رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان در آیین آغاز سال تحصیل طلاب غیرایرانی:

 رسیدن به جایگاه بلند مرجعیت علمی بین المللی، نیازمند تلاش و همت همه‌جانبه دانشی است

آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ نمایندگی المصطفی (ص) در خراسان با حضور جمعی از طلاب و فضلا و اساتید و اعضای هیئت و رؤسای نهادهای علمی فرهنگی استان در نمایندگی المصطفی (ص) در خراسان برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح، در جمع طلاب جامعةالمصطفی مشهد، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی و تقارن بهار تهذیب و تحصیل علم با ماه ربیع‌الاول نسبت به مراقبت‌های معنوی ویژه در این ماه با  نقل فرازهایی از کتاب” المراقبات” مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی توصیه نمود.

 

لیلة المَبیت یک واقعه مهم تربیتی

وی با اشاره به حادثه تاریخی لیلةالمبیت در سال سیزدهم بعثت نبی مکرم اسلام و فداکاری امام علی علیه‌السلام برای نجات جان پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) با بیان آیه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ» افزود: نکته مهم تربیتی در این آيه شریف این است که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، جان خود را  فقط در راه کسب رضایت الهی با خداوند معامله کرد و این در حالی است که طبق آیه ” إنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ” مؤمنان جان خود را برای نیل به بهشت باخدا معامله کردند و این برجستگی و اوج ایمان این پیشوای بشریت را به تصویر کشیده است.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان ادامه داد: این درس تربیتی “ابتغاء مرضات الله” در واقعه لیلةالمبیت، در سیره همه ائمه اطهار علیهم‌السلام ساری و جاری است؛ لذا باید جامعه روحانیت، هدف عالی خود را کسب رضایت الهی قرار دهد و در برابر موانع و مشکلات و سختی‌های راه و هواهای نفسانی ایستادگی کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح تصریح کرد: جامعةالمصطفی یک حوزه علمیه بین‌المللی اصیل، عمیق و عریق (ریشه‌دار) است و ما هویت خود را یک هویت حوزوی می‌دانیم. اولین لازمه این توصیفات، در کنار پرداختن مطلوب به درس و بحث و مسائل علمی، آگاهی به زمان و مسائل روز دنیا، جهان اسلام به‌ویژه شناخت دقیق برنامه‌ها و توطئه‌های جبهه استکبار و دشمنان دین و آگاهی از جریانات جهان، نیازها و مسائل جوامع است.

 

المصطفی (ص)؛ کانون تولید فکر، برنامه و ارائه راه‌حل برای چالش‌های جهان اسلام

وی افزود: ما باید در جامعة المصطفی برای چالش‌های بزرگ جهانی به‌ویژه جهان اسلام اندیشه کنیم. اینجا در حقیقت یک کانون تولید فکر، برنامه و ایده برای حل چالش‌های جهان اسلام است.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان با اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام، یادآور شد: در مکتبی که امام آن می‌فرماید: ” لَسْتُ أُحِبُّ أَنْ أَرَى اَلشَّابَّ مِنْكُمْ إِلاَّ غَادِياً فِي حَالَيْنِ: إِمَّا عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً ” یعنی دوست ندارم كه جوانان شما را جز در دو حال ببينم یا دانشمند و يا دانشجو.

وی اظهار داشت؛ تبدیل‌شدن جامعةالمصطفی به‌عنوان مرجعیت علمی در جهان اسلام، یک هدف و آرمان بزرگ است که نیازمند یک جهاد علمی است.

وی اظهار داشت: نمایندگی جامعةالمصطفی العالمیة در خراسان نسبت به توسعه دروس اخلاق، تفسیر، نهج‌البلاغه در سال جدید برنامه‌ریزی ویژه نموده است که از عموم طلاب درخواست می‌شود به‌صورت فراگیر در این برنامه‌ها شرکت نمایند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح متذکر شد: همچنین باید نسبت به موضوع جهاد تبیین و  به‌ویژه بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های علمی و استقلال و عزت ایران اسلامی و بیان واقعیت‌های ایران برای مردم کشورهای خود اهتمام ویژه داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم طلاب، سال تحصیلی جدید را با یک اجتهاد و تلاش علمی، رشد در تهذیب نفس و مسائل معنوی، تهجد شبانه، ذکر کثیر و خودسازی آغاز کنند تا هنگام بازگشت به اوطان ملجأ و پناه علمی و معنوی مردم کشورهای خود باشند.