در کربلای معلی برگزار گردید:

نشست هم اندیشی علمای جهان اسلام با موضوع قرآن و اربعین

در آستانه اربعین حسینی و اجتماع شکوهمند زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام نشست هم اندیشی اندیشمندان و علمای جهان اسلام با موضوع قرآن و اربعین با حضور اساتیدی از الجزائر و عراق و جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید .

در این نشست که سه شنبه ۱۴ شهریور مطابق با ۱۹ صفرالمظفر در هتل الاسباط کربلای معلی برگزار شد ، دکتر نصیب الله عمر اف و حجت الاسلام و المسلمین محمدیان از اساتید نمایندگی گلستان به ایراد سخن پرداختند.

دکتر عمراف در این نشست با پرداختن به موضوع عدالت محوری قرآنی در نهضت عاشورا و اربعین حسینی عنوان کرد : در نهضت حسینی بحث از مكتب فكرى و عقيدتى و عملى امام حسين عليه السلام مبتنی بر عدالت‏ و حمايت از انسانها است. بی تردید امام حسين‏ عليه السلام بر عليه يزيد قيام كرد تا تبعيض ‏ها را برچيده، و عدالت‏ را جايگزين آن كند. زیارت و پیاده روی اربعین حسینی در حقیقت به معنای زنده نگاه داشتن نهضت عاشوراست. شعار مردم در روز اربعین لبیک یا حسین است که نگاهی به گذشته تاریخ دارد و باید حسینی وار بر محور عدالتخواهی به سمت ظلم ستیزی گام برداریم و زیر بار ظلم نرویم.

وی افزود : عاشقان امام حسین(علیه السلام) همواره یاد و نام او و خاطره نهضت عاشورا را زنده نگه داشته و طبق سنت بجا مانده از جابر بن عبدالله انصاری(رض) و اهل بیت (علیهم السلام) همه ساله در سالگرد اربعین حسینی با پای پیاده زیارت مزار سرور و سالار شهیدان را انجام می دادند.زیارت اربعین در طول تاریخ با فراز و نشیب های فراوانی همراه بوده و به تناسب فضای بسته یا باز سیاسی ظهور و بروز متفاوتی داشته است.در دهه های اخیر کنونی به سبب دگرگونی های سیاسی اجتماعی در منطقه و کشور عراق این زیارت و پیاده روی به تدریج رنگ جهانی به خود گرفت و پس از اندک مدت به حماسه چند میلیونی مسلمانان جهان تبدیل گردید.

دکتر عمراف با اشاره به انواع عدالت نظیر عدالت قضایی ، عدالت اقتصادی، عدالت سیاسی و … اظهار داشت : امام حسين عليه السلام در نامه‏ اى به مردم كوفه، يكى از اهدافش را جلوگيرى از ظلم و ستم ظالمان و اجراى عدالت بيان مى‏ كند و مى‏ فرمايد:« رسول خدا صلى الله عليه و آله در زمان حياتش فرمود: هر كس حاكم ظالمى را مشاهده كند كه (در اثر ظلم و جور) محرمات الهى را حلال شمرده، و عهد و پيمان‏ هاى الهى را شكسته، و با سنت و سيره رسول خدا مخالفت كرده، و در ميان بندگان خدا با گناه و دشمنى عمل مى‏ كند، و در مقابل چنين حاكم ستمگرى هيچ‏گونه عكس ‏العمل گفتارى يا رفتارى از خود بروز ندهد،خداوند چنين انسانى را در جايگاه همان ظالم ستمگر داخل مى ‏كند (و سرنوشت هر دو يكى است)» در حقيقت مخاطب این نامه همه انسان‏ هاى آزاده جهان هستند؛ زیرا آن حضرت پيام رسول الله (صلى الله عليه و آله) را در مبارزه با ظلم و ستم و بى‏ عدالتى بيان مى‏كند، و ضمن اعلان هدف قيامش، همه را به همكارى در اين مبارزه دعوت مى‏ كند.

وی افزود : درک و فهم ماهیت و فلسفه اربعین و ارتباط آن با شکل گیری نهایی و منسجم تمدن نوین اسلامی در جهان سرمایه داری کار بسیار سخت و مشکلی نیست. البته دست یابی به این مهم در صورتی ساده و راحت خواهد بود که درک و تحلیل جامع و درستی از نهضت حسینی در عاشورای سال ۶۱هجری داشته باشیم.
هر گونه جهت گیری های سکولار مآبانه و برخورد صرفاً احساسی و بدون محتوا با واقعه عاشورا و شکل گیری اربعین حسینی در تضاد جدی با درک صحیح و مسأله محور با فرهنگ اربعین به شمار می آید.افرادی که توفیق همراهی و پیوستن به کاروان نورانی و آسمانی اربعین را داشته اند، به خوبی نظاره گر جلوه-های بی همتایی از عدالت، مهرورزی، انسان دوستی، روحیه سخاوتمندی، در میان کاروانیان بوده اند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان نیز در این نشست طی سخنانی اظهار داشت : حماسه‌ی اربعین یک پدیده‌ی فوق‌العاده‌ای است که به لطف و فضل الهی در هنگامی که دنیای اسلام نهایت نیاز را به این‌چنین حماسه‌ای دارد، به وجود آمده است.این حرکت جهانی اربعین به تعبیر مقام معظم رهبری« خون حسین‌بن‌علی است که بعد از ۱۴۰۰ سال دارد میجوشد و روزبه‌روز تازه‌تر و زنده‌تر میشود؛ این همان پیام عاشورا است که از حلقوم اباعبدالله و حلقوم زینب کبری (سلام‌ الله ‌علیهما) در نهایت غربت و تنهایی صادر شد و امروز فضای عالم را فرا گرفته است و فرا میگیرد».

وی افزود : اربعین در حادثه‌ی کربلا یک شروع و آغاز بود. خاصیت محیط اختناق این است که مردم فرصت و جرئتِ ندارند که بروز دهند و افشاکنند حقایقی را که فهمیده‌اند، در عملِ خود نشان بدهند. بسیاری از مردم از زبان و بیان زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) یا خطبه امام سجّاد (علیه الصّلاة و السّلام) یا از دیدن وضع اسرا، خیلی چیزها را فهمیدند، ولی چه کسی جرئت می‌کرد، و توانائی این را داشت که در مقابل آن دستگاه ظلم و استکبار و استبداد و اختناق، آنچه را که فهمیده است، بروز دهد؟ مثل یک عقده‌ای در گلوی مؤمنین باقی بود. این عقده روز اربعین اولین نیشتر را خورد؛ اولین جوشش در روز اربعین در کربلا اتفاق افتاد.

دکتر محمدیان در تشریح بعد معنویت در تحقق تمدن اسلامی اظهار داشت : اربعین نظام گرایش‌ها را با محوریت شناخت، جهت‌دهی و شکل‌دهی به تمایلات مؤمنانه و ایجاد همدلی امّت اسلامی به‌منزله عنصری مهم و اساسی در شکل‌گیری تمدن اسلامی شکل می‌دهد در واقع معنویت که می توان آن را مهم ترین مایز تمدن اسلامی در مقابل تمدن مادی و شهوت آلود غرب حساب کرد مقوله ای است که شاکله اربعین بر آن بنا شده است و در واقع بن و اساس اربعین معنویت است معنویتی که در سایه زیارت اعتاب مقدسه و حضرات معصومین روح انسان را جلا می دهد و انتشار این معنویت که حلقه مفقود جهان امروز است در پیاده روی اربعین در حال تحقق است.

وی با اشاره به عرصه تقابل حق و باطل در اربعین تصریح کرد : این حرکت عظیم، با وجود تهدیدهای تروریستی‌ای که همیشه وجود داشته و امروز هم وجود دارد، یک پدیده‌ی فوق‌العاده عظیم و خیلی مهم است. این نشان‌دهنده‌ی اوج گرفتن تفکّر مبارزه‌ی در راه خدا و در راه اسلام و آمادگی عمومی و همگانی در این راه است.
پیاده‌روی اربعین توانسته است همه زائران را با هم متحد ساخته و به طور واحد و منسجم زیر یک پرچم جمع کند، این یکرنگی و یکدلی‌ها می‌تواند از نشانه‌های ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) باشد، این اجتماع تنها اجتماع باشکوه و بی‌نظیری است که در عالم مانندی برای آن وجود ندارد.

هم اندیشی قرآن و اربعین