در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر المصطفی عنوان شد؛

مجتمع آموزش عالی فقه رکوردار پایان نامه دفاع شده در المصطفی

معاون آموزش مجتمع آموزش عالی فقه و اصول در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر المصطفی خاطرنشان کرد این مجتمع رکوردار بیش از 2692 پایان نامه دفاع شده در المصطفی می‌باشد.

معاون آموزش مجتمع عالی فقه در این گفتگو ضمن عرض تسلیت شهادت و اربعین امام حسین (علیه السلام) به تشریح دستاوردهای و عملکردهای این مجتمع در حوزه آموزش پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسنی گفت: مجتمع عالی فقه یکی از مراکز مهم جامعه المصطفی است و دارای ۶ مدرسه، ۳ مدرسه کارشناسی و ۳ مدرسه عالی است.

وی افزود در این مدارس، ۱۷ گروه علمی فعالیت دارند که در هر گروه ۴ دبیر اجرایی، آموزش، تربیتی و پژوهشی فعال است.

معاون آموزش مجتمع آموزش عالی فقه ادامه داد: یکی از خصوصیات بارز این مجتمع این است که هم دارای نظام سطوح بوده و هم دارای نظام مقاطع (کارشناسی ، ارشد و دکتری) می‌باشد.

وی به تعداد طلاب مشغول به تحصیل در این مجتمع اشاره کرد و گفت: در مجموع، ۱۶۶۳ نفر از طلاب در مقاطع مختلف مشغول تحصیل در مجتمع آموزش عالی فقه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسنی با اشاره به رشته‌ها و گرایش‌های ارائه شده در این مجتمع اظهار داشت: در مجتمع آموزش عالی فقه و اصول ۳۸ رشته با ۵۲ گرایش وجود دارد. در نظام سطوح علاوه بر سطح ۲،۳، ۴ سطح ۵ رشته فقه واصول را داریم که دوره اجتهاد و بالاترین سطح در حوزه های علمیه است. در سطح ۴ با ۱۲ رشته متنوع و ۹ گرایش و سطح ۳ و ۲ بصورت عمومی هستند.

وی در تشریح نظام مقاطع مجتمع یادآور شد: در بخش دکتری ۱۲ رشته با ۲۵ گرایش و در ارشد با ۱۱ رشته و با ۱۸ گرایش در این مجتمع وجود دارد. در مدارس عمومی در دو رشته فقه و اصول و معارف اسلامی طلاب مشغول تحصیل می‌باشند.

معاون آموزش مجتمع در خصوص رساله و پایان نامه های دفاع شده ابراز داشت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۱۱ پایان نامه انجام شده (اعم از ارشد و دکتری)، تعداد طلاب در حال نگارش ۲۱۰ نفر و در مجموع تاکنون ۲۶۹۲ رساله و پایان نامه در این مجتمع به رشته تحریر در آمده است که در المصطفی رکوردار می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسنی اضافه کرد: در سال گذشته ۵۱ طرح دکتری در جلسات این مجتمع مورد پذیرش واقع گردید و از سال ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۱حدود ۱۰۱۹ جلسه این کمیته در خصوص تصویب طرح‌های آموزشی برگزار شده است.

وی افزود: مجتمع آموزش عالی فقه برای امور آموزشی خود از ۳۶ نفر هیئت علمی، ۳۷ نفر استاد همکار و ۱۷۰ نفر استاد حق التدریس بهره می‌گیرد.

معاون آموزش این مجتمع در ادامه از دیگر برنامه ها و طرح‌های خود در این معاونت به برگزاری دوره تربیت مدرس اشاره نمود و گفت: یکی از برنامه های خاص این مجتمع در المصطفی است که برای تربیت استاد دوره یکساله دارد که تاکنون ۱۵ دوره برگزار شده که جمعاً ۲۲۵ تفر در این دوره ها شرکت نموده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری دوره مکالمه عربی خاطرنشان کرد: یکی از اختصاصات این مجتمع دوره مکالمه عربی است که تا سال گذشته برگزار گردید و بیش از ۲۰۰ نفر از طلاب مکالمه عربی را در این مجتمع آموخته و مورد استفاده در عرصه بین الملل می‌باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسنی معرفی هدفمند سیستم آموزشی (رشته ها و گرایش ها) برای طلاب علاقمند به شرکت در دوره های این مجتمع را یکی دیگر از این طرح ها برشمرد و افزود: برگزاری و راه‌اندازی برنامه دستیار آموزشی یکی دیگر از برنامه های به شمار می آید که این طرح برای کمک به طلاب که در بعضی دروس ضعف دارند، انجام می‌شود.