آیت‌الله قمی در هفدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان المصطفی تصریح کرد؛

المصطفی؛ از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل

آیت‌الله قمی، در هفدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی ، حضور در جمع مدیران جامعه المصطفی را افتخاری بزرگ توصیف نمود و با تأکید بر این‌که جامعةالمصطفی از مهم‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل است،تأسیس ده ها مرکز آموزشی و پژوهشی و تربیت ده ها هزار فارغ تحصیل و چند صد پژوهشگر برجسته بین‌المللی و دانش‌پژوهانی از ۱۳۰ کشور جهان را شایسته تقدیر دانست.

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری ابراز داشت: موجود زنده قدرت انطباق خود را بر مبنای حفظ حیات و مبتنی بر اصول و ناظر به شرایط مختلف پیگیری می‌کند تا با نگاه دوراندیشانه اهداف بزرگی را رقم بزند.

وی در ادامه به تحولات عرصه بین‌الملل و نقش این تحولات در بازتعریف حضور در عرصه بین‌الملل اشاره و با بیان این‌که نظم جدیدی در جهان در حال شکل‌گیری است، خاطرنشان ساخت: تغییر در قدرت حاکم برجهان در عرصه بین‌الملل و بازتعریف مفهوم قدرت از قدرت سخت به قدرت نرم، قدرت هوشمند و سپس قدرت شناختی ازجمله تغییراتی مهم در مفهوم قدرت است.

ویژگی کنشگران بین الملل نسبت به نظم نوین جهانی

سخنران این نشست توجه به تغییرات در کنشگران قدرت بین‌المللی را مهم ارزیابی نمود و با بیان این‌که مطمئناً افراد، گروه‌ها و کشورها در مقابل تغییرات نظام بین‌الملل واکنش‌های متعددی از خود نشان می‌دهند، اذعان داشت: برخی از کشورها صرفاً رویه تماشاگری داشته حاضرند نقششان را دیگران ترسیم کنند و گروهی نیز مخالف تغییرات بوده، به مقابله با آن خواهند پرداخت ازجمله آن می‌توان به کشورهای غربی اشاره نمود.

وی با بیان این‌که برخی از کشورها تغییرات نظام بین‌المللی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، خاطرنشان ساخت: این گروه در عین تمایل به تغییرات قدرت در نظام بین‌الملل صرفاً منافع سرزمینی خود را دنبال می‌کنند. چهارمین گروه، کشورهایی هستند که نقش کنشگری در تغییرات نظام بین‌المللی دارند؛ انقلاب اسلامی از برجسته‌ترین قدرت‌هایی است که گفتمان اسلام را به‌صورت فعال و پویا ندا می‌دهد.

اهمیت میراث حوزوی در ترسیم افق های مفهومی مشترک

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری توجه به سنت و میراث حوزه‌های علمیه در ترسیم افق مفهومی مشترک را بسیار مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: در این بازتعریف نخستین مسئله، تأکید بر هویت و ماهیت حوزوی جامعه المصطفی است. در هویت بخشی به المصطفائیان همواره باید بر یاری دین و مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) تأکید داشته باشیم.

وی بر لزوم ارزیابی رویکردها، طرح‌ها و دستاوردهای جامعه المصطفی ناظر به هویت حوزوی تصریح نمود و اذعان داشت: پذیرش هدفمند در جامعه المصطفی باید مبتنی بر انگیزه‌های الهی افراد موردتوجه قرارگرفته، در هدفمندسازی پذیرش‌ها در عین برخورداری از انگیزه، باید از توانایی ایجاد تخاطب با نسل‌ها برخوردار بوده، استعداد خود را در خدمت به اسلام و مسلمین قرار داده، تلنگری به روح غفلت زده بشریت امروز زده، بر درون قلب‌ها نفوذ و با قولی بلیغ و مردم‌شناسی، مخاطبان را به تفکر اساسی وا‌دارد.

آیت الله قمی با بیان این‌که در نقش‌آفرینی‌های بین‌المللی کمیت و کیفیت را نباید فدای یکدیگر نماییم، اظهار داشت: نظام فرهنگی و تربیتی جامعةالمصطفی باید در خدمت رویه حوزوی طلاب و دانش‌پژوهان قرار گیرد؛ مهم‌ترین ممیزه و ویژگی امروز المصطفی معنویت طلاب و دانش‌پژوهان است، همواره باید از این ویژگی اصیل صیانت نماییم.

تمام رویکردهای المصطفی باید سیرت حوزوی داشته باشد

وی افزود: نماینده جامعه المصطفی در خارج از کشور باید هویتی مربی گونه داشته از شخصیتی اندیشمند، متدین، فرهنگی و مربی برخوردار باشد؛ چراکه المصطفائیان حامل پیام بزرگ معرفت دینی هستند، سیرت تمام رویکردهای جامعه المصطفی باید سیرتی حوزوی داشته باشد.

سخنران این نشست به تاثیر اصالت دادن به حوزه‌های مادر در کشورهای مختلف اشاره نمود و اذعان داشت: توسعه مراکز پیوسته و نقش‌آفرینی آموزشی و پژوهشی دانش‌آموختگان، امر بسیار مهمی در توسعه فعالیت‌های معرفتی در عرصه بین‌الملل است.

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به این‌که باید به آموزش بانوان توجه ویژه‌ای داشته باشیم، خاطرنشان ساخت: توجه به خانواده بزرگ جامعةالمصطفی و تقویت ارتباطات عاطفی و معنویت این عزیزان بسیار مهم و حیاتی است.

لزوم توجه پایان‌نامه‌های المصطفی به نیازهای روز جهانی

آیت الله قمی توجه جدی پایان‌نامه‌های جامعه المصطفی در پاسخ به نیازی از نیازهای عرصه بین‌الملل را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: پایان‌نامه و رساله دکتری حاصل عمر یک دانشجو و طلبه است؛ لذا در پیگیری پژوهش‌های دانشجویی به‌ویژه در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری باید به نیازهای جهان امروز توجه جدی صورت گیرد.