مدرسه تابستانه هوش مصنوعی برگزار شد

مدرسه تابستانه هوش مصنوعی به همت مجتمع عالی قرآن و حدیث المصطفی و با همکاری ستاد راهبری هوش مصنوعی حوزه و با ارائه دکتر امیرجلالی عضو هیئت علمی دانشگاه قم برگزار شد.

مدرسه تابستانه هوش مصنوعی به همت مجتمع عالی قرآن و حدیث المصطفی و با همکاری ستاد راهبری هوش مصنوعی حوزه و با ارائه دکتر امیرجلالی عضو هیئت علمی دانشگاه قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه علمیه قم در این مراسم آغاز این دوره تابستانه یه چالش‌های عرصه هوش مصنوعی و علوم اسلامی اشاره نمود و اظهار داشت: هوش مصنوعی به دنبال تحلیل و تفکر و حل مساله هست که می خواهد این کار را از طرف انسان انجام دهد. روند قدم به قدم حل مساله از درک نیاز، موضوع شناسی، مفاهیم و مبانی دخیل در فهم موضوع در حل مساله، استظهار و استنباط را تبدیل به یک فرایند بکنیم. با بیان این که باید زمینه الگوریتم سازی ریاضی در علوم انسانی و فلوچارت این مساله را درست کنیم.

وی ضمن بیان مسائل عرضی و طولی در مسائل علوم انسانی بیان داشت: هوش مصنوعی در راستای هوش انسانی است و تا انسان داده هایی را به هوش مصنوعی ارایه نکند هوش مصنوعی نمی تواند نتیجه به انسان بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی افزود: پیاده سازی و استفاده از هوش مصنوعی در زمینه علوم اسلامی مانند علوم ریاضی نیست و کار سخت تر هست. اگر حوزه های علمیه بخواهد وارد هوش مصنوعی شود باید پروژه‌های بزرگی در اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های حوزه شکل بگیرد تا بتواند مساله را به طور کامل انجام دهد و به ضرورت این مساله رسیده باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث نیز ضمن اشاره به استقبال اساتید از این دوره ارزشمند، ضمن تشکر از زحمات ستاد راهبری هوش مصنوعی با اشاره به بیانات امام خامنه ای در اهمیت هوش مصنوعی گفت: ای کاش در زمان کرونا که بحث فضای مجازی در جهان شروع شد بحث استفاده از فضای مجازی را جدیتر می گرفتیم که الان به این مشکلات گرفتار نشویم.

وی افزود: اگر الان نیز تهدید هوش مصنوعی را به فرصت تبدیل نکنیم ضربه های بیشتری می خوریم. شاید در آینده هوش مصنوعی از طرف ما فتوا دهد، تفسیر قران بگوید، حدیث را شرح و معنا کند و در یک جنگ شناختی نه تنها فکر و ذهن جوان ها، بلکه فرهیختگان ما را نیز در دست بگیرد. امروزه بحث کپی برداری پایان نامه نیست، بلکه تولید پایان‌نامه هست.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی تصریح کرد: از دست اندرکاران برگزاری این مدرسه تابستانی می‌خواهم که از مباحث نظری عبور کرده و به مباحث کاربردی در هوش مصنوعی بپردازند؛ خواستار برگزاری مراحل پیشرفته و تکمیلی این بحث در اینده هستیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌مهر عضو هیئت امنای جامعه المصطفی العالمیه در جلسه افتتاحیه مدرسه تابستانه هوش مصنوعی که توسط مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث و با همکاری ستاد راهبری هوش مصنوعی حوزه برگزار شد، ضمن تشکر از برگزارکنندگان دوره مدرسه تابستانی هوش مصنوعی اظهار داشت: درباره هوش مصنوعی چند دیدگاه وجود دارد؛ یکی اینکه هوش مصنوعی عرصه را بر هوش واقعی تنگ کرده و مجال را از دست انسان خواهد گرفت و خطری برای فضای علمی، علما و اندیشمندان است.

وی یادآور شد: موضوع دوم اینکه همه اینها در خدمت انسان هست و در خدمات عالم اکبری هست که خداوند افریده است و کمک می کند تا انسان بتواند از ظرفیت‌های الهی استفاده کند و افزایش بهره‌وری را برای انسان به دنبال دارد.

حجت الاسلام والمسلمین خالق‌پور ضمن بیان خاطره ای از شهید صدر، گفت: شهید صدر هوش فوق العاده ای داشت و می توانست با حافظه قوی و بر اساس مبانی آیت الله خوئی سوالات رسیده را جواب دهند و این نشان می دهد که از بازوی فکری می توان استفاده کرد.

وی با بیا ناین که امروز هوش مصنوعی نه تنها تهدید برای بشریت نیست بلکه می توان از آن در خدمت به بشریت استفاده کرد، خاطرنشان ساخت: در زمان‌های قدیم برای بررسی یک مطلب در علوم اسلامی باید یک عالم اسلامی زحمت می کشید و آیات و روایات رو جمع می کرد؛ شاید یک حدیث به دست ایشان نمی رسید ولی امروز به کمک نرم افزارهای جدید با یک جستجو همه مطالب مربوط به ان مطلب را در مدت زمان کمی به راحتی به دست اورد.

حجت الاسلام والمسلمین خالق‌پور افزود: هوش مصنوعی که امروز یک ضرورت برای ما است یک مرحله پیشرفته تری از این امر هست که تنها به جمع آوری داده ها نمی پردازد؛ بلکه تحلیل و بررسی هم می کند و همه اینها در خدمت یک عالم قرار دارد؛ ما اگر از این استفاده نکنیم از قافله عقب می‌مانیم و اگر عفلت کنیم نمی توانیم در اینده پاسخگوی نیازهای روز باشیم.