حجت‌الاسلام دهشت: 

اربعین از مناسب مهم تمدن‌سازی بشمار می‌رود

حجت‌الاسلام دهشت در جمع کاروان اربعین حسینی نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان گفت: یکی از نکات مهم این است که یکی از مناسک مهم در حوزه تمدن‌سازی، اربعین امام حسین(علیه السلام) است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ مرتضی دهشت، استاد حوزه علمیه مشهد، در نشست توجیهی کاروان اربعین حسینی نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان، اظهار داشت: خداوند برای زائرین امام حسین (علیه السلام) تکریمی دارد که از آن با عنوان کرامات الحسین (علیه السلام) عنوان می‌کند. یکی از محورهای مهمی که می‌توان برای زیارت امام حسین (علیه السلام) بیان کرد؛ شوق زیارت است که این شوق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این اشتیاق داشتن و علاقه‌مند بودن یکی از نشانه‌های مودت به امام حسین (علیه السلام) است.

اهمیت شوق زیارت امام حسین (علیه السلام)

وی با بیان اینکه در روایات متعددی به موضوع شوق زیارت، اشاره شده است که انسان را به حضور و زیارت تشویق می‌کند، افزود: یکی از روایات این است که اگر مردم می‌دانستند خداوند با زائر امام حسین (علیه السلام) چه می‌کند از شوق و اشتیاق زیارت می‌مردند. در روایت دیگری نیز آمده است که خداوند در قیامت آن‌قدر زائران امام حسین (علیه السلام) را تکریم می‌کند که افرادی که در قیامت هستند تمنا می‌کنند که ای‌کاش زائر حسین (علیه السلام) بودند. بر همین اساس است که زیارت شما عزیزان ارزش بسیاری دارد.

سخنران حرم مطهر رضوی ابراز کرد: این روایات مصداق بیان امام حسین عسکری (علیه السلام) است که فرمودند از نشانه‌های مؤمن زیارت اربعین است. البته درست است که از راه دور هم می‌توان این زیارت را انجام داد، اما این شوق حضور داشتن در آنجا موجب تکریم انسان می‌شود.

ارزش هزینه‌کردن در مسیر امام حسین (علیه السلام)

حجت‌الاسلام دهشت ادامه داد: محور دوم موضوع هزینه‌کردن در مسیر امام حسین (علیه السلام) است که ارزش بسیار زیادی دارد، به‌گونه‌ای که روایاتی هم دراین‌خصوص وجود دارد. در همین راستا خداوند خطاب به انسان فرموده است که برای زیارت امام حسین (علیه السلام) چقدر پول داده‌اید؟ در واقع خرج‌کردن پول به چند صورت است، گاهی به‌صورت هزینه‌های مصرفی است که تمام می‌شود و دیگر برگشتی ندارد، گاهی هزینه‌ها در راه انفاق خرج می‌شود و به‌نوعی جایزه است، اما خرج‌کردن پول در مسیر امام حسین (علیه السلام) است، به‌گونه‌ای که خداوند برای این کار قصری برای انسان در قیامت در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: خداوند به انسان فرموده است که خرج‌کردن در مسیر امام حسین (علیه السلام) نه‌ تنها مالتان نرفته؛ بلکه ملائک در قیامت از مالتان تجارت می‌کنند و در قیامت اصل و سود آن به شما بازگشت داده می‌شود و علاوه بر آنکه فرشتگان با این هزینه‌ها تجارت می‌کنند، ۷۰ حسنه هم برای شما در نظر می‌گیرند.

این استاد حوزه علمیه مشهد بیان کرد: همچنین موسی بن عمران در مناجات خود در کوه طور از خداوند سؤال کرد که امت آخرالزمان چه ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را برتری دادی؟ خداوند در پاسخ فرمود که اولین ویژگی آن عاشوراست. بیان خداوند نشان می‌دهد که مودت به امام حسین (علیه السلام) دارای سه ضلع اقامه عزا و عزاداری، مجلس حسین (علیه السلام) با گریه بر حسین (علیه السلام) است و طعام است.

حجت‌الاسلام دهشت اظهار داشت: در واقع خداوند فرموده است که یکی از درجاتی که انسان را بالا می‌برد طعام دادن است به‌ویژه اگر برای امام حسین (علیه السلام) باشد و من ۷۰ برابر آنچه که در این مسیر هزینه می‌کند و طعام می‌دهد را به او می‌دهم.

اوج ارادت به امام حسین (علیه السلام)؛ پیاده رفتن به سمت ایشان است

وی محور سوم در خصوص اربعین و امام حسین (علیه السلام) را حضور عاشقانه و یا زیارت محبوب دانست و افزود: شما طلاب عزیز اگر می‌خواهید حضور عاشقانه‌ای داشته باشید که اوج این ارادت، پیاده‌روی است. خداوند این توفیقات را نصیب مسافرین اربعین عنایت فرموده است و مسافرین این راه نیز باید قدردان این توفیق الهی باشند.

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: در همین راستا روایتی وجود دارد مبنی بر اینکه هر کسی که پیاده به سمت امام حسین (علیه السلام) برود هر قدم او برابر است با هزار حسنه، هزار درجه، پاک‌شدن هزار گناه از او و هر یک از قدم‌های او نیز برابر است با اینکه هزار بنده از بنده‌ها را آزادکرده است.

حجت‌الاسلام دهشت با اشاره به نقش اربعین در حوزه تمدن‌سازی اظهار داشت: امروز وقتی از تمدن‌سازی سخن به میان می‌آید، منظور ما رساندن بشریت به اوج قله‌های اقتدار، اخلاق و کمال است. در واقع تمدن‌سازی از سه عنصر عقلانیت، علمیت و معنویت تشکیل شده که از عناصر اساسی، تعیین‌کننده و مهم در بحث تمدن‌سازی است. این در حالی است که مقام معظم رهبری اربعین را یک رسانه پر قدرت می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: ما دو نوع آینده‌سازی غربی و آینده‌سازی اسلامی داریم که در مدل غربی آن، آینده‌پژوهی نقش بسیاری دارد، به‌گونه‌ای که غربی‌ها پژوهش‌هایی را انجام می‌دهند و بر اساس پژوهش‌های خود آینده را می‌سازند و همواره بررسی کرده‌اند که اگر اسلام و مناسک شیعی به همین شکل پیش رود و ادامه داشته باشد برای آن‌ها خطرناک خواهد بود.

سخنران حرم مطهر رضوی بیان کرد: آن‌ها در آینده‌پژوهی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که اربعین، قرآن و محرم برای آن‌ها خطرناک است و بر همین اساس است که می‌خواهند آینده را آن‌گونه که می‌خواهند بسازند. این در حالی است که در این آینده‌سازی خود، کرونا نقشه اولشان بود.

حجت‌الاسلام دهشت اظهار داشت: نقش مناسک دینی در تمدن‌سازی، تمدن‌سازی و نقش فرهنگ غالب، در تمام دنیا این فرهنگ پیروز است که سه مؤلفه عقلانیت، فطرت و قلب را دارد، اما یکی از نکات مهم این است که یکی از مناسک مهم در حوزه تمدن‌سازی اربعین امام حسین (علیه السلام) است.

وی تصریح کرد: امام‌زمان (عجل الله تعالی فرجه) نیز در بیان خود اجتماع قلوب را زمینه ظهور قرار داده‌اند که به‌نوعی اربعین همین اجتماع قلوب است. این اجتماع قلوب اگر تقویت شود زمینه ظهور حضرت، دیدن ایشان و تمدن‌سازی مهدوی فراهم خواهد شود.