غدیر را حاوی مضامین بسیار مهم و راهبردی معرفی کرد و اظهار داشت: پیامبر مکرم اسلام در این خطبه تکلیف مسلمانان را در زمینه هدایت و ارشاد معین نموده و آنان را به تاسی از کتاب خدا و عترت مکلف نمودند.

در ادامه استاد دکتر نصیب الله عمراف به بررسی زوایای مختلف واقعه غدیر پرداخت و عنوان کرد: این مسئله تاریخی را باید با نگاه عمیق و دقیق مورد بررسی قرار دهیم و در چهار محور هستی ، چیستی ، چرائی و چگونگی این رخداد کنکاش نمائیم تا به حقیقت امر نزدیک گردیم.

استاد نصیب الله عمراف اصل واقعه غدیر را یک حقیقت تاریخی دانست و اظهار داشت : بر اساس تتبع اینجانب حداقل در ۲۰ منبع مهم اهل سنت به واقعه غدیر و فرازهایی از خطبه پیامبر در این مکان اشاره شده است .

وی افزود: دو رویکرد کلی در این زمینه وجود دارد . رویکرد نخست رویکرد اهل سنت می‌باشد که این واقعه را در ادامه ماجرای پیش آمده در تقسیم غنائم در منطقه یمن و برخورد پیش آمده میان حضرت علی کرم الله وجهه و تعدادی از مسلمانان می‌دانند ؛که بر اساس آن پیامبر اکرم ، مسلمانان را به محبت، دوستی و پیروی از علی کرم الله وجهه فراخواندند. رویکرد دوم هم مربوط به شیعیان است که این واقعه را یک برنامه سیاسی و حکومتی دانسته و آن را مرتبط با اعلام جانشینی بلافصل حضرت علی کرم الله وجهه قلمداد می‌کنند.

دکتر عمراف در ادامه افزود: بر اساس آیه شریفه “تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ ۖ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ ۖ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ” (آنها امتی بودند که درگذشتند. اعمال آنان، مربوط به خودشان بود و اعمال شما نیز مربوط به خود شماست؛ و شما هیچ‌گاه مسئول اعمال آنها نخواهید بود.) واکاوی ماجرای غدیر برای اثبات یکی از این دو رویکرد پرفایده نخواهد بود، بلکه آنچه مهم است توجه به وحدت اسلامی و پرهیز از دامن زدن به موارد اختلافی است.