به همت نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان؛

آداب و سنن عزاداری حسینی در کشورهای اسلامی بررسی شد

سومین جلسه گفتگوی فرهنگی باموضوع" آداب و سنن عزاداری حسینی در کشورهای مختلف اسلامی" در نمایندگی گلستان برگزار گردید.

در این نشست که به همت انجمن‌ها و معاونت فرهنگی نمایندگی گلستان برگزار شد، آقایان جاهد الاسلام از کشور بنگلادش، توفیق الله از کشور افغانستان، نصیب الله عمراف از کشور تاجیکستان و رنجبر از جمهوری اسلامی ایران به تشریح آداب و سنن عزاداری حسینی در کشورهای خود پرداختند.

آقای جاهد الاسلام، تعطیل رسمی بودن روز عاشورا در کشور بنگلادش، مراسم ختم و دعا در مساجد برای شهدای کربلا و پخش نان ، حلوا و غذای نذری «کچیری» برای عموم مردم را از جمله آداب و برنامه های مرتبط با اقامه عزای حسینی در میان اهل سنت بنگلادش معرفی کرد و اظهار داشت : محبان اهل بیت علیهم السلام در روز عاشورا مراسم باشکوهی برگزار و با حمل پرچم های امام حسین علیه السلام و ابو الفضل العباس(ع)، نماد ضریح امام حسین علیه السلام، سینه زنی و زنجیر زنی، پخش غذای نذری به اقامه عزا می پردازند.

در ادامه آقای توفیق الله، از برپایی مراسمات بزرگ و عمومی سوگواری محرم در شهرها و روستاهای کشور افغانستان بعنوان آئین گرامیداشت قیام سیدالشهدا علیه السلام یاد کرد و اظهار داشت : محرم را همه مسلمانان افغانستان گرامی می دارند لیکن محبان اهل بیت علیهم السلام با لباس مشکی، برافراشتن پرچم‌های عزاداری و مراسمات مختلف ۴۰ روز به سوگواری می پردازند و سادات نیز میزبان عزاداران در ایام محرم اند.

وی افزود: قاریان و نوحه خوانان در مساجد جهت اجرای برنامه های تلاوت قرآن و مرثیه و نوحه شهدای کربلا دعوت می‌شوند و بدین طریق یاد و نام شهدای واقعه ی عاشورا را گرامی می دارند.

استاد نصیب الله عمراف از کشور تاجیکستان نیز در این نشست با اشاره به آداب و رسوم مردم آسیای میانه پنج جمهوری قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان، عنوان کرد: آداب و سنن عزاداری حسینی در کشورهای مذکور نزدیک و درهم تنیده است؛ لذا در ماه محرم و صفر در این کشور ها اشتراکات فراوانی وجود دارد.

وی در این خصوص اظهار داشت:  نود در صد مردم این منطقه مسلمان هستند و همگی به ارزش های دینی مثل قرآن کریم، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، اهل بیت علیهمالسلام، صحابه کرام، مسجد، ماه‌های ربیعین، رمضان، ذی الحجه و محرم و صفر توجه ویژه دارند.

دکتر عمر اف افزودند: اهل سنت در نزدیک‌ترین نماز جمعه به عاشورا در مساجد از مصایب حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام سخنرانی می‌کنند و مرثیه سرایی می‌نمایند. همچنین در حوزه‌های مختلف هنری، از جمله موسیقی و سرود، به موضوع عاشورای حسینی در تاجیکستان پرداخته می‌شود.

آقای سعید رنجبر از جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد جایگاه هیئت و عزاداری به بیان پیشینه عزاداری طی پنج دوره قیام مختار ثقفی، حضور امام رضا علیه السلام در ایران، حکومت آل بویه، حکومت صفویه و جمهوری اسلامی ایران پرداخت .

وی اظهار داشت:شیوه‌های عمومی عزاداری مردم ایران نظیر سیاه پوشی و سیاه پوشانی فضا، اطعام، عزاداری با سخنرانی و روضه خوانی، تعزیه خوانی، دسته های سینه زنی و زنجیر زنی در ایام محرم صورت می پذیرد.

وی همچنین از گل مالی کردن در خرم آباد، مراسم چایینه در ایلام ،نخل گردانی در یزد و تشت گذاری در اردبیل بعنوان برخی از مراسم های خاص در مناطق مختلف ایران یاد کرد و به تشریح این آداب و رسوم و آئین های مشابه در ایام محرم الحرام پرداخت.

در پایان این نشست حجت الاسلام و المسلمین محمدیان به ذکر مصائب سید الشهدا علیه السلام و مرثیه سرایی پرداختند.