حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در اختتامیه اجلاس هفدهم:

بازخوانی مسیر حرکت المصطفی ضرورتی همیشگی است

هفدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی العالمیه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی به کار خود پایان داد.

رئیس جامعـةالمصطفی در اختتامیه این اجلاس ضمن تقدیر از مشارکت همه مدیران و نمایندگان در جلسات، اظهار داشت: انشاءالله آثار و دستاوردهای هفدهمین اجلاس در پیشبرد اهداف جامعةالمصطفی مشهود خواهد بود.

دعا یک مسئله فطری است

وی با اشاره به مطرح بودن موضوع دعا در همه ادیان الهی، خاطرنشان کرد: تقریبا یک بخش مهم همه ادیان به مسئله دعا اختصاص یافته است که نشان می‌دهد توجه به منشا قدرت و حقیقت متعالی یک مسئله فطری است. در اسلام نیز مسئله دعا در آیات و روایات فراوانی مورد تاکید واقع شده است و حتی در برخی آیات تصریح شده است که اگر این دعا و توجه به درگاه الهی نباشد، فیض و عنایت خداوند شامل انسان نخواهد شد.

رئیس جامعةالمصطفی پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را مفتخر به بهره‌مندی از ادعیه ای با بالاترین مضامین در میان سایر مذاهب و ادیان دانست و تصریح کرد: این مدعی به آسانی با تتبع و تحقیق آشکار می‌شود. مضامین بلند، ادبیات رفیع و توصیفات توحیدی از خداوند در ادعیه ما به ویژه صحیفه سجادیه، بی‌همتاست. در این دعاها و مناجات، خداوند با اسماء و صفاتی خوانده می‌شود که هیچ نقصی در آن نمی‌توان یافت.

در ادعیه ما خداوند با صفاتی یاد می شود که عین توحید است

وی با اشاره به اینکه برخی راه افراط و گروهی راه تفریط را در صفات الهی پیش گرفته اند، اظهار داشت: برخی معتقدند خداوند را با هیچ صفتی نمی‌توان توصیف کرد که جای تامل دارد اما این مطلب نباید به تعطیل شدن راز و نیاز با خدا بیانجامد. عده‌ای هم راه تفریط را در پیش گرفته‌اند و سر از تشبیه و تجسیم خدا در آورده‌اند. اما در ادعیه ما و به ویژه صحیفه سجادیه، خداوند با صفاتی یاد می‌شود که عین توحید است و هیچ نقصی در آن نیست. این نعمتی است که از مسیر اهل بیت(علیهم السلام) به ما رسیده است.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: در مناجات و ادعیه از یک طرف نیاز انسان به راز و نیاز با یک حقیقت متعالی تامین می‌گردد و از سوی دیگر خواسته‌های کوچک و بزرگ را از درگاه الهی مسالت می‌نماییم. باید باور داشته باشیم هیچ اتفاقی در عالم مگر با اذن و مشیت الهی رخ نمی دهد.

توجه به حضور در محضر خدا مانع لغزش و خطاست

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با تاکید بر زندگی انسان در یک عالم هوشمند، تصریح کرد: ما با جهانی هوشیار مواجه هستیم که صاحب عالم هستی آن را چنان آفریده است که همه اجزائش از شعور و هوشیاری برخوردارند. اگر انسان همواره به این نکته توجه داشته باشد و به خود یادآوری نماید که عالم محضر خداست، دچار خطا نخواهد شد. هر جا از انسان خطایی سر زد به دلیل غفلت از این حقیقت است.

وی با اشاره به عرضه تمام اعمال انسان به محضر خدا، پیامبر و ائمه(علیهم السلام)،اذعان داشت: روایاتی که در این زمینه وارد گردیده جزء متواترات است و در احادیث شیعه و اهل سنت به آن تاکید شده است. نه تنها خداوند شاهد اعمال ماست بلکه هرکجا که هستیم، حضور دارد. در آیات قرآن کریم تاکید شده است خداوند از نیت‌های ما نیز آگاه است، بنابراین نباید نگران دیده نشدن زحمات و تلاش‌های خود در عرصه خدمت باشیم.

هویت حوزوی المصطفی در قالب های جدید نیز باید ظهور یابد

رئیس المصطفی با اشاره به موضوع اجلاس هفدهم مدیران و نمایندگان، اظهار داشت: بازخوانی نسبت به مسیر حرکت المصطفی و نحوه حضور این سازمان جهانی، نیازی همیشگی و فرایندی دائمی است. این بازخوانی و توجه مستمر برای آن است که اشکلات احتمالی کار را بیابیم و با توجه به نیازهای جدید، سازمان را در مسیری قرار دهیم که پاسخگوی این نیازها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با تاکید بر هویت حوزوی جامعةالمصطفی، یادآور شد: هر تغییر و تحولی که در ساختار و عملکرد این سازمان رخ می‌دهد باید با هویت حوزوی المصطفی سازگار باشد. ما به هویت حوزوی این سازمان افتخار می‌کنیم. البته جمودی بر قالب‌ها نداریم اما باید این هویت حوزوی در قالب‌های جدید نیز ظهور و بروز یابد.