حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی:

کربلا مظهر تجلی همه گذشت‌ها در تاریخ بشر است

گذشت کلید همه موفقیت‌ها و توفیقات است و در همه عرصه‌ها و ابعاد زندگی نیز وجود دارد و واقعه کربلا در روز عاشورا مظهر تجلی همه گذشت‌ها در تاریخ بشر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی مفسر قرآن کریم در جمع عزاداران حسینی نمایندگی المصطفی در خراسان اظهار داشت: گذشت، کلید همه موفقیت‌ها و توفیقات است و در همه عرصه‌ها و ابعاد زندگی نیز وجود دارد که در قرآن کریم صراحتاً به آن‌ها اشاره شده است مثلاً گذشت از مال “ینفقون اموالهم” ، گذشت از جان “فاستبشروا ببیعکم الذی بایعتم به”، گذشت از فرزند “انی اری فی المنام انی اذبحک” ، گذشت از همسر “ربنا انی اسکنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرم” ، گذشت از عنوان نظیر مادر حضرت موسی که سال‌ها کسوت مادری خود را نسبت به حضرت موسی در دربار فرعون مخفی کرد.

وی افزود: اما آنجا که همه این گذشت‌های موجود در طول تاریخ، قرون و اعصار ما تقدم و ماتأخر را در خود جمع کرد کربلای امام حسین در عاشورای محرم سال ۶۱ هجری بود و کربلا به مظهر تجلی همه گذشت‌ها در تاریخ بشر تبدیل شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی در ادامه با بیان آیاتی از قرآن که در وصف حضرت ابراهیم آمده است تصریح کرد: تجلی همه صفات بیان شده در این آیات در شخص حضرت ابوالفضل علیه‌السلام گرد هم آمده است، ایمان قوی، شجاعت، بصیرت، احترام، حمایت از ولایت و اطاعت محض از امامش تنها بخشی از ویژگی‌های این شخصت والامقام است.

وی متذکر شد: به شبهات کربلا پاسخ دهید و به استناد عاشورای حسینی بدانید در میان همه تبلیغات و دعوت مردم به‌سوی کمال، تبلیغ عملی بهترین نوع تبلیغ است و سرلوحه تبلیغ عملی ائمه اطهار علیه‌السلام هستند.

استاد قرائتی خاطرنشان کرد: امروز دنیا بیش از هر چیز نیازمند با اسلام‌شناس است. مراقب شبهات در تشویش افکار عمومی باشید تا نفرت در مردم ایجاد نشود و هر جا لازم شد پاسخ بدهید.

مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: امروز دشمنان با نفرت‌پراکنی مثل قرآن سوزی و توهین به مقدسات قصد تخریب دین و ایجاد نفرت دارند درحالی‌که در قرآن کریم سه بار به عبارت ” لیظهره علی الدین کله” اشاره شده است؛ یعنی علی‌رغم همه تلاش‌ها و دست‌وپازدن‌ها بدانید که اسلام دنیا را فرا خواهد گرفت و این وعده الهی است.