به همت نمایندگی جامعة المصطفى برگزار شد؛

همایش ملی بیداری اجتماعی و وحدت ملی در افغانستان+تصاویر و فیلم

همایش ملی بیداری اجتماعی و وحدت ملی در افغانستان به همت نمایندگی جامعة المصطفى و در سالن بزرگ اجتماعات نمایندگی المصطفى در افغانستان برگزار گردید.

 

در راستای رسالت علمی-فرهنگی نمایندگی جامعة المصطفى در افغانستان برای گسترش بیداری اجتماعی و تعمیق وحدت ملی در این کشور همایش ملی «بیداری اجتماعی و وحدت ملی در افغانستان» با حضور مدیران مدارس علمیه، مسئولین دانشگاه های خصوصی، اساتید و طلاب، دانشجویان و کارمندان نمایندگی برگزار گردید.

مولوی محمدابراهیم بارکزی به عنوان نخستین سخنران این همایش در طلیعه سخن خود آیه «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقو» را قرائت نمود و ضمن تبریک به مناسبت میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و خیر مقدم به حضار و آرزوی وحدت امت اسلامی سخنان مهمی را راجع به الگوگیری از سیره نبی مکرم اسلام، صحابه و تابعین و پیشوایان دینی بیان داشت.

مولوی بارکزی اظهار داشت: بعد از حضرت عیسی(ع) تا عصر پیامبر مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) هیچ  نبی و رسولی از جانب خداوند برای هدایت نوع بشر نیامد. جوامع بشری  به تدریج به جای خداپرستی به شرک، بت‌پرستی و تحریف روی آوردند و کرامت انسانی نیز جای خود را به عداوت و قساوت و ارزش‌های متعالی جای خود را به ضد ارزش‌ها دادند و در نتیجه جامعه بشری دچار انحطاط اخلاقی گردید.

وی در ادامه یادآور شد:  امروز احاد امت اسلامی مکلف می‌باشند که در مسیر شریعت گام بردارند و در راستای تحقق آرمان‌های اصیل اسلامی از هیچ تلاشی فروگزار نشوند.

وی تصریح نمود: همانگونه که پیامبر و خلفای راشدین و پیشوایان مذاهب اسلامی نگاه جامع و فراگیر داشتند، انسان مسلمان امروز و به‌خصوص عالمان دینی نیز موظف‌اند که مطابق با سیره پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) و پیشوایان دینی  وحدت و همبستگی امت اسلامی را احترام بگذارند و نگاه فارغ از قومیت، نژاد، جنسیت، طبقه و … نسبت به احاد امت اسلامی داشته باشند.

محمد نبی امیری در ادامه این نشست مقاله‌ای تحت عنوان «آموزه‌های قرآنی و نقش آن‌ها در بیداری اجتماعی و وحدت ملی» و سید علیرضا علی‌نژاد نیز مقاله‌اش را با عنوان «نقش عزاداری در وحدت ملی» ارائه کردند.

دومین سخنران همایش دکتر محمدآصف حکمت بود، که ضمن تبریک میلاد رسول اکرم و عرض خیر مقدم به مدیران مدارس، استادان دانشگاه، علما، طلاب و دانشجویان؛ از جامعه المصطفی العالمیه تقدیر و تشکر نمود که زمینه خدمات متعدد علمی، فرهنگی و اجتماعی در افغانستان را فراهم نموده است.

حکمت در سخنرانی خویش بیان داشت: بیداری اجتماعی و وحدت ناشی از آن مسئله مهمی است که ابعاد مختلف آن در مقالات و آثار محققان ارجمند شرکت‌کننده در این همایش بررسی شده است.

وی تصریح کرد: بیداری اجتماعی و وحدت در یک جامعه باید مبتنی بر دانایی باشد و این امر در کانون تعالیم  رسول مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) که با قلم آغاز شد قرار دارد؛ چرا که تا جامعه دانا نشود بیدار نمی‌شود و تا بیدار نشود وحدت تحقق نمی‌یابد.

سپس علوی مقاله «نخبگان حوزوی و دانشگاهی و نقش آنان در بیداری اجتماعی و وحدت ملی»، مسعود نوری مقاله‌ای تحت عنوان عنوان «نقش نخبگان در بیداری اجتماعی (با تأکید بر نقش مهاتما گاندی در استقلال هندوستان»، دکتر اکرم عارفی مقاله‌ « قرآن و بیداری اجتماعی» و فصیحی دولتشاهی نیز مقاله‌ ای با عنوان « تبیین راهبردهای ایجاد و تقویت همبستگی اجتماعی در جامعه چندفرهنگی با تأکید بر اندیشه امام ابوحنیفه» را ارائه نمودند.

سخنرانی پایانی همایش علمی «بیداری اجتماعی و وحدت ملی در افغانستان» حجت الاسلام محمدی بود.

حجت الاسلام محمدی، در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک میلاد خاتم النبیین محمد مصطفی صلی الله علیه و آله با بیان این که بحث خود را مصداقی دنبال می‌کند و نه کبروی؛ بحث عدالت اجتماعی و وحدت ملی را دو امر مرتبط با هم دانست و اظهار داشت: تا زمانی که ما به عدالت اجتماعی دست نیافته‌ایم، وحدت ملی نیز محقق نخواهد گردید.

وی در ادامه به وحدت ملی و موضوع ملت پرداخت و خاطرنشان ساخت: اگر عالمانه و به‌صورت دقیق و فارغ از شعارزدگی سخن بگوییم، هنوز در افغانستان ملت به معنای واقعی کلمه تحقق نیافته است.

حجت الاسلام محمدی ضمن بررسی مفهوم ملت و بیان معانی لغوی و اصطلاحی آن، یادآور شد: این واژه بار نژادی و قومی ندارد اگر چه برخی آن را در اینگونه موارد نیز استفاده می‌کنند.

سخنران این همایش در پایان سخنان خود تصریح کرد: راجع به این مسائل بایسته است که بیشتر صحبت شود تا ملت و حاکمیت متوجه شوند که در کجا ایستاده اند. امروز مردم اعم از خواص و عوام می فهمند که ما با عدالت اجتماعی فاصله داریم و یک ملت واحد نیستیم.