نشست علمی تحلیل پیامدهای اهانت به قرآن کریم

در پی هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم، نشست علمی توسط مدرسه عالی تفسیر مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.

در این نشست علمی، استاد عباس الهی با وضوع تحلیل پیامدهای اهانت به قرآن کریم و مقدسات دینی در قرآن، استاد محمدجواد دشتی با موضوع تبیین عوامل اهانت به قرآن در اروپا به ویژه کشور سوئد و آقای دکتر ابراهیم حسن، طلبه دکتری رشته تفسیر تطبیقی، از کشور لبنان با موضوع تبیین وظایف طلاب و فارغ‌التحصیلان المصطفی در مقابله با پدیده شوم قرآن سوزی به سخنرانی پرداختند.

در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضایی اصفهانی، ضمن خوشامدگویی و تسلیت ایام محرم بیان کرد: قرآن سوزی نشانه ضعف غرب است چون نمی توانند منطقی با قرآن برخورد کنند. غرب از رشد اسلام در میان خود می ترسد و عمده عامل گرایش به اسلام در غرب نیز معارف قرآن کریم است.

در ادامه طلبه میهمان ویژه از کشور مالی به سخرانی پرداخت و گفت: ما شاهد نوعی گسترش چشمگیر اسلام در غرب هستیم. کشورهای غربی اعتراف دارند که نظام اسلامی کامل است نسبت به دیگر ادیان و در ریزترین احکام هم هدایت می کند خیلی از مبانی اساسی اسلام، ویرانگر دیدگاه های بشری غرب است و آن ها این خطر را احساس کرده و به مقابله به قرآن و اسلام برآمده اند. بر این اساس باید نسبت به اهانت به اسلام و قرآن حساس باشند.

استاد عباس الاهی نیز در سخنانی پس از تسلیت ایام محرم، به بیان مقدمه و تاریخچه قرآن سوزی پرداخت.

وی در بیان موضوع از قرآن سوزی تا قرآن زدایی، با اشاره به نقل قولی از سیاست مداران انگلیسی اظهار داشت: به باور آنان خطر جهان مسیحیت تا زمانی است که قرآن برنامه زندگی مسلمانان است.

وی سپس به مفهوم شناسی هتک و مقدسات پرداخت و در بیان مصادیق مقدسات به یکی از آنها یعنی قرآن اشاره کرده که جلد و حواشی آن همانند خطوط قرآن حرمت دارد.

سخنران نشست افزود: در اسلام، اهانت به مقدسات اقوام و ملل نکوهش شده است (سوره انعام آیه ۱۰۸). از دیدگاه قرآن نیز توهین به مقدسات درست نیست (بقره / ۲۳۱).

وی به استناد به آیات قرآن، پیامدهای توهین به قرآن کریم را در دو بخش دانست و گفت: نخست پیامدهای دنیایی است که در آیات آل عمران / ۳۰ ؛ بقره / ۱۵؛ عذاب های سه گانه قوم لوط / توبه ۷ و ۲۲ همچنین تداوم یافتن جنگ های صلیبی بیان گردیده است. دوم پیامدهای آخرتی است که در آیات جاثیه ۳۱ تا ۳۵؛ تشدید مجازات در قیامت (آیات سوره مسد و نیز کهف ۱۰۵-۱۰۶ به آنها اشاره شده است.

در ادامه استاد محمدجواد دشتی با ارائه گزارشی از شخصیت فرد عراقی اهانت کننده به قرآن، تصریج کرد: دهکده جهانی غرب بر اساس مبنای اومانیستی به هدف حذف خدا از جامعه بشری شکل گرفته است. وقتی عاجز شدند به سمت شیطان پرستی رفتند.

وی ادامه داد: در برابر این جریان تمدنی که مدعی دهکده جهانی است، یک مانع وجود دارد که هم جلوی سرعت آنها را گرفت و هم مواضع آنها را ابطال کرد و آن، تفکر و جریان خدامداری است که دنیا را انسان محور نمی داند و انسان را حیّ متاله می داند نه حیوان ناطق.

در ادامه، استاد دشتی به بیان اسلام هراسی در غرب و ریشه های آن پرداخت و زمینه ها و عوامل اهانت به قرآن کریم را بیان کرد.

دکتر ابراهیم حسن نیز در آغاز سخنان خود وظائف عمومی مسلمانان را در این مسئله بیان نمود و گفت: باید عامل جنایت تحویل کشورهای اسلامی شوند. باید بدانیم با این حوادث شوکت قرآن بیشتر می شود و شرّ همه این اقدامات به دشمنان بر می گردد و این مسئله را به ملل دیگر آموزش دهیم. ما باید بدانیم که خداوند از مقدسات همچون رسول خدا و کعبه حمایت می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت ایستادگی و مقاومت در راه دفاع از دین، تصریح کرد: عمل به مسئولیت شخصی در خصوص مجازات اهانت کنندگان در کنار راهپیمایی و … و اعلام انزجار از این اهانت و کشورهای حامی آن در قالب تظاهرات در فضای حقیقی و مجازی؛ دفاع اقتصادی و تحریم کالاهای کشورهای غربی اهانت کننده؛ دفاع سیاسی با تعطیلی سفارت کشورهای متخاصم؛ پرهیز از مهجور شدن قرآن و جهاد تبیین از دیگر وظایف مسلمانان است.

سخنران نشست در ادامه وظائف طلاب و المصطفائیان اشاره نمود و گفت: آگاه سازی عموم مردم نسبت به وظائف خودشون؛ نشر بیشتر معارف قرآن در فضای حقیقی و مجازی و تشدید این نشر هنگام توهین به قرآن چون مردم در این ایام بیشتر استقبال می کنند؛ تببین مظاهر اعجاز قرآن برای جهان تشنه؛ پرهیز از حالت انفعال در فضای مجازی؛ هجوم و حمله به سمت دشمنان و ابطال مبانی فکری آن‌ها و سستی تفکرات غربی همچون اومانیسم و لیبرالیسم و … از وظایف طلاب المصطفی است.