رئیس المصطفی در دیدار فراگیران سنگالی:

محبت به اهل بیت(ع)، محور وحدت میان مسلمانان است

شماری از اساتید و فعالان فرهنگی از کشور سنگال با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن خوشامدگویی به فراگیران دوره کوتاه مدت از سنگال، به معرفی المصطفی پرداخت و اظهار داشت: جامعةالمصطفی یک مرکز علمی و تحقیقاتی بین‌المللی شناخته شده در ایران و کشورهای مختلف جهان در حوزه آموزش معارف اسلامی است و عضویت اتحادیه‌های مهم دانشگاهی را در اختیار دارد.

وی با اشاره به تحصیل بیش از پنجاه هزار دانش‌پژوه از ۱۳۰ ملیت در واحدهای داخل و خارج از کشور جامعةالمصطفی، اظهار داشت: این تنوع ملیتی در میان مراکز علمی جهان کم نظیر است و علاقه‌مندان به معارف ناب اسلامی از سراسر جهان در کنار یکدیگر مشغول به تحصیل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی ارائه نزدیک به ۱۷۰ رشته، مقطع و گرایش در سه محور علوم اسلامی، علوم انسانی- اسلامی و زبان و فرهنگ شناسی را یکی دیگر از ویژگی های المصطفی برشمرد و یادآور شد: روند تولید علوم انسانی با نگاه اسلامی پس از انقلاب اسلامی در حوزه‌های علمیه شکل گرفت و المصطفی نیز بیش از دو دهه است رشته‌هایی مانند اقتصاد، مدیریت، جامعه شناسی، تعلیم و تربیت، روانشناسی، روابط عمومی و رسانه و… را به فراگیران خود ارائه می‌نماید.

وی با اشاره به رشته‌های زبان و فرهنگ شناسی المصطفی در ۲۱ زبان مختلف، این تنوع زبانی را فرصتی برای ارائه معارف ناب اسلامی و میراث ارزشمند اهل بیت(علیهم السلام) به زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف بشری دانست.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، دانشگاه مجازی المصطفی را فرصت بسیاری خوبی برای علاقه‌مندان به تحصیل علوم و معارف اسلامی در سراسر جهان خواند و ابراز داشت: هم اکنون چندین هزار نفر در این دانشگاه به صورت غیرحضوری مشغول به تحصیل هستند و این بخش از ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه برخوردار است. همچنین اساتید، فعالان فرهنگی و جوانان کشورهای مختلف می‌توانند برای استفاده از دوره‌های آموزشی ویژه و مناسب با نیاز خود، از خدمات موسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت ‌های مطالعاتی المصطفی استفاده نمایند.

وی با اشاره به تحصیل پیروان مذاهب مختلف اسلامی در واحدهای آموزشی جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: این دانشجویان بر اساس مذهب خود و با نگاه تقریبی و مقارن، ضمن فراگیری معارف مذهب خود، با معارف اهل بیت(علیهم السلام)‌ نیز آشنا می‌شوند.

رئیس جامعةالمصطفی تدوین و انتشار ۴۵۰۰ عنوان کتاب به بیش از سی زبان و تولید ۲۰ نشریه علمی پژوهشی را بخشی از دستاوردهای پژوهشی المصطفی برشمرد و افزود: جامعةالمصطفی بیش از سیصد تفاهم‌نامه همکاری در حوزه تولید نشریات، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی،‌ تبادل استاد و دانشجو و… با مراکز علمی، دانشگاهی، فرهنگی و دینی در سراسر جهان به امضا رسانده است.

وی تاکید بر وحدت و تقریب را از راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی ایران و جامعةالمصطفی برشمرد و تصریح کرد: راهبرد تاکید بر وحدت و پرهیز از تفرقه جامعةالمصطفی در نقطه مقابل تکفیر و افراطی‌گری است که متاسفانه برخی مراکز علمی در کشورهای اسلامی به آن دامن می‌زنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، دامن زدن به نزاع و اختلاف را موجب خدشه‌دار شدن اقتدار مسلمانان دانست و تاکید کرد: انقلاب اسلامی و جامعةالمصطفی پرچمدار اتحاد امت اسلامی است. تفرقه و اختلاف افکنی از سیاست‌های آشکار استعمار است که زخم آن هنوز هم بر پیکر بسیاری از کشورهای جهان به ویژه در افریقا باقی است. گروه‌های تکفیری و افراط گرا، خواسته یا ناخواسته به نفع استعمارگران به امت اسلام خیانت می‌نمایند.

وی منطقه غرب افریقا از جمله سنگال را دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی خواند و گفت: عشق و محبت به اهل بیت(علیهم السلام)، محور وحدت میان ماست و باید از این فرصت برای تقویت همگرایی در جوامع اسلامی استفاده نماییم. همه مسلمانان جهان دل در گرو محبت خاندان رسول گرامی اسلام دارند. این مودت و علاقه به اهل بیت که به عنوان اجر و دستمزد رسالت نبی مکرم اسلام بیان شده است، باید به عنوان یک محور وحدت مطرح باشد و از تبدیل آن به نقطه اختلاف اجتناب شود.

رئیس جامعةالمصطفی در ادامه تصریح کرد: خدای متعال بر ما منت نهاد که اهل ایمان باشیم. ایمان به خدای تعالی، پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) و علاقه و محبت به اهل بیت(علیهم السلام) نعمت بزرگ الهی است و ما نسبت به این نعمت دارای مسئولیت هستیم. در دنیای امروز، تمدن مادی به دشمنی با معنویت و اخلاق برخاسته است و آسیب‌های فراوانی را به بشریت وارد نموده است که تنها یکی از این آسیب‌ها، استعمار با چهره قدیم یا مدرن آن است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، پرچمداری حقوق بشر توسط جنایتکارترین دولت‌های استعمارگر جهان را از تلخ‌ترین طنزهای تاریخ برشمرد و اذعان داشت: ما امروز در دنیا پرچمدار یک گفتمان الهی و معنوی در برابر تمدنی هستیم که از دستاوردهای علمی خود برای استحکام اهداف سلطه‌گرانه و تخریب فرهنگ و ارزش‌های انسانی استفاده می‌نمایند. از خدای متعال می‌طلبیم همه ما را در این مسیر ثابت قدم نماید. ممکن است ما در مقایسه با رقبا و دشمنان از امکانات مادی کمتری برخوردار باشیم، اما بی‌شک امدادهای الهی همراه ما خواهد بود و سنت الهی نیز نویدبخش پیروزی جبهه حق بر باطل است.