دبیر شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان در آیین آغاز سال تحصیلی نمایندگی المصطفی (ص) در خراسان:

اصلی‌ترین نیاز یک طلبه، تقویت معرفت دینی در خود است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرزانه در جمع طلاب غیرایرانی مشهد گفت: طلاب برای تأمین نیاز امروز جامعه دینی باید معرفت دینی که همان معرفت لازم نسبت به اسلام ناب مورد تأیید امام خمینی (ره) و اسلام سیاسی مورد تأکید رهبری معظم انقلاب است را در خود تقویت کنند.

 

آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ نمایندگی جامعة المصطفی در خراسان با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر فرزانه دبیر شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان و امام‌جمعه موقت مشهد مقدس و حضور جمعی از طلاب و اساتید این نمایندگی در مشهد برگزار شد.

در این آیین حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرزانه با حضور در جمع طلاب غیرایرانی مشهد با بیان آیه “کتاب انزلناه الیک لتخرج الناس من الظلمات الی النور باذن ربهم الی صراط العزیز الحمید” اظهار داشت: حداقل‌های یک روحانی، بهره‌مندی از فضل کافی، خودسازی، تهذیب نفس و آگاهی سیاسی است چرا که هر چه این سه عنصر در انسان بیشتر رشد کند شخصیت روحانی و اثرگذار او در جامعه بیشتر می‌شود؛ لذا فضل و دانش در طلبگی یک ضرورت است و همچنین اگر یک فقیه در هر حد از فقاهت، سیاست نفهمد با اندک چیزی فریب بخورد.

وی افزود: ما برای اینکه طلبه به‌روز باشیم و بتوانیم نیاز امروز جامعه دینی را تأمین کنیم نیاز به معرفت دینی داریم. همان معرفتی که می‌گوید سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ما است و در این مسیر باید معرفت لازم نسبت به اسلام ناب مورد تأیید امام خمینی(ره) و اسلام سیاسی مورد تأکید رهبری معظم انقلاب اسلامی را در خود ایجاد کنیم.

امام‌جمعه موقت مشهد مقدس ادامه داد: اولین شاخصه‌های این معرفت دینی توحیدی است که تمام ذهن و زندگی ما را به خود اختصاص می‌دهد. به‌گونه‌ای که حاکمیت دیگری غیر از توحید در زندگی حاکم نباشد و همه قوانین حاکم بر زندگی توحیدی قوانین الهی باشد. یعنی همه امور ما سمت‌وسوی خدایی داشته باشد.

وی با اشاره به تجربه غربی‌ها از جنگ‌های صلیبی تصریح کرد: غربی‌ها از تجربه آن جنگ‌ها دریافتند که سروری بر عالم در گرو علم است و پیروزی بر مسلمانان مستلزم دورساختن مسلمانان از قرآن، فهم قرآن و ایجاد تفرقه است. چرا که قرآن مثل نخ تسبیحی است که همه مسلمانان را در برابر دشمن ردیف می‌کند؛ لذا ما باید نسبت به فهم قرآن و عمل به قرآن بیشتر اهتمام کنیم.

 

زندگی یک طلبه، باید متکی به نورانیت عقل، وحی و دانش باشد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرزانه با اشاره به شاخصه دوم معرفت دینی افزود: زندگی ما باید متکی به عقل و وحی و نورانی به دانش و علم باشد. حوزه‌های علمیه باید نسبت به رشد در معرفت دینی مدنظر اسلام ناب، مبتنی بر علم و دانش اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با تأکید بر اصول، ارزش و آرمان‌های اسلام و اسلام سیاسی مورد تأکید مقام معظم رهبری با اشاره به رسالت انبیا و ائمه اطهار علیهم‌السلام در طول تاریخ عنوان کرد: استکبارستیزی یک اصل در اسلام است و عدالت یکی از بایسته‌های اسلامی است و این مسئله در حوزه یک اولویت است.

دبیر شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان گفت: معنویت و اخلاق باید در سراسر زندگی فردی و جمعی مسلمانان حاکم باشد. حاکمیت نماز، ریشه‌کن‌کردن فقر با زکات، گسترش معروف و ازبین‌رفتن منکرات از مصادیق معنویت و ویژگی بارز حکومت صالحان است.

گفتنی است؛ سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان، ارائه گزارش حجت‌الاسلام دکتر عباس جوانشیر معاون آموزشی این نمایندگی و تقدیر از طلاب برتر و نخبه، سایر برنامه‌های اجرایی در این آیین بودند.