نشست علمی با عنوان «فعالیتهای اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا(س)» در مدرسه علمیه محمدرسول الله(ص) ولایت غزنی، نمایندگی افغانستان، با حضور اساتید و طلاب برگزار گردید.
در این نشست علمی آقایان احمدصابری و علی رضا رفعت کارشناسان و آقای جمشید اخلاقی دبیر علمی بودند.
نشست با تلاوت قرآن کریم توسط محمدتقی حسنی آغاز گردید و در ادامه دبیر علمی سپس پرسشی اساسی را از آقای صابری مطرح کرد که با توجه به برخی برداشتهای نادرست از دین که فعالیت سیاسی را ویژه مردان میداند، آیا زنان که نیمی از پیکر جامعه را تشکیل میدهند، میتوانند در حوزه سیاست نقشآفرینی کنند؟ و آیا حضرت زهرا(س) به عنوان یک زن کامل، فعالیتهای سیاسی داشتهاند یا خیر؟
در پاسخ آقای صابری در سخنان خود با اشاره به جایگاه رفیع حضرت زهرا(س) در تاریخ اسلام، بیان کرد که نقش سیاسی آن حضرت را نمیتوان از سایر ابعاد زندگیشان جدا دانست.
وی توضیح داد که حضرت زهرا(س) در حساسترین برهه تاریخ، پس از رحلت پیامبر(ص)، با بصیرت کمنظیر و آگاهی کامل از شرایط جامعه، در میدان دفاع از ولایت و روشنگری حضور یافتند.
به باور او، این حضور نشان میدهد که زن مسلمان در صورت ضرورت، میتواند با حفظ کرامت و رعایت احکام الهی، در عرصه سیاست به شکل مؤثر عمل کند.
در ادامه آقای رفعت صحبت نمود، ایشان به این نکته پرداخت که برداشتهای نادرست از دین موجب شده است که در برخی جوامع، حضور سیاسی زنان کمرنگ جلوه داده شود.
او توضیح داد که نهتنها قرآنکریم چنین محدودیتی را بیان نکرده، بلکه تاریخ اسلام پر است از نمونههایی که زنان در مهمترین تصمیمها و وقایع سیاسی نقش داشتهاند.
به گفته وی، حضرت زهرا(س) با شجاعت، آگاهی و توانایی بیان حق، ثابت کردند که سیاست و اجتماع تنها مختص مردان نیست و زنان نیز میتوانند در سرنوشت جامعه نقشآفرین باشند.
آقای رفعت همچنین بیان کرد که فعالیتهای حضرت زهرا(س) بهعنوان یک زن مسلمان، مبنای محکمی برای حضور مشروع و ثمربخش زنان در عرصه سیاست ایجاد کرده است.
او گفت که زنان در جامعه امروز اگر با سیره فاطمی تربیت شوند و با آگاهی وارد جامعه شوند، میتوانند عامل تحول در فرهنگ، اجتماع و سیاست باشند.
نشست علمی با عنوان «پاسخ به شبهات فاطمیه» در مدرسه علمیه ثقلین ولایت بغلان، نمایندگی افغانستان، با حضور اساتید و طلاب برگزار گردید.
در این نشست علمی خانم مرضیه محمدی و خانم نرگس حسنی کارشناسان و خانم مقدس افشار دبیر علمی بودند.
نشست با تلاوت قرآن کریم توسط خانم لشکری آغاز شد و سپس دبیر نشست، نخستین سؤال درباره شیوه تبیین فضائل حضرت زهرا(س) بر اساس آیات و روایات را از خانم محمدی پرسید که وی در توضیح گفت: معیار برتری در قرآن، تقواست و بر همین اساس حضرت زهرا(س) به دلیل کمالات معنوی، در جایگاهی برتر از بسیاری از اولیای الهی قرار دارند. ایشان به آیه تطهیر، سوره کوثر و سخنان پیامبر اکرم(ص) اشاره کردند؛ از جمله اینکه «رضایت خدا در رضایت فاطمه و خشم خدا در خشم اوست.» این روایات و آیات، مجموعهای روشن از فضائل بینظیر حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) را نشان میدهد.
در ادامه، سؤال دیگری درباره چگونگی رسیدن یک بانوی جوان به چنین مرتبه معنوی مطرح شد.
خانم محمدی توضیح دادند که سن، مانع رشد معنوی نیست؛ چنانکه پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) را در کنار چهار زن برگزیده عالم معرفی کردهاند. همچنین بسیاری از پیامبران در سنین کم به مقام پیامبری رسیدند. بنابراین، پاکی، تقوا و معرفت الهی است که انسان را بالا میبرد، نه کِبر سن.
در ادامه خانم نرگس حسنی در پاسخ به پرسش مربوط به اهلبیت(ع) بیان کرد که بر اساس آیه تطهیر و مطابق با تفاسیر شیعه و سنی، حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) بیتردید جزء اهلبیت(ع) هستند.
وی به حدیث کساء نیز اشاره کردند که در آن، پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) را محور اهلبیت معرفی میکنند. همچنین روایاتی مانند «غضب فاطمه موجب غضب خداست» بر عظمت آن حضرت دلالت دارد.
نشست علمی با عنوان « زنان فاطمی از خانه تا جامعه» در مدرسه علمیه زینب کبری(س) ولایت بامیان، نمایندگی افغانستان، با حضور اساتید و طلاب خواهر برگزار گردید.
در این نشست علمی خانم مومنه نبیزاده و خانم فاطمه موسوی کارشناسان و خانم فرشته رضایی دبیر علمی بودند.
نشست با تلاوت قرآن کریم آغاز شد و سپس خانم فرشته رضایی نخستین پرسش را از خانم مؤمنه نبیزاده درباره «ویژگیهای زنان فاطمی و راههای فاطمی شدن» مطرح کرد. خانم نبیزاده در پاسخ، بر مقام والای معنوی حضرت زهرا(س) تأکید نمود و گفت شخصیت ایشان تنها به سختیهای دوران زندگیشان محدود نمیشود، بلکه حضرت در همه عرصهها الگوی کامل فضائل انسانی و الهی است.
خانم نبیزاده در ادامه، راههای فاطمی شدن را بر پایه تقوا، عبادت، علمآموزی، تدبر در قرآن، عفاف، مهربانی و انفاق برشمرد. وی بیان کرد که فاطمی شدن تنها داشتن محبت حضرت زهرا(س) نیست؛ بلکه پیروی عملی از رفتار، سبک زندگی، و معنویت آن حضرت شرط اصلی است. دبیر علمی نشست نیز تأکید کرد که زنان فاطمی باید رفتار و سیره حضرت را در زندگی فردی و اجتماعی به کار گیرند.
در ادامه خانم فاطمه موسوی درباره «نقش زنان فاطمی از خانه تا جامعه» سخن گفت. وی با اشاره به نقش تربیتی حضرت زهرا(س)، توضیح داد که آن حضرت با پرورش شخصیتهایی چون امام حسین(ع) و حضرت زینب(س)، از درون خانواده به پاسداری از اسلام پرداختند و نقش بنیادینی در تداوم پیام دین ایفا کردند.
خانم موسوی تأکید کرد که مادران فاطمی امروز نیز با تربیت فرزندانی مؤمن، آگاه و اهلبیتدوست، میتوانند بنیانهای جامعه اسلامی را تقویت کنند. وی افزود که زنان پیرو حضرت زهرا(س)، با حضور مؤثر در جامعه و حفظ ارزشهای اخلاقی و ایمانی، نقش مهمی در اصلاح و رشد اجتماعی ایفا خواهند کرد.
در پایان، وی بر ضرورت الگوگیری زنان مسلمان از سیره حضرت زهرا(س) در خانواده و جامعه تأکید کرد. وی بیان داشت که زنان فاطمی با ایمان، علم، تقوا و تربیت نسلهای آگاه، میتوانند نقش مؤثری در تداوم ارزشهای اسلامی و یاری امام زمان(عج) داشته باشند.
نشست علمی با عنوان «بررسی ابعاد تاریخی و کلامی شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س)» در مدرسه علمیه ائمه اطهار(ع) ولایت غزنی، نمایندگی افغانستان با حضور اساتید و طلاب خواهر و برادر برگزار گردید.
در این نشست آقای محمدصادق احسانی، آقای محمدامین مطهری و خانم بسگل امیری کارشناسان و خانم کامله محمدی دبیر علمی بودند.
نشست با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و سپس اولین پرسش دبیر نشست از آقای محمدصادق احسانی درباره چگونگی گزارش شهادت حضرت زهرا (س) در منابع تاریخی و علت پنهان ماندن قبر ایشان بود.
آقای احسانی توضیح داد که در منابع اهل سنت، رحلت حضرت به شکل طبیعی گزارش شده؛ اما طبق منابع معتبر شیعه، عوامل اصلی شهادت شامل فشار در واقعه هجوم به خانه امیرالمؤمنین (ع)، ضربات وارد شده توسط قنفذ، و غم و اندوه شدید پس از رحلت پیامبر (ص) است.
همچنین درباره پنهان بودن قبر گفتند که این مسئله بهمنزله اعتراض تاریخی حضرت زهرا (س) به غصب خلافت و رفتار نامناسب برخی افراد پس از رحلت پیامبر (ص) است.
پرسش بعدی دبیر نشست از آقای محمدامین مطهری درباره برجستهترین فضایل حضرت زهرا (س) بود.
وی با استناد به سخن امام حسن عسکری (ع) بیان داشتند که امام می فرماید: «ما حجتهای خداییم بر مردم و مادربزرگ ما فاطمه، حجت خدا بر ماست.» همچنین حدیث پیامبر اکرم (ص) را نقل کردند که فرمود: «خداوند با رضایت فاطمه راضی میشود و با خشم او خشمگین میگردد.» این احادیث جایگاه بینظیر حضرت زهرا (س) را در نظام اعتقادی اسلام آشکار میسازد.
در بخش پایانی نشست، خانم بسگل امیری به پرسش سوم درباره نقش حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت پس از رحلت پیامبر (ص) پاسخ دادند. ایشان بیان کردند که حضرت زهرا (س) با روشنگری درباره جایگاه امیرالمؤمنین (ع)، خطبه فدکیه و اعتراض صریح به غصب خلافت، نقشی تعیینکننده در حفظ حقیقت ولایت برعهده داشتند.
جلسه «فرهنگسازی در سیره حضرت زهرا(س)» در مدرسه علمیه رسول اکرم(ص) ولایت هرات، نمایندگی افغانستان، با حضور اساتید و طلاب و ارائه آقای غرجستانی برگزار شد.
جلسه با تلاوت قرآن کریم آغاز شد و سپس آقای غرجستانی سه محور اساسی از سیره حضرت زهرا(س) را تبیین کرد و گفت: نخست، مهربانی و عطوفت آن حضرت که نهتنها در رفتار خانوادگی بلکه در برخوردهای اجتماعیشان نیز آشکار بود؛ محبتی که باعث شد مقام زن و دختر در جامعه جاهلی آن زمان دوباره زنده شود و ارزش واقعی خود را بیابد. دوم، عدالتخواهی حضرت، که هم در عرصه فردی و هم اجتماعی جلوهگر بود.
سخنران مراسم خاطرنشان کرد: ایشان در ماجرای فدک با دفاع از حق مسلم خود، معیارهای عدالت و حقطلبی را برای جامعه تثبیت کردند و همچنین با حمایت جدی از امامت حضرت علی(ع)، از حق عمومی امت پاسداری نمودند؛ حقی که آثار آن برای همه مسلمانان سودمند بود. سوم، زمینهسازی برای ظهور که از طریق فعالیتهای فرهنگی، تربیتی و روشنگرانه آن حضرت تحقق مییافت.
وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) با سخنان، خطبهها و روش زندگی خود، جامعه را به سمت ولایتپذیری، مبارزه با انحرافات و آمادگی معنوی برای حکومت عدل الهی هدایت میکردند.
نشست فرهنگی «فضایل حضرت زهرا(س)» در مدرسه علمیه امام جعفرصادق(ع) ولایت بغلان، نمایندگی افغانستان، با حضور اساتید و طلاب و کارشناسی آقای ذکرالله جعفری برگزار گردید.
نشست با تلاوت قرآن کریم آغاز شد و سپس آقای جعفری ضمن تبیین شخصیت نورانی و جایگاه بیبدیل حضرت زهرا (س) در مکتب اسلام، دو حدیث مهم درباره شأن و منزلت آن حضرت توضیح داد.
وی در ابتدا حدیث «فاطمه اُمّأبیها» را مورد بررسی قرار داده و گفت که پیامبر اسلام (ص) هرگز درباره هیچکس مبالغه نمیکرد و همواره حقیقت را بیان مینمود. عنوان «امّأبیها» از سوی پیامبر اسلام(ص) نشاندهنده نقش بنیادین حضرت زهرا(س) در تداوم رسالت است. کلمه «اُم» در این حدیث به معنای اصل، ریشه و اساس آمده و بیانگر این است که رسالت پیامبر (ص) با امامت کامل میشود؛ زیرا حضرت زهرا(س) مادر همه امامان معصوم (ع) است و استمرار نبوت از طریق امامت صورت میگیرد.
وی اضافه کرد که وجود حضرت زهرا (س) عامل بقا و تداوم مکتب اسلام و رسالت پیامبر (ص) در طول تاریخ است. دشمنان اسلام که پیامبر(ص) را «ابتر» میخواندند، با ظهور نسل و فرزندان حضرت زهرا(س) ناامید شدند. نهتنها پیامبر اکرم (ص) ابتر نشد، بلکه بهترین ادامهدهندگان مکتب وحی از نسل آن حضرت ظهور کردند و تا قیامت ضامن استمرار دین و آموزههای پیامبر خواهند بود.
در ادامه، حدیث «فاطمه بضعة منی» مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس نقل علامه آلوسی (مفسر اهل سنت) بیان شد که حضرت زهرا(س) افضل زنان جهان، حتی برتر از حضرت مریم(س) است؛ زیرا پاره تن پیامبر اسلاماند و پیامبر اکرم (ص) نیز برترین مخلوقات الهی است.
نشست علمی با عنوان « بررسی شخصیت و جایگاه فاطمه زهرا(س) با رویکرد وحدت اسلامی» در مدرسه علمیه امام صادق(ع) ولایت کابل، نمایندگی افغانستان، با حضور اساتید و طلاب برگزار گردید.
در این نشست علمی آقایان محمدنبی امینی و خادم حسین تفضلی کارشناسان و آقای محمدهادی فیضی دبیر علمی بودند.
نشست با تلاوت قرآن کریم آغاز شد و سپس آقای محمدهادی فیضی نخستین پرسش را با محور «جایگاه حضرت زهرا(س) در آیات و روایات» از آقای خادم حسین تفضلی مطرح کرد.
وی با قرائت سوره کوثر، این سوره را بیانی روشن از مقام بلند حضرت زهرا(س) دانست و توضیح داد که رسیدن انسان به چنین جایگاهی در گروِ ملکه تقوا، پرهیزکاری و عبودیت خالصانه است؛ چرا که خداوند مقامی را توصیف میکند که خود برای آن بنده برگزیده الهی مقرر کرده است.
آقای تفضلی در ادامه افزود که در روایات اسلامی، مدح و ستایش فراوانی از حضرت زهرا(س) توسط پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) نقل شده که همگی بیانگر شرافت، طهارت و جایگاه رفیع آن حضرت است.
وی توضیح داد که این فضایل، نه تنها بیانگر شأن فردی حضرت زهرا(س) است، بلکه الگویی عملی برای مسلمانان در مسیر تقرب الهی و اخلاق اسلامی به شمار میرود.
در بخش بعدی، آقای محمدنبی امینی در پاسخ به پرسشی پیرامون «ترسیم شخصیت حضرت زهرا(س) در کلام معصومین»، ابتدا مفهوم «حیات طیبه» را تشریح کرد.
وی با استناد به آیه ۹۷ سوره نحل، حیات طیبه را زندگیای فراتر از حیات مادی دانست؛ زندگیای که بر پایه ایمان، عمل صالح، طهارت روح، معنویت و تلاش اجتماعی بنا میشود.
او تأکید کرد که سیره حضرت زهرا(س) تجلی کامل و عینی این حیات طیبه است؛ زیرا تمام عناصر معنوی، اخلاقی و اجتماعی آن در وجود ایشان جمع شده است.
آقای امینی در ادامه با بیان نمونههایی از کلام پیامبر(ص) و ائمه(ع)—از جمله «فاطمة بضعة منی» و «إن الله یرضى لرضاها» جایگاه بینظیر حضرت زهرا(س) را تبیین کرد.
وی سیره اخلاقی، اجتماعی و سیاسی حضرت را مجموعهای منسجم از عبادت، ایثار، فعالیت اجتماعی، حضور در صحنه دفاع از عدالت، و حمایت از ولایت دانست.
آقای امینی همچنین راهکارهای معرفی حضرت زهرا(س) در چهارچوب وحدت اسلامی را بیان کرد؛ از جمله تمرکز بر فضایل انسانی، استفاده از منابع مشترک شیعه و اهلسنت، و معرفی حرکت سیاسی حضرت بهعنوان دفاع از عدالت نه تقابل با اشخاص.
نشست علمی–پژوهشی « سبک زندگی فاطمی از منظر روایات و روانشناسی» در مدرسه علمیه الزهرا(س) ولایت هرات، نمایندگی افغانستان، با حضور اساتید و طلاب برگزار گردید.
در این نشست علمی خانم ها امیری و محمدی کارشناسان و خانم حسینی دبیرعلمی بودند.
نشست با تلاوت قرآن کریم آغاز شد و سپس در بخش نخست، سرکار خانم امیری به تحلیل «سبک زندگی حضرت زهرا(س)» با رویکرد روانشناسی پرداخت.
وی بیان کرد که منظور از سبک زندگی فاطمی مجموعهای از الگوهای فکری، رفتاری و اخلاقی است که حضرت زهرا(س) در زندگی فردی و اجتماعی خود ارائه دادهاند. از نگاه علم روانشناسی، حضرت فاطمه(س) نه تنها الگوی عبادت و بندگی خدا، بلکه نمونهای کامل از یک انسان سالم، متعادل، و در مسیر رشد و بالندگی هستند؛ انسانی که در تمام ابعاد روحی و روانی، به کمال رسیده است و رفتارهای ایشان میتواند چراغ راه جامعه امروز باشد.
خانم امیری در ادامه با اشاره به شرایط دشوار زندگی حضرت زهرا(س)، توضیح داد که این بانوی بزرگوار در دل سختیها و چالشهای فراوان زندگی کردند و نمونهای از صبر، قدرت روانی و آرامش درونی بودند.
وی رمز این آرامش را توکل حقیقی حضرت به خداوند دانست؛ توکلی که در سختترین شرایط، سکینه قلب و تعادل روانی را برای ایشان به ارمغان میآورد. این ویژگی نشان میدهد که سبک زندگی فاطمی از منظر روانشناسی، الگویی بنیادین برای ایجاد سلامت روان، آرامش درونی و مدیریت بحران در زندگی امروزی است.
در ادامه نشست، سرکار خانم محمدی به تبیین سبک زندگی حضرت زهرا(س) از دیدگاه روایات پرداخت و بیان کرد که در منابع دینی، سیره حضرت زهرا(س) در چهار بُعد مهم معرفی شده است: بُعد عبادی و معنوی، بُعد خانوادگی و همسرداری، بُعد اخلاقی و سادهزیستی، و بُعد اجتماعی و سیاسی. هر یک از این ابعاد، جلوهای از کمال انسانی و مسئولیتپذیری حضرت را نشان میدهد و بیانگر آن است که ایشان الگویی جامع برای زنان و مردان در تمام عرصههای زندگی هستند.
خانم محمدی در ادامه سخنان خود تأکید کرد که حضرت زهرا(س) با وجود اینکه دختر پیامبر، همسر ولی خدا و از احترام ویژه در جامعه برخوردار بودند، هرگز به تجمل و رفاهگرایی روی نیاوردند و سادهزیستی را بهعنوان یک ارزش اساسی در زندگی انتخاب کردند.
وی افزود که حضرت با رعایت کامل حیا و اخلاق، در عرصه اجتماعی و سیاسی حضور مؤثری داشتند و بهعنوان بزرگترین حامی ولایت، در حساسترین مقاطع تاریخی نقشآفرینی کردند. این سیره نشان میدهد که یک زن میتواند در عین حفظ ارزشهای اخلاقی و حجاب، در جامعه تأثیرگذار و مسئولیتپذیر باشد.
کارگاه علمی- معرفتی« طلوع فاطمی» در مدرسه علمیه جامعة الزهرا(س) ولایت بلخ، نمایندگی افغانستان با حضور اساتید و طلاب و ارائه خانم زینب سخی پاکنژاد برگزار گردید.
کارگاه با تلاوت قرآن کریم آغاز شد و سپس خانم پاکنژاد به تشریح ابعاد مختلف شخصیت حضرت زهرا(س) پرداخت و با استناد به آیات قرآن کریم و روایات معتبر اهلبیت(ع)، جایگاه معنوی و علمی بانوی بزرگ اسلام را تبیین کرد.
وی با مرور ویژگیهای اخلاقی، عبادی، اجتماعی و تربیتی حضرت، تلاش نمودند تصویری جامع از مقام انسانی، روحی و معرفتی دختر پیامبر(ص) ارائه دهند.
محور دوم کارگاه به بازخوانی وقایع مهم پس از رحلت پیامبر اعظم(ص) اختصاص داشت. در این بخش، خانم پاکنژاد ضمن شرح رخدادهای تاریخی، به تحلیل زمینهها، عوامل و پیامدهای آن وقایع پرداخت و تلاش کرد با نگاهی مستند و تحلیلی، فهمی عمیقتر از شرایط تاریخی زمان حضرت زهرا(س) به مخاطبان ارائه دهد.
بررسی خطبههای فاطمی، حوادث مرتبط با سقیفه، و چگونگی شکلگیری جریانهای سیاسی و اجتماعی آن دوران، از مواردی بود که در این بخش مورد توجه قرار گرفت.
در بخش پایانی، وی به تبیین نقش بیبدیل حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت امیرالمؤمنین(ع) پرداخت و نشان داد که چگونه این بانوی بزرگ با بصیرت، شجاعت و روشنگری، از حق و حقیقت دفاع کرد. سپس راهکارهای الگوگیری از این سیره نورانی در زندگی امروز برای زنان و دختران جامعه مورد بررسی قرار گرفت.
نشست علمی« نقش زن و خانواده در اجتماع با تکیه بر معارف فاطمی» پیش نشست همایش علمی« زندگی متعالی در پرتو معارف فاطمی» در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا(س) ولایت غزنی، نمایندگی افغانستان، با حضور اساتید و طلاب برگزار گردید.
در این نشست علمی آقایان سیدمحمدتقی هاشمی، سلیمی و فصاحت کارشناسان و آقای محمدعلی شریفی دبیر علمی بودند.
نشست با تلاوت قرآن کریم توسط حدیثه براتی آغاز شد و سپس آقای سلیمی سخنان خود را با یک مقدمه آغاز کرد و شرط الگوگیری از معصومان(ع) را درک آنان در قالب انسانهای زمینی دانست.
آقای سلیمی سپس مبانی الگوگیری از حضرت زهرا(س) را در دو بخش قرآنی و روایی مطرح کرد.
استاد سلیمی با استناد به آیاتی همچون آیه تطهیر، مودت و سوره انسان، بر نقش علمی، اخلاقی و اجتماعی اهلبیت(ع) تأکید نمود و به خطبه فدکیه اشاره کرد که نمونه بارزی از عدالتخواهی، دفاع منطقی از حق و مسئولیتپذیری اجتماعی حضرت زهرا(س) است؛ الگویی که نشان میدهد دفاع از حق باید همراه با استدلال، استقامت و روشنگری باشد.
در ادامه آقای هاشمی سخنان خود را با اشاره به وضعیت غمانگیز زنان و دختران در جامعه جاهلی آغاز کرد و رفتار پیامبر اکرم(ص) با دخترشان فاطمه(س) را نقطه عطفی در اصلاح نگاه نادرست به زن دانست.
وی بیان داشت که تولد حضرت زهرا(س) امید تازهای برای احیای منزلت زن و بازسازی اخلاقی جامعه بود و پیامبر با رفتار عملی خود جایگاه زن را در سطحی عزتمندانه تثبیت کرد.
وی سپس با تعریف «مسئولیت» و «مسئولیت اجتماعی»، نقش زن مسلمان را در خانواده و اجتماع تبیین کرد. استاد هاشمی ضمن مقایسه نگاه لیبرالیسم به جایگاه زن با نگاه اسلام، تأکید کرد که در معارف فاطمی، زن محور تربیت انسانهای صالح، عامل استحکام خانواده، منشأ آگاهیبخشی اجتماعی و حافظ ارزشهای اخلاقی است. به باور ایشان، نقش زن در اسلام نه انزواطلبانه و نه صرفاً ابزاری، بلکه نقشی فعال، آگاهانه و معنوی است.
در پایان آقای رمضانعلی فصاحت سخنان خود را با معرفی یک الگوی علمی برای پژوهش آغاز کرد و تأکید نمود که هر بحث علمی باید با رعایت مراحل تحقیق، از مفهومشناسی تا ارائه چارچوب نظری دقیق دنبال شود.
وی اصطلاحاتی چون معارف فاطمی، مدرنیسم، فمینیسم و فمینیسم اسلامی را تبیین کرد و اهمیت تحلیل مفهومی را در فهم دقیق مسائل مربوط به زن و جامعه یادآور شد.
در ادامه، آقای فصاحت با اشاره به چارچوبهای نظری مانند الگوی هنجاری–ارزشی، کارکردی–نهادی و رویکرد فمینیستی، جایگاه زن را در خانواده و اجتماع از منظر معارف فاطمی بررسی کرد.
وی بیان کرد که نگاه اسلامی برخلاف جریانهای مدرن غربی، زن را در ساختار خانواده عامل هویتبخش و در اجتماع فردی مؤثر و مسئول معرفی میکند؛ نگاهی که بر عقلانیت، معنویت و عدالتمحوری استوار است.
نشست علمی با عنوان «حضرت زهرا(س) الگوی تربیتی زنان امروز» در مدرسه علمیه سجادیه ولایت کابل نمایندگی افغانستان، با حضور اساتید و طلاب برگزار شد.
در این نشست علمی آقایان فدایی و اسدالله نظری کارشناسان و خانم شهربانو عزیزی دبیرعلمی نشست بودند.
نشست با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط خانم خاطری آغاز شد و سپس آقای فدایی صحبت نمود، وی در محور نخست سخنان خود به «سیره رفتاری حضرت زهرا(س)» پرداخت و روش الگوگیری را مهمترین شیوه تربیت اسلامی دانست.
وی بیان داشت که قرآن کریم انسانها را به پیروی از الگوهای حقیقی دعوت کرده و شخصیت الگو نقش محوری در شکلگیری رفتار تربیتشوندگان دارد. به همین جهت، انسان به طور طبیعی نیازمند الگوست و با شناخت سیره الگوی مطلوب، میتواند رفتار و شخصیت خود را آگاهانه در مسیر رشد قرار دهد.
وی سپس توضیح داد که پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) را «پاره تن خویش» معرفی کرده و سیره ایشان را امتداد راه پیامبر دانستند.
آقای فدایی تأکید کرد که زنان برای درک بهتر نقشهای تربیتی، اجتماعی و خانوادگی خویش، به الگوهایی همجنس و قابل لمس نیاز دارند؛ ازاینرو، حضرت زهرا(س) بهترین اسوه برای زنان امروز در عرصههایی چون بندگی، تقوا، عفاف، همسرداری، تربیت فرزند، ولایتمداری و مهرورزی است.
در ادامه آقای اسدالله نظری به «جایگاه عبادی و مقام معنوی حضرت زهرا(س)» پرداخت.
وی فاطمه(س) را بندهای خالص و رهیافته دانست که مسیر کمال را با اخلاص، بندگی و رهایی از تعلقات دنیا طی کرد و به مقام «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» رسید.
به گفته وی، ایمان حضرت زهرا از سنخ ادراک و شهود بود؛ ایمانی که انسان را به آرامش، ثبات قلب و امنیت درونی میرساند.
آقای نظری گفتند که حضرت زهرا(س) با عبادتهای خالصانه، دعا، نماز شب و توجه به توحید، به قلّه ایمان رسیده بود و همین ایمان سبب میشد در برابر سختیها و کشاکشهای زندگی مضطرب نشود.
وی سخنان خود را با نقل قولی از پیامبر(ص) پایان داد که فرمودند: «خداوند وجود فاطمه را لبریز از ایمان و یقین کرده است».
Δ