در هجدهمین کرسی ترویجی مجتمع زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی؛

تطور علم بدیع در صد سال اخیر حوزه علمیه قم بررسی شد

هجدهمین کرسی ترویجی مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با عنوان «تطور علم بدیع در صد سال اخیر حوزه علمیه قم» و با حضور اساتید و دانش پژوهان این مجتمع برگزار شد.

هجدهمین کرسی ترویجی مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با ارائه مهدی عشایری منفرد و نقد حجج اسلام امیر امینی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و کمال کشاورزی، استاد همکار مجتمع زبان و فرهنگ شناسی برگزار شد.

مهدی عشایری منفرد در ابتدای این کرسی در خصوص تطور علم بدیع در صد سال اخیر در حوزه علميه قم توضیحاتی را ارائه کرد و اظهار داشت: حوزه علميه قم در صد سال اخير داراي نوآوري هاي متعددي در شاخه هاي گوناگون علوم اسلامي بوده است. يکي از آن شاخه ها، دانش بديع مي‌باشد که تاثير مستقيمي بر فرايند فهم متن مانند تفسير قرآن کريم دارد.

وی افزود: علامه طباطبايي از کساني است که توانسته جرياني نوين در دانش بديع و به تبع آن در فرايند فهم متن رقم بزند و بدين وسيله موجب شود دانش بديع در صد سال اخير در حوزه علميه قم رشد و تطور چشم گيري داشته باشد.

عشایری منفرد با بیان این که علامه طباطبايي با استفاده منظم و بجا از جنبه معناشناختي آرايه تشابه الاطراف موجبات رشد دانش بدیع را فراهم نموده است، به تفصیل، نکاتی پیرامون معناشناختی آرایه تشابه الاطراف از دیدگاه علامه طباطبايي پرداخت و خاطرنشسان ساخت: علامه طباطبایی به چهار معنا از معاني آرايه تشابه الاطراف بيش از ديگر معاني توجه کرده است که عبارتند از: قرینه یابی برای کشف مراد متکلم، دلیل بودن یکی از طرفین بر طرف دیگر، قرینه یابی برای مجاز یا غرض ثانوی و ابراز فصاحت و بلاغت اعجاز آمیز.

وی یادآور شد: متاسفانه نظریه نوین علامه طباطبایی در آرایه تشابه الاطراف چنانکه بایسته بود مورد توجه مفسران پس از ایشان قرار نگرفت. بایسته است مفسران و فهمندگان متن و همچنین بزرگان دانش بلاغت و بدیع این نظریه نوین علامه طباطبایی و دستاورد حوزه علمیه قم در صد سال اخیر را مورد توجه قرار دهند و آن را در آثار خود موثر بدانند.

 

عشایری منفرد در بخش پایانی سخنان خود به توضیح مفاهیمی مثل دانش بديع، آرایه تشابه الاطراف، جايگاه اين آرايه در ميان آرايه‌هاي ديگر، مفهوم شناسی ، آرايه تشابه الاطراف و علم المناسبات پرداخت و نسبت به هر یک از این مفاهیم توضیحات مفصلی را ارائه کرد.