مهم‌ترین وظیفه طلاب المصطفی زمینه‌سازی برای ظهور امام‌زمان است

استاد درس اخلاق حوزه در جمع طلاب غیرایرانی در مشهد گفت: مهم‌ترین وظیفه طلبه جامعةالمصطفی زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی‌عصر ارواحنا له الفداء است و لازمه توفیق در این راه معرفت افزایی، شناخت وظایف و اخلاص است.

در سالروز آغاز امامت قطب عالم امکان حضرت مهدی موعود عجل‌الله تعالی فرجه الشریف حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین عصارزاده استاد درس اخلاق حوزه با قرائت آیه “وَنُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَنَجعَلَهُم اَئِمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الوٰرِثین” با تأکید بر لزوم معرفت افزایی نسبت به امام‌زمان (عجل الله تعالی فرجه) اظهار داشت: حسب روایت مشهور و متواتر سنی و شیعه “من لم یعرف امام‌زمان مات میتة جاهلیه” همه ما آن کف معرفت را نسبت به ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه) داریم؛ اما مناسب است به‌عنوان یک طلبه معرفت خود را نسبت به حضرت هر روز افزایش بدهیم و علاوه بر معرفت ظاهری باید به سایر ابعاد دیگر معرفتی نیز اهتمام ورزید.

وی افزود: یکی از راه‌های معرفت افزایی مطالعه است و در این باب  تألیفات بسیاری از جمله کتاب‌ “سیمای حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) در قرآن” با بررسی ۳۰۰ آیه از قرآن کریم و در بخش روایات نیز کتاب “منتخب الاثر مرجع عالیقدر مرحوم صافی گلپایگانی” از بهترین منابع موجود در دسترس هستند.

این استاد درس اخلاق حوزه با بیان ضرورت شناخت وظایف درباره امام‌زمان (عجل الله تعالی فرجه) ادامه داد: وظایف ما نسبت به حضرت در سه گروه فردی، اجتماعی و جهانی قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: ارتباط لحظه‌ای در طول روز در قالب دعا، توسل، استغاثه و برنامه‌های دلی مثل نذر و صدقه از مصادیق ارتباط فردی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عصارزاده تصریح کرد: در هر کجای عالم، مردم طلاب و روحانیون را سرباز امام‌زمان (عجل الله تعالی فرجه) می‌دانند و این در اجتماع برای ما ایجاد وظیفه می‌کند. در وصیت امام عسکری علیه‌السلام به شیعیان داریم جُرُّوا إِلَیْنا کُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا کُلَّ قَبیح، یعنی تمام دوستى خود را به‌سوی ما بکشانید و همه زشتى را از ما بگردانید و مردم را به‌وسیله اعمالمان به سمت اهل‌بیت (علیهم السلام) سوق دهیم.

وی در باب وظایف جهانی شیعیان در دوران غیبت اظهار داشت: المصطفی؛ به برکت خون شهیدان استوار شده است و همواره بالاترین و مهم‌ترین وظیفه ما به‌عنوان طلبه المصطفی زمینه‌سازی برای ظهور حضرت صاحب‌الامر (عجل الله تعالی فرجه) است و لازمه توفیق در این راه معرفت افزایی، شناخت وظایف و اخلاص است.

این استاد درس اخلاق حوزه متذکر شد: یونس بن عبدالرحمن روایت کرده است که حضرت امام رضا (علیه‌السلام) همواره به دعای “اللّٰهُمَّ ادْفَعْ عَنْ وَلِيِّكَ وَخَلِيفَتِكَ وَحُجَّتِكَ عَلَىٰ خَلْقِكَ و …” برای حضرت صاحب‌الامر (عجل‌الله تعالی فرجه) امر می‌فرمودند، یعنی خدایا دفاع کن از ولی‌ات و خلیفه‌ات و حجّت بر آفریدگانت و …  .

وی خاطرنشان کرد: آنچه که در بحث مهدویت دردآور است، مسئله شبهات است؛ لذا مطالعه کتاب “روزنه‌هایی از عالم‌ غیب” اثر ارزشمند آیت‌الله خرازی در باب پاسخ به برخی شبهات بسیار کاربردی است. همچنین باید انحرافات شخصی و اجتماعی را شناخت و مراقب آنها بود و تنها راه نجات از این ورطه مهلک، ارتباط با خود حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه) و استغاثه است.