حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی:

امروز تنها راه نجات امّت اسلام، عمل به سیره‌ی رسول الله است

مراسم جشن میلاد پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله وسلم) و امام جعفر صادق (علیه‌السّلام) ، با حضور طلاب خوابگاه‌ غدیر برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر ربانی، در مراسم جشن میلاد حضرت خاتم الانبیا(صلی‌الله علیه و آله و سلم) و امام صادق (علیه السلام) که در جمع طلاب غیر ایرانیِ مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی قم برگزار شد، ضمن تبریک ایام و بزرگداشت هفته وحدت، به تبیین برخی از رفتارهای اجتماعی پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در تعامل با مردم پرداخت.

وی با اشاره به آیات شریفه‌ی: «وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرار» و «أَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ»، یکی از مهمترین دعاها و درخواست‌های انسان بامعرفت را عاقبت به خیرى دانست و گفت: عاقبت به خیری آنقدر با اهمیت است که یکى از دعاهای اولیا و انبیای الهی، دعا برای فرجام نیک و زندگی را به خوبی پایان دادن بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی به وصیت نامه‌ی ارزشمند و تاریخیِ سردار دلها شهید سلیمانی در معرفی شئون عاقبت بخیر پرداخت و گفت: رضوان خدا بر این شهید بزرگوار که در وصیت نامه‌ی خود نوشت: “برادران، رزمندگان، یادگاران جنگ؛ یکی از شئون عاقبت به خیری «نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب» است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری همین است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکّان انقلاب را به دست دارد.”

سخنران مراسم، عوامل عاقبت بخیری را در سه مورد خلاصه کرد و افزود: در بیانی از امام صادق (علیه‌السلام) داریم که طی نامه‌ای به دوستانشان فرمودند: “اگر می خواهید عاقبت بخیر شوید، سه کار را باید انجام دهید که اولین از آن‌ها، بزرگ شمردن حق خداست و اینکه نعمت‌‌های او را در معصیت صرف نکنید. «فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ»

وی با اشاره به عبارت: «وَ أَنْ تَغْتَرَّ بِحِلْمِهِ عَنْکَ»، دومین عامل عاقبت بخیری را مغرور نشدن به حلم خدا برشمرد و گفت: در روایت داریم خداوند بین بنده و آبرویش وقتی گناه می‌کند، گاهی چهل پرده می‌اندازد و این از الطاف و مهربانی خداوند است که ما باید مراقب باشیم از این حلم سوء استفاده نکنیم.

حجت الاسلام ربانی در بیان سومین عامل عاقبت بخیری گفت: اگر می‌خواهید عاقبت بخیر شوید، “وَ أَکْرِمْ کُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ یَذْکُرُنَا أَوْ یَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا ثُمَّ لَیْسَ عَلَیْکَ صَادِقاً کَانَ أَوْ کَاذِباً إِنَّمَا عَلَیْکَ نِیَّتُکَ وَ عَلَیْهِ کَذِبُه” به کسی که به ما منصوب است و ارادت دارد و اظهار مودّت می‌کند، احترام کن، حتی اگر دروغ می‌گوید.

وی در پایان اتّحاد و انسجامِ مذاهب اسلامی را در مقابل زورگویان و مستکبران عالم، راهبردی و ضروری دانست و افزود: امروز تنها راه نجات امّت اسلام، داشتن وحدت و عمل به سیره‌ی حضرت رسول الله (صلی‌الله علیه و آله) است.