دیدار فراگیران بوسنیایی با رئیس جامعةالمصطفی

شماری از فراگیران دوره کوتاه مدت از کشور بوسنی با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار کردند.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن خوشامدگویی به میهمانان بوسنیایی، اظهار داشت: سابقه آشنایی ملت ایران با برادران و خواهران بوسنیایی به دوران جنگ داخلی در این کشور بازمی‌گردد که مردم ایران نگران ملت مسلمان در بوسنی بودند. امیدواریم آن روزهای تلخ هرگز بازنگردد و ملت مسلمان بوسنی با صلح و امنیت به زندگی خود ادامه دهند.

وی رنج‌های ملت مسلمان بوسنی را ناشی از تندروی و نژادپرستی دانست و خاطرنشان کرد: ما نیز در منطقه غرب آسیا در سال‌های اخیر شاهد این تندروی‌ها و افراطی‌گری ها بودیم که ملت‌های منطقه را با آسیب‌های فراوانی از این جهت مواجه نمود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با مرتبط دانستن جنایات افراط گرایان در بوسنی با انگیزه‌های قومی و نژادی، تصریح کرد: در منطقه ما افراط گرایان به بهانه‌های مذهبی جنگ منطقه‌ای را آغاز نمودند. جریانی که به نام اسلام اما در حقیقت با ایده تکفیر و تندروی سالها با قساوت بسیاری را کشتند و عده‌ی بی‌شماری را آواره کردند و باعث شدند مسلمانان، مسیحیان و ایزدیانِ منطقه، سال‌ها با ناامنی دست و پنجه نرم کنند.

وی با اشاره به حامیان شناخته شده جریان‌های تکفیری در منطقه غرب آسیا، ابراز داشت: وزیر امور خارجه اسبق امریکا در خاطرات خود بیان می‌نماید چگونه به صد کشور جهان سفر نمود تا این جریان تکفیری را در خاورمیانه ایجاد نماید. این نشان می‌دهد که دست اندرکاران اصلی راه‌اندازی جنگ‌های تکفیری در منطقه چه کسانی هستند.

رئیس المصطفی حضور شماری از ایرانیان برای دفاع از مظلومان در جنگ بوسنی را یک وظیفه دینی و اسلامی برای دفاع از مظلومان خواند و افزود: همین احساس مسئولیت هنگامی که غرب آسیا توسط جریان‌های تکفیری به آتش کشیده شد، جمهوری اسلامی ایران را در کنار مظلومان قرار داد تا جریان تکفیری را از منطقه دور نماید. صدها نفر از جوانان ما برای دفاع از مظلومان اعم از مسلمان، مسیحی و ایزدی، در جنگ با گروه‌های تکفیری به شهادت رسیدند. در اینجا لازم می‌دانم از سردار شهید سلیمانی یاد کنم که سالها در برابر این گروه‌های تکفیری ایستاد و با همراهی جوانان منطقه، جریان تکفیر را سرکوب نمود.

وی این رفتار جمهوری اسلامی را برگرفته از آموزه‌های اسلامی و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) دانست و اذعان داشت: امام علی(علیه السلام) به پیروان خود می‌فرماید با ظالمان دشمن و یاور مظلومان باشید. امیدواریم شما برادران و خواهران عزیز ما نیز در اروپا به عنوان نماینده شایسته‌ای از اسلام عزیز باشید و چهره اخوت و رحمت اسلامی را در آن منطقه معرفی نمایید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با تاکید بر آسیب‌های فراوانی که نظام سرمایه‌داری غربی به جامعه بشری وارد نموده است، خاطرنشان کرد: تمدن مادی غرب، آسیب‌های بزرگی را در عرصه‌های اخلاق، معنویت، خانواده، عدالت و روابط بین‌المللی به جامعه جهانی وارد نمود. تمدن اسلامی به دنبال احیای ارزش‌های مشترک بشری همچون عدالت، معنویت و اخلاق در جهان است و دشمنی نظام سرمایه‌داری با انقلاب اسلامی نیز به دلیل دشمنی با همین مبانی است.

وی با تاکید بر پیشرفت چشمگیر کشور در همه عرصه‌ها از جمله عرصه‌های علمی علی‌رغم همه فشارها، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از عرصه‌های علمی در رتبه‌های برتر جهان قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران امروز رتبه پانزدهم علمی جهان را در اختیار دارد که پیشرفت چشمگیری نسبت به پیش از انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. همچنین گسترش تعداد مراکز آموزش عالی کشور و افزایش چند برابری تعداد دانشجویان، بخش دیگری از این پیشرفت‌ها به شمار می‌آید.

رئیس المصطفی در ادامه به برخی پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های مختلف اشاره نمود و یادآور شد: بانوان ایرانی نیز در همه این پیشرفت‌های علمی مشارکت دارند و نزدیک به شصت درصد ظرفیت دانشگاه‌های کشور به دختران اختصاص دارد.

وی در ادامه به معرفی جامعه المصطفی پرداخت و اظهار داشت: در حال حاضر ده ها هزار دانش‌پژوه در سه حوزه‌ی علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و ادبیات در واحدهای داخل و خارج از کشور المصطفی مشغول به تحصیل هستند و نزدیک به ۱۶۰ رشته و گرایش در این سه حوزه ارائه می‌شود. همچنین نیمی از جمعیت دانش‌پژوهان ما را خواهران تشکیل می‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به تحصیل دانش‌پژوهان از مذاهب مختلف اسلامی در جامعةالمصطفی، ابراز داشت: همه شما برادران و خواهران را به حفظ اتحاد میان همه مذاهب در بوسنی و اروپا توصیه می‌نمایم. اختلاف، اقتدار مسلمانان را خدشه‌دار می‌نماید. ما خوشحالیم که امروز در خدمت شما خواهران و برادران عزیز هستیم و امیدواریم این دیدار به تحکیم دوستی و برادری فیمابین کمک نماید.