نشست علمی «عوامل و زمینه های اهانت به قرآن کریم در کشورهای غربی»

نشست علمی «عوامل و زمینه های اهانت به قرآن کریم در کشورهای غربی» توسط نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار گردید.

آقایان محمد جمعه امینی و علی شاه فایق به عنوان کارشناسان و دکتر محمدعلی توحیدی در جایگاه دبیر علمی این نشست حضور داشتند. این نشست، با قرائت قرآن کریم شروع شد.

آقای علی شاه فایق در مورد قرآن سوزی در غرب گفت: آخرین باری که در غرب قرآن‌سوزی صورت گرفته است، همین یک هفته قبل و همزمان با حملات اسرائیل به فلسطین و منطقۀ جنین و همزمان با ایام عید بزرگ قربان بود.

وی در ادامه افزود: مهم‌ترین عامل و مسبب این قرآن‌سوزاندن و قرآن سوزاندن هایی که بارها و بارها رخ داده است عوامل غربی است که از این طریق به دنبال تضعیف مسلمانان و جریحه دار کردن احساسات آنان هستند و به باور آنها از این طریق میخواهند که مردم را از دین مقدس اسلام دور نگه دارند.

آقای محمد جمعه یکی دیگر از کارشناسان به علل و ریشه‌های اسلام‌ستیزی پرداخت و گفت: اسلام‌ستیزی علاوه بر علل سیاسی، جنبه نیز ایدئولوژیک دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که جمعیت مسلمانان اروپا در حال افزایش است و در سال ۲۰۲۳ تعداد مسلمانان اروپا به ۵۸٫۲ میلیون نفر خواهد رسید. به عبارتی دیگر، در سال‌های اخیر، رشد جمعیت مسلمان در منطقه‌ای از جهان رخ داده که گرایش‌های اسلامی کمتری دارد. بر این اساس می‌توان گفت که افزایش اقدامات اسلام‌ستیزی با حمایت دولت‌های اروپایی و اهانت به مقدسات دین اسلام، با هدف مقابله با رشد شتابان جمعیت مسلمانان صورت گرفته است. البته تجربه نشان داده که این اقدامات نه تنها منجر به کاهش گرایش به اسلام نمی‌شود، بلکه مردم را بیش از قبل به اسلام متمایل می‌سازد. مجله فرانسوی فیگارو بعد از اقدامات هتاکانه فرانسه نسبت به اسلام، در گزارشی با عنوان «افزایش خرید قرآن در فرانسه» در دهه اخیر اعلام کرده بود که «فروش قرآن ترجمه شده به زبان فرانسوی به شکل قابل توجه در سایت آمازون بالا رفته است».

وی اسلام‌ستیزی، پیامبر ستیزی، قرآن ستیزی، حجاب ستیزی، اهانت به مراجع دینی را برخی نمادهای دشمنی غرب با مسلمانان دانست.