در نمایندگی المصطفی بررسی شد

مسئولیت‌های اساتید دانشگاه در بهسازی نظام آموزشی افغانستان

مسئولیت‌های اساتید دانشگاه در بهسازی نظام آموزشی افغانستان در نشست علمی نمایندگی جامعة المصطفى بررسی شد.

پیش‌نشست همایش بین‌المللی «انکشاف علمی در افغانستان» با عنوان «مسئولیت‌های اساتید دانشگاه در بهسازی نظام آموزشی افغانستان» در سالن دفاعیه نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

آقای محمدحیدر یعقوبی و مرتضی مطهر کارشناسان نشست و آقای اکبرحسین نظری دبیر نشست بودند.

مرتضی مطهر در آغاز سخنانش ضمن ارزیابی کلی از وضعیت نظام آموزشی افغانستان، بیان داشت که آموزش در جهان معاصر در مقایسه با گذشته تغییرات کیفی و کمی چشمگیر را شاهد بوده است.

وی در این میان به تغییرات و نوآوری‌های فنی و تکنولوژیک تأکید نمود و نظام آموزشی افغانستان را به دلیل عدم استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی و به روز نبودن محتوای کتاب‌های درسی و نبود استادان روزآمد و آشنا با فنون و مهارت‌ها و تکنولوژی‌های آموزشی مدرن؛ نظامی دچار مشکل توصیف کرد.

سخنران نشست در این میان نقش استاد را در نظام آموزشی مهمتر و کانونی‌تر از عوامل دیگر ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: اگر همه‌چیز به‌صورت معیاری آماده باشد اما استادانی که بتواند از امکانات و ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده کند، وجود نداشته باشد، پیشرفتی در آموزش صورت نخواهد گرفت. اما در صورتی که معلمان معیاری داشته باشیم و بقیه ملزومات آموزشی دچار نقصان باشد، معلم می‌تواند، از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه نموده و سطح آموزش و دانش را در جامعه ارتقا بخشد.

آقای مطهر تأکید کرد: اکنون ما در عصر انفجار اطلاعات به‌سر می‌بریم و در این عصر تکنولوژی در زندگی بشر و من‌جمله در بخش آموزش نقش تعیین کننده یافته است.

وی در ادامه به دسته‌بندی انواع تکنولوژی پرداخت و اظهار داشت؛ تکنولوژی را می‌توان به تکنولوژی‌های سخت (کشتی‌های غول‌پیکر، موشک‌های قاره‌پیما و لبتاپ‌ها) و تکنولوژی‌های نرم(برنامه‌های کامپیوتری، نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها) تقسیم نمود. وی در تقسیم‌بندی دیگر تکنولوژی را به سازمانی-نهادی و ذهن‌افزار تقسیم نمود و اظهار داشت که استاد معیاری هم باید به ذهن‌افزار خوب مجهز باشد و هم با مکانیسم‌ها و نحوه کارکرد تکنولوژی سازمانی آشنا باشد.

استاد حیدر یعقوبی کارشناس دوم نشست نیز در سخنانی بیان داشت: انسان موجود کمال‌طلب است و بسیاری از کمالات انسانی نه ذاتی که اکتسابی است. کمالات اکتسابی در فرایند آموزش به دست می‌آید. ایشان در ادامه بیان داشت که با توجه به گستردگی شاخه‌های مختلف دانش و محدودیت ذهنی انسان‌ها، هر فرد باید به درستی استعدادیابی شود و در این بین معلم نقش اساسی دارد و از عوامل اصلی در شناسایی و شکوفایی استعدادها می‌باشد.

وی در ادامه به ساحت‌های مختلف تعلیم و تربیت پرداخت و اظهار داشت: استاد معیاری بایسته است که به همه‌ی این ساحات توجه داشته باشد: ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی؛ ساحت تربیت علمی-فنی؛ ساحت اجتماعی-سیاسی؛ ساحت زیستی-بدنی؛ ساحت زیبایی‌شناختی-هنری و در نهایت ساحت اقتصادی-حرفه‌ای.

این استاد دانشگاه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش را فرآیندی پیچیده و چندبعدی توصیف نمود و در ادامه ویژگی‌های استاد نمونه را بر شمرد.

وی سالم بودن به لحاظ شخصیتی، اخلاقی، تعهد، تخصص و مهارت را شرط لازم برای یک استاد معیاری برشمرد.

شایان ذکر است این نشست علمی با استقبال گسترده مدیران مکاتب و دانشجویان علوم تربیتی و مدیریتی مواجه شد.

بهسازی نظام آموزشی افغانستان