در نشستی با حضور رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا (ع) بررسی شد؛

راهبردهای رهبر انقلاب در برابر جریان اهانت به ساحت قرآن کریم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سعیدی فاضل در نشست هم‌اندیشی نخبگان و فعالان علمی و قرآنی جهان اسلام با موضوع بررسی راهکارهای مقابله با اهانت به ساحت قدسی قرآن کریم که در نمایندگی المصطفی در خراسان برگزار شد به تشریح راهبردهای مقام معظم رهبری در برابر جریان قرآن سوزی و اهانت به ساحت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از سال ۷۶ پرداخت.

در این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر روح‌الله سعیدی فاضل رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا (علیه السلام) اظهار داشت: در واقع فاجعه عظیم قرآن سوزی، ظاهر و پشت‌صحنه‌ای دارد که ما نباید از هر دو مورد غافل شویم و طبیعتاً اگر بناست که هر دو پدیده را تحلیل کنیم می‌توانیم در حد تحلیل شخصی، مذهبی، سیاسی و یا اجتماعی این کار را انجام دهیم، اما آنچه که باید بدانیم این است که قاعدتاً باطن این قضیه مواجه تمدن غرب با جهان اسلام است، پس سطح تحلیل ما هم باید سطح تحلیل کلان و تمدنی باشد.

وی افزود: درست است که ابعاد سیاسی، اقتصادی، حقوقی و… شامل تحلیل‌های ما خواهد شد، اما آنچه که اهمیت دارد این است که غرب به آنچه ما منبع معرفت افزا، معنویت افزا و هویت‌بخش جهان اسلام می‌دانیم حمله کرده است و بر همین اساس نیاز است که ما سطح نگاه خود را به سطح کلان برسانیم.

حجت‌الاسلام دکتر سعیدی فاضل خاطرنشان کرد: اگر تحلیل می‌کنیم مبنی بر اینکه در حوزه سیاسی کشور ترکیه قرار بوده عضویت سوئد را در ناتو بپذیرد و همین عامل آتش سوزیست یا تحلیل می‌کنیم که شخصیت‌هایی که این اقدام را انجام داده‌اند از داخل جهان اسلام هستند و یا اگر تحلیل می‌کنیم که شخصی مسیحی این کار را انجام داده است و یا اگر چندین تحلیل دیگری که می‌کنیم، باید توجه داشته باشیم که این تحلیل‌ها به‌گونه‌ای باشند که در سطح کلان هم به این قضیه نگاه کنیم.

وی عنوان کرد: اما پشت پرده این قضیه به چه شکل است؟ به نظر من اگر بنا باشد تحلیل مناسبی ارائه دهیم باید راهبردی‌هایی که رهبر معظم انقلاب در توهین به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و بحث قرآن سوزی را در سال ۱۳۷۶ مطرح کردند را موردتوجه قرار دهیم که اگر این راهبردها موردتوجه قرار گیرند به نظر می‌رسد که سطوح تحلیل لحاظ خواهند شد.

بازشناسی درس‌های قولی و فعلی قرآن و پیامبر (صلی الله علیه و آله)

رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا (علیه السلام) نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان اظهار داشت: اولین راهبردی که در سال ۸۶ مطرح کردند؛ بازشناسی درس‌های قولی و فعلی قرآن و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بود. بر اساس این راهبرد ایشان اگر بناست که با این اقدامات مواجه کنیم باید بدانیم قرآن کریم و پیامبر (صلی الله علیه و آله) چه آموزه‌ای را منتقل کرده‌اند که غرب و تمدن غرب این آموزه را بر نمی‌تابد که طبیعتاً ویژگی‌های فردی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، قرآن کریم و برداشت‌های فردی که می‌کنیم نیست که این اقدام را بر نمی‌تابد؛ بلکه آن حوزه اجتماعی قرآن و اقامه اجتماعی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است که باعث می‌شود این اقدام صورت گیرد. پس باید به این درس‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

معرفی چهره بی‌پیرایه اسلام

وی خاطرنشان کرد: راهبرد دومی که ایشان در سال ۷۶ معرفی کردند؛ معرفی چهره بی‌پیرایه اسلام بود. اسلام در طول زمان توسط گروه‌های مختلفی افزوده‌هایی به خود دیده که اسلام را منقلب کرده است. در واقعه عاشورا، اسلام بنی‌امیه در برابر اسلام نبوی حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) ایستاد و مردم در زیر پرچمی که گمان می‌کردند اسلام حقیقی است اقداماتی را علیه نوه پیامبر (صلی الله علیه و آله) انجام دادند. اما حقیقتاً چه پیرایه‌ها و افزوده‌هایی به این اسلام اضافه شده که سبب شده ما در برابر این اقدامات دچار سردی شویم؟

حفظ وحدت حول وجود قرآن کریم

حجت‌الاسلام دکتر سعیدی فاضل اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سال ۸۵ بحث وحدت حول وجود قرآن و رسول اکرم (ص) بر ضد دشمنان اسلام را به‌عنوان راهبرد دیگری در برابر قرآن سوزی معرفی کردند و فرمودند که این واقعه و اهانت به پیامبر (ص) باید سبب شود تا ما وحدت گفتمانی در برابر استکبار را زیر یک پرچم ایجاد کنیم و فرقی هم ندارد که زیر این پرچم شیعیان و یا اهل‌تسنن باشند، بلکه این اتحادافزایی باید عاملی در برابر مقابله با دشمن باشد.

بازگشت مسلمانان به عناصر قدرت

وی عنوان کرد: ایشان در سال ۹۲ نیز راهبردی که مطرح کردند؛ بازگشت مسلمانان به عناصر قدرت بود. باید مسلمانان ببینند که در جامعه اسلامی چه عناصری سبب قدرت آن‌ها شده است و چه عناصری باعث می‌شود که ما علیه غرب بتوانیم گفتمان اسلامی خود را غالب کنیم. اما این عناصر قدرت چه عناصری هستند که باید آن‌ها را بازشناسی کنیم، راهکارهای خود را بر روی عنصر قدرت پیاده‌سازی کنیم.؟

توجه به پشت‌صحنه اهانت‌ها

رئیس پژوهشکده بین‌المللی امام رضا (علیه السلام) نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان خاطرنشان کرد: همچنین ایشان در سال ۸۹ راهبرد مهمی را مطرح کردند که در پیام اخیر خود در پی اهانت به قرآن کریم مجدداً آن را تکرار کردند و آن توجه به پشت‌صحنه اهانت‌‌ها و اعتراضات عاملان به این اقدام است. سال ۹۹ هم فراموش نکردند دشمنی غربی‌ها نسبت به اسلام و مسلمین را به‌عنوان راهبرد دیگری در این راستا مطرح کردند. بر اساس این طرح ایشان، سطح مواجه را نباید مواجه یک کشور سوئد و دانمارک تصور کرد؛ بلکه سطح مواجه سطح مبارزه با استبداد، استکبار و تمدن غرب است. اما چه عواملی باعث می‌شود که تمدن غرب به این توهین‌ها روی آورد؟

پرهیز از درگیری اسلام و مسیحیت

وی اظهار داشت: همچنین ایشان پرهیز از درگیری اسلام و مسیحیت را به‌عنوان راهبرد اساسی دیگر معرفی می‌کنند و فرموده‌اند که مبادا جهان اسلام در مبارزه با قرآن سوزی به مسیحیت بتازد و به انجیل توهین کند که این راهبرد اساسی را موردتوجه جدی قرارداد. علاوه بر این موارد در نهایت هم به بحث مطالبه مجازات اهانت‌کنندگان قرآن سوزی اشاره می‌کنند و می‌فرمایند که شاید این اقدام، کوچک‌ترین اقدامی باشد که می‌توانیم انجام دهیم.

حجت‌الاسلام دکتر سعیدی فاضل بیان کرد: ما بناست در کارگروه‌های پنج‌گانه‌ای که راه‌اندازی می‌کنیم از تفکر و تأملات در راستای دریافت راهکارهایی برای مواجه با این اقدام در سه سطح سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اقدام عملی استفاده کنیم. اما نکته اینجاست که ما با از بیانات رهبر معظم انقلاب در کارگروه حقوقی، رسانه‌ای، سیاسی، اقتصادی و… که می‌توانند تحلیل‌هایی داشته باشند، وام بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که افراد در کارگروه‌هایی که تشکیل خواهد شد با شیوه تحلیل عاملی و به عبارتی پیداکردن علت این مواجه و پیداکردن راهکار برای مواجه به میدان آیند شاید بتوانند سریع‌تر به نتیجه دست یابند. یعنی شبکه علل و عواملی که سبب می‌شود غرب و جریان‌های موجود در آن اهانت به ساحت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و قرآن کریم داشته باشند چیست و در برابر آن نیز راهکار ما در حوزه سیاست‌گذاری برنامه‌ریزی و اقدام عملی به چه صورت خواهد بود که در هر کارگروه استاد راهنمایی حضور دارد و به بحث افراد جهت‌دهی خواهند کرد.