بررسی برنامه درسی حوزه‌های علمیه شیعه افغانستان در دوران معاصر

نشست معرفی و نقد کتاب «بررسی برنامه درسی حوزه‌های علمیه شیعه افغانستان در دوران معاصر» در نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار گردید.

نشست معرفی و نقد کتاب «بررسی برنامه درسی حوزه‌های علمیه شیعه افغانستان در دوران معاصر» در سالن دفاعیه نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

این نشست، که دبیری آن را علی نقی عرفانی بر عهده داشت، با قرائت قرآن کریم شروع شد و سپس نویسندۀ کتاب، آقای سیدآقا حسن حسینی به معرفی کتاب پرداخت و آنگاه ناقدین جلسه آقایان محمد صادق عادلی و محمد عارف رضایی به نقد آن پرداختند.

آقای حسینی مؤلف کتاب در معرفی بررسی برنامه درسی حوزه‌های علمیه شیعه افغانستان در دوران معاصر گفت: کتاب جهت استفاده مدیران، برنامه ریزان حوزه های علمیه و علاقمندان برنامه ریزی درسی در ۶ بخش تهیه شده است.

آقای محمد صادق عادلی، ضمن بر شمردن امتیازات کتاب مانند: دارای چارچوب نظری خوب، تحلیل بر موازین تعلیم و تربیت، توصیف منصفانه به برخی کاستی‌های آن از قبیل: فقدان نگاه سیستمی، عدم توجه به مبانی نظری برنامه درسی اشاره نمود.

آقای محمد عارف رضایی به بیان دیدگاه خود راجع به کتاب پرداخت. ایشان امتیازات کتاب : به لحاظ روشی، اطلاعات خوب نسبت به حوزه های علمیه در بحث برنامه هم نکات خوبی آورده است.

وی در ادامه گفت: مؤلف با مراجعه حضوری و مشاهده و مصاحبه برای تدوین اثر زحمت بسیار قابل قدر کشیده است. اما در باب کاستی اثر برخی مطالب کتاب حالت سخنرانی دارد، در پاره ای از موارد هم یکنواختی در ذکر عناوین رعایت نشده است و نویسنده اثر خارج از فضای مکانی و زمانی عنوان کار را به انجام رسانده است.

ر پایان نویسنده ضمن توضیح راجع به پاره‌ای از نقدهای ناقدان، اظهار امیدواری کرد که در ویرایش جدید اثر نقدهای گفته شده ناقدین و برخی از کاستی‌های موجود کتاب را بر طرف کند.