به میزبانی جامعه المصطفی نمایندگی گلستان برگزار گردید؛

نشست «رسالت علما و نخبگان در ترویج فرهنگ تقریب»

نشست «رسالت علما و نخبگان در ترویج فرهنگ تقریب و شکل گیری تمدن نوین اسلامی» به همت مرکز اسلامی گلستان و با میزبانی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین لطفیان دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور در این نشست که به مناسبت هفته وحدت و با حضور روحانیون شیعه و سنی استان برگزار گردید، به عنوان مهمان ویژه حضور یافته و به ایراد سخن پرداخت.

وی در این نشست با اشاره به رسالت علما و نخبگان در ترویج فرهنگ تقریب و تحقق تمدن نوین اظهار داشت: قرار گرفتن در دایره دین، نسخه جامع و کاملی برای تعالی امت اسلامی است و هنر انقلاب اسلامی این بود که مردم را بر این اساس به وحدت و استقلال رساند.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت بیان کرد: قرآن مجید رجس را نماد بی دینی و گاهی نماد بی عقلی معرفی می کند و از نگاه کتاب آسمانی قرآن،  پلیدی زمانی اتفاق می افتد که انسان از ایمان و عقل فاصله بگیرد.

وی افزود: امیرالمونین علی علیه السلام می فرماید کسی که عقل و دین نداشته باشد، امکان پذیرش و تحملش هم فراهم نخواهد بود. چرا؟ بخاطر اینکه کسی که دین ندارد از شر او ایمنی وجود ندارد.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت با تاکید براینکه، دین ایمنی بخش و باعث افزایش ضریب امنیت خاطر در حیات دنیایی است ، بیان کرد: هرکسی در دایره دین قرار گیرد در ایمنی قرار خواهد گرفت و اگر کسی بهره اندکی از عقل داشته باشد، حیات تاثیرگذاری نخواهد داشت و این مهم نسخه جامعی برای تعامل امت اسلامی با یکدیگر است.

حجت الاسلام والمسلمین لطفیان افزود: مساله وحدت و موضوع تعاون مساله مهم دیگری است که قرآن بیان می کند و از اموری است که سرنوشت امت اسلامی به آن گره می خورد، مهمترینش آیه شریفه واعتصموا بحبل اله جمیعا ولا تفرقوا می باشد که در ذیل آن آیات متعدد دیگری آمده است.

دبیر شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت گفت: وحدت یعنی گرفتن رنگ الهی برای همه امت اسلامی. وفاداری به اسلام، اخوت و ولایت نیز به عنوان حلقه وصل پیروان همه مذاهب اسلامی محسوب می شود.

 

در ابتدای این نشست حجت الاسلام و المسلمین حسینی نماینده جامعه المصطفی در استان های مازندران و گلستان طی سخنانی ضمن خیر مقدم و تبریک ایام با سعادت ولادت پیامبر مهربانی و رحمت و امام صادق علیهما السلام و با گرامیداشت هفته وحدت و هفته دفاع مقدس ، اظهار داشتند : خداوند متعال به عنوان خالق انسان، اولین مدافع وحدت و تقریب انسان ها است.

وی با اشاره به مدافعان و مخالفان وحدت و تقریب از منظر قرآن و روایات، عنوان کردند:ما معتقدیم وحدت یک شعار تاکتیکی نیست بلکه ریشه در اعتقادات ما دارد، و در آیات و روایت تاکید فراوانی به آن گردیده است.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان افزودند: طبق آیه شریفه “واعتصموا بحبل اله جمیعا ولا تفرقوا” خداوند اولین منادی وحدت است و ما را به وحدت و تقریب دعوت می کند. پیامبر اکرم (ص) نیز اولین شخصیتی است که دعوت به وحدت می کند.خداوند دستور می دهد که آنچه رسولش امر کرده انجام بدهید و از آنچه نهی کرده است پرهیز کنید.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همچنین با اشاره به ضرورت تجلی عینی و عملی وحدت و تقریب در جامعه اسلامی اظهار داشت: جامعه المصطفی با دارا بودن صدها دانش پژوه و استاد از مذاهب و ملیت های مختلف ، پرچمدار فعالیت های وحدوی و تبلور ملموس وخدت اسلامی در جهان اسلام بشمار می رود.

 

در این نشست تنی چند از فرهیختگان و اساتید شیعه و اهل سنت به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود پیرامون موضوع نشست پرداختند.