رئیس المصطفی در دیدار سفیر نیجریه:

راهبرد المصطفی تقویت ارتباط فرهنگی و برادری میان کشورهاست

سفیر جمهوری فدرال نیجریه در ایران با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جامعةالمصطفی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به آقای الحاجی یاکوبو سانتوراکی سلیمان، به معرفی المصطفی پرداخت و اظهار داشت: دانشگاه بین‌المللی المصطفی به دانشجویان غیرایرانی اختصاص دارد و عضو فعال اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی جهان به شمار می‌آید.

وی با اشاره به ارائه بیش از ۱۵۰ رشته، گرایش و مقطع در جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: این رشته‌ها در سه حوزه دانشی اصلی علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی به دانش‌پژوهان المصطفی ارائه می‌گردد. در مجتمع زبان و فرهنگ‌شناسی المصطفی، ۱۸ زبان از فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی تا زبان‌های افریقایی مانند هوسی و سواحیلی تدریس می‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به تحصیل هزاران دانش‌پژوه از ۱۳۰ ملیت در واحدهای‌داخل و خارج از کشور جامعةالمصطفی به صورت حضوری و برخط، یادآور شد: حدود چهل درصد از دانش‌پژوهان المصطفی را خواهران تشکیل می‌دهند.

وی با تاکید بر حضور طلاب و فراگیران مذاهب مختلف اسلامی و سایر ادیان در واحد‌های جامعةالمصطفی، ابراز داشت: المصطفی با بیش از سیصد دانشگاه‌ و مرکز علمی در داخل و خارج از ایران قرارداد همکاری داشته و دوره‌های آموزشی و همایش‌های بین‌المللی مشترک را با همکاری این مراکز برگزار می‌نماید. همچنین مرکز آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی سالانه پذیرای چند هزار نفر از اساتید و دانش‌پژوهان از سراسر جهان است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی راهبرد آموزشی المصطفی را تقویت ارتباط فرهنگی و برادری میان کشورهای مختلف خواند و تصریح کرد: در حالی که برخی مراکز آموزشی در جهان اسلام و خارج از آن به تفکر افراطی‌گری و تکفیر دامن می‌زنند، احترام به مذاهب، ادیان و فرهنگ‌های مختلف، راهبرد اساسی المصطفی و دانش‌پژوهان این مرکز است.

وی با اشاره به تحصیل ده‌ها نفر از دانش‌پژوهان نیجریه‌ای در جامعةالمصطفی و همکاری علمی با شماری از مراکز علمی و دانشگاهی این کشور، اظهار داشت: جامعةالمصطفی آمادگی دارد مانند بسیاری از کشورهای افریقایی، شعبه‌ دانشگاهی خود را در نیجریه دایر نماید و امیدواریم با مساعدت دولت نیجریه، روند راه اندازی این شعبه سرعت بیشتری گیرد.

رئیس المصطفی در ادامه با اشاره به پیشرفت چشمگیر علمی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، اظهار داشت:‌پیش از انقلاب اسلامی حدود ۲۲۰ مرکز علمی و دانشگاهی در ایران فعال بود که این تعداد امروز به بیش از ۲۶۰۰ مرکز و تعداد دانشجویان تا چهار میلیون نفر رشد یافته است و نزدیک به شصت درصد این ظرفیت به بانوان اختصاص دارد.

وی در ادامه به بیان برخی دستاوردهای علمی کشور در عرصه‌های مختلف پزشکی، فنی مهندسی، هوافضا، نانوفناوری و… پرداخت و خاطرنشان کرد: امروز مهم‌ترین تخصص‌های پزشکی در دانشگاه‌های کشور ارائه شده و بیش از ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز در داخل ایران تولید می‌گردد. در دوران شیوع کرونا، جمهوری اسلامی ایران ششمین کشور تولید کننده واکسن در جهان به شمار می‌آمد. در تمام این زمینه‌های علمی، جمهوری اسلامی ایران از رتبه‌های برتر جهان برخوردار است و آمادگی دارد در این عرصه‌ با مراکز علمی کشورهای مختلف از جمله کشور دوست و برادر نیجریه همکاری نماید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در پایان، همکاری میان کشورها را برخلاف خواسته دولت‌های سلطه‌گر دانست و ابراز داشت:جامعة‌المصطفی به عنوان یک دانشگاه بین‌المللی با رویکرد ارتقای دوستی و برادری میان ملت‌ها، آمادگی دارد به عنوان حلقه وصل میان مراکز علمی و دانشگاهی دو کشور عمل نماید. امیدواریم این دیدار فرصت مناسبی برای آغاز دور جدیدی از همکاری‌های علمی دوجانبه را فراهم آورد.

تقدیر سفیر نیجریه از خدمات جمهوری اسلامی ایران در افریقا

سفیر نیجریه در تهران نیز با ابراز خرسندی از حضور در جامعةالمصطفی و دیدار با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، اظهار داشت: بسیار خوشحالم که فرصت آشنایی با جامعةالمصطفی را داشته‌ام. افریقا و نیجریه از فعالیت‌ها و خدمات جمهوری اسلامی ایران در این منطقه بسیار خرسند هستند و از این رویکرد جمهوری اسلامی ایران و المصطفی تقدیر می‌نماییم.

وی با تایید پیشرفت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: فعالیت‌های علمی جامعةالمصطفی در نیجریه شایسته تقدیر است و امیداریم با توجه به زمینه‌‌های فراوانی که در نیجریه وجود دارد، این همکاری‌های علمی در آینده گسترش یابد.

آقای الحاجی یاکوبو سانتوراکی سلیمان ارائه آموزش‌های مهارتی در کنار تحصیل علوم اسلامی و انسانی را برای دانش‌پژوهان نیجریه‌ای بسیار مناسب دانست و از سیاست‌های صلح‌جویانه،‌ تقریبی و وحدت آمیز جامعةالمصطفی تشکر نمود.