تهدید اهانت به قرآن کریم باید تبدیل به یک فرصت برای توسعه قرآن کریم در جهان شود

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان در نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای مقابله با اهانت به قرآن کریم گفت: ما باید با توسعه و ترویج قرآن کریم و پیام نجات بخش این کتاب آسمانی، این اهانت به قرآن کریم را تبدیل به فرصت کنیم و به نوعی کاری کنیم که تهدید اهانت به قرآن باعث آغاز حجم عظیمی از فعالیت‌های متنوع وپرجاذبه قرآنی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان، در نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای مقابله با اهانت به قرآن کریم در نمایندگی المصطفی در خراسان در جکع نخبگان علمی و قرآنی جهان اسلام با اشاره به جهان بینی و نوع نگاه امام سجاد(ع) به قرآن اظهار کرد: امام سجاد(ع) در رابطه با شأن و جایگاه محتوایی قرآن می‌فرمایند که آیات قرآن مانند گنجینه‌هایی است که پنهان و نهفته است و در سخن معروف خود نیز می‌فرمایند: لَوْ مَاتَ مَنْ بَیْنَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یَکُونَ الْقُرْآنُ مَعِی…. اگر تمام افرادی که در مشرق و مغرب هستند از دنیا بروند و من کسی را با خود نداشته باشم وحشتی از اینکه تنها هستم ندارم بعد از اینکه قرآن با من است . فهوم این جمله این است که محتوای قرآن به آنقدر مستحکم و راقی است که باوجود آن احساس بی نیازی از سایر عوامل می کنند .و در واقع ایشان با این جملات خود بنا دارند راه را به ما نشان دهند که از تنهایی و از اینکه ما در اقلیت هستیم نهراسیم، زیرا منطقی مانند قرآن داریم.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان گفت: امام سجاد(ع) با این جمله خود به نوعی وزن قرآن را با تمام بشریت مقایسه کرده‌اند و شاید بر اساس همین منطق هم بود که امام حسین (ع) در شب عاشورا همه اصحاب را گرد هم آوردند و از آن‌ها خواستند که بروید وحتی اهل بیت مرا هم ببرید، آن‌ها هدفشان من می‌ایستم چون قرآن با ایشان بود ومهلتی هم که شب عاشورا از دشمن گرفت فرمودند:فَإِنَّهُ یَعْلَمُ أَنِّی أُحِبُّ الصَّلَاة لَهُ وَ تِلَاوَةَ كِتَابِهِ»؛ یعنی : خدا می‌داند من نماز خواندن و تلاون قرآن براى او را دوست دارم” در واقع این جملات به عنوان یک تفکر، پشتوانه‌ای بزرگ برای ماست.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح در خصوص سابقه تاریخی اهانت به قرآن بیان کرد: بابررسی قرآن، شاهد سابقه تاریخی اهانت به قرآن هستیم و حتی پیش از اسلام راجع به دیگر کتب آسمانی نیز این اتفاق رخ داده است. وَ لَقَدْ اَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ فی شِیَعِ الاَْوَّلینَ وَ ما یَأْتیهِمْ مِنْ رَسُولٍ اِلاّ کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُونَ»؛(۱) «پیش از تو در گروههای پیشین پیامبرانی را فرستادیم و هیچ پیامبری برایشان نفرستادیم جز آنکه او را به مسخره می گرفتند. البته قرآن کریم می‌فرماید:آن‌ها می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند، اما خداوند نور خود را تمام می‌کند. “يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ” یعنی مى‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا گر چه كافران را ناخوش افتد نور خود را كامل خواهد گردانيد.

استفاده از ابزار تمسخر، تحقیر وتضعیف روحیه حق مداری از سوی دشمنان

وی خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای هجمه دشمنان و تضعیف روحیه حق، تمسخر است. در جریانات اخیر ایران هم اغتشاشگران می‌دانستند هرگز نمی‌توانند نظام جمهوری اسلامی ایران را براندازی کنند در واقع آن‌ها می‌خواستند از این قداست، نورانیت و جایگاه با عظمت جمهوری اسلامی ایران در جهان بکاهند، اما به واقع که براندازی در حد و قواره آن‌ها نیست، زیرا آن‌ها منطق و اندیشه مستحکمی ندارند بلکه منطق آن‌ها اهانت، تمسخر و دروغ است.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان گفت: قرآن کریم می‌گوید یکی از ابزار دشمنان اسلام در زمان پیامبر(ص) این بوده که ایشان را دائم تکذیب می‌کردند و از راه تکذیب، توسعه دروغ و شایعات مستقیما به قرآن هجوم می‌آوردند و برای مقابله با تاثیرات گسترده قرآن به مردم می‌گفتند که به قرآن گوش نکنید و به هنگام قرائت قرآن مطالبی را القا کنید تا اینکه شما پیروز شوید. در آیه ۲۶ سوره فصلت: «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَٰذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ.» کفار گفتند به قرآن گوش ندهید و هنگام قرائت آن مطالبی القاء کنید که شما پیروز شوید. منطق مقابله آن‌ها این بوده که به قرآن گوش ندهند. یکی از روش‌های اولیه مقابله دشمنان با قرآن در صدر اسلام این بود که به مردم می‌گفتند شما در برابر آیاتی که القا می‌شود، هیاهو کنید.

وی عنوان کرد: یکی از پیشنهاداتی که مناسب است از سوی جامعةالمصطفی به هیئت دولت پیشنهاد شود ؛ نامگذاری یک روز در جمهوری اسلامی ایران به نام قرآن در تقویم ملی است. در واقع ما با این کار خود می‌توانیم این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم و به نوعی کاری کنیم که تهدید اهانت به قرآن باعث آغاز حجم عظیمی از فعالیت‌های قرآنی شود.

رئیس نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان بیان کرد: امروز باید هر یک از ما یک امت باشیم، امروزعاشورای فرهنگی است به این دلیل که به خیمه دین هجمه شده و دشمن تمام نیروی خود را به میدان آورده است. بر همین اساس امروز باید جلسات تفسیر قرآن ، همایش ونشست های قرآنی با موضوعات کاربردی را در تمام کشورهای جهان گسترش دهیم.

وی بیان کرد: در واقع تبلیغات سوء علیه دین در طول تاریخ وجود داشته و افرادی که حرف منطقی نداشتند مردم را دعوت می‌کردند که به قرآن گوش ندهند، قرآن را آتش بزنند و مردم را از پرداختن به قرآن منع می‌کردند.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان گفت: قرآن کریم در خصوص عدالت شناسی این نوع مواجهه مشرکین با قرآن می‌فرماید که یکی از عوامل اینگونه توصیه‌های دشمن، روحیه استکباری آن‌هاست که این روحیه مانع پذیرش حق می‌شود.

فراگیری موج اسلام‌خواهی در اروپا و آمریکا

حجت‌الاسلام صالح گفت: امروز شاهد آن هستیم که موج اسلام‌خواهی در اروپا و آمریکا به حدی است که نگران آینده این قاره‌ها هستند، چرا که اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد و این پیش‌بینی امام(ره) است. قرآن نیز می‌گوید که آن‌ها با روحیه استکباری خود گفتند که از قرآن روی بگردانید و افراد متکبر حاضر به شنیدن سخنان حق نشدند که این مهم یکی از عوامل اهانت به قرآن کریم است.

دست صهیونیست ها در جریان اهانت به قرآن

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که صهیونیسم نقش عمده‌ای در این جریان دارد. صهیونیسم در طول تاریخ منحوس خود در ضعیف‌ترین شرایط قرار گرفته است و مقاومت در شرایط قوی قرار دارد، زیرا هجوم مقاومت باعث شده که اسرائیل از نظر امنیتی، مهاجرت نخبگانی، امنیت روانی و اجتماعی خود دچار چالش شود و به همین دلیل اسرائیل تصمیم گرفته که توجه مردم جهان را از این ضعف‌هایی که در اسرائیل وجود دارد به سمت موضوع دیگری جلب کند تا مردم از مسائل داخلی اسرائیل غافل شوند که در واقع این شگرد دشمن بوده است.

سیاست دشمن ایجاد تنش و جنگ بین الادیاتی

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان بیان کرد: آن‌ها با یک حادثه آفرینی می‌خواهند جهان اسلام را از موضوع اسرائیل که مسئله اصلی جهان اسلام است برگردانند. نکته بعدی نیز توطئه اسرائیل و صهیونیسم مبنی بر ایجاد جنگ بین ادیانی و درگیری بین مسلمانان و مسیحیان است که موضوع بسیار مهمی است و لذا مسلمانان باید بیدار باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح بیان کرد: اگر برخی از افراد به صورت افراطی به کتاب‌های آسمانی دیگری اهانت کنند، سود این کار به اسرائیل می‌رسد، لذا یکی از تحلیل‌ها این است که امروز این‌ها به دنبال جنگ بین ادیانی هستند تا از قدرت جهانی اسلام بکاهند. این در حالی است که قرآن، کتاب‌های آسمانی قبل خود را تایید کرده و تصدیق کننده آیات تورات و انجیل است و لذا هیچ مسلمانی نباید درگیر این نوع اتفاقات شود.

وی خاطرنشان کرد: اما از نظر مسائل سیاسی و اجتماعی غرب از رشد سریع اسلام در کشور سوئد که از نظر جمعیتی رشد منفی دارد؛ نگرانی دارد و همواره می‌خواهد که از قداست، عظمت و جایگاه آن بکاهد و بر همین اساس از این دست اتفاقات در این کشور رخ می‌دهد. بر همین اساس پیش‌بینی تحلیل گران غربی این است که تا سال ۲۰۵۰ اکثریت افراد این کشور مسلمان خواهند شد.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان رشد سریع اسلام را آیات آن دانست و اضافه کرد: امروزه به برکت جمهوری اسلامی ایران، به پشتوانه راهی که امام راحل آغاز کرد در زیر چتر جامعةالمصطفی(ص) هزاران جوان انقلابی و فهیم جمع شده‌اند. رهبر انقلاب خودشان شخصا به میدان آمده‌اند و جا دارد که شما طلاب به تأسی از این اقدام رهبر معظم انقلاب یک نامه به مردم کشورهای خود بنویسید و پشت پرده‌ها را برای آن‌ها بگویید.

قرآن کتاب رشد وهدایت بشریت است

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح بیان کرد: در قرآن کریم به کرامت انسان، علم و دانایی، عقلانیت و تفکر، عدالت، مبارزه با ظلم، اخلاق نیک و جایگاه شایسته زنان توجه و مردم را به این امور مهم دعوت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز باید بدانیم که امام حسین(ع) برای حفظ این قرآن بود که حاضر شد چنین اتفاقی برای خود، اهل بیت و یارانش رخ دهد. امروز نباید از چیزی بترسیم و شجاعت درسی است که امام حسین(ع) به ما داده است که ما باید این درس را اقدام عملی کنیم.

رئیس نمایندگی المصطفی(ص) در خراسان گفت: ما امروز با یک تمدن در برابر تمدن بزرگ اسلامی که همانا تمدن غرب است، مواجه هستیم. در واقع آن‌ها به دنبال این هستند که ما به عنوان یک جامعه اسلامی دست از فرهنگ اسلام و سبک زندگی اسلامی برداریم، آن‌ها در آن سوی کشورها نشسته‌اند و برای دختران و بانوان ما برنامه‌ریزی می‌کنند تا چادر از سر زنان و دختران ما برداشته شود.

این عضو هیأت علمی المصطفی(ص) اظهار داشت: در واقع آن‌ها در صدد هستند که فرهنگ و فکر خود را به ما تحمیل کنند.استکبار جهانی به دلیل روحیه استکباری خود بارها به ایران پیام داده‌اند که حاضریم با شما معامله کنیم، منافقین را تحویل شما می‌دهیم و شما هم اسرائیل را به رسمیت بشناسید که آن‌ها در پی این درخواست خود به ما می‌گویند که شما باید تابع ما باشید.