رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در خراسان:

علامه سید جعفر مرتضی عاملی، نماینده اسلام ناب در مقاومت بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: مرحوم علامه عاملی بدون اینکه توجهی به جایگاه شخصیتی خود داشته باشند و برایشان مهم باشد که چه کاری انجام می‌دهند، فردی وظیفه‌شناس بودند و هر کاری که بر زمین‌مانده بود را وظیفه خود می‌دانستند که آن را انجام دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، در مراسم بزرگداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی، اظهار داشت: مرحوم علامه مرتضی عاملی پدر، مربی، معلم، مراد و دوست صمیمی ما بود که خداوند ایشان را رحمت کند. ایشان علاوه بر داشتن ویژگی‌هایی که در این همایش به آن‌ها پرداخته شد، ویژگی دیگری که داشتند این بود که یک عالم وظیفه‌شناس و آماده بودند، به‌گونه‌ای که هرجایی باری بر زمین می‌ماند آن بار را از زمین بلند می‌کردند و برایشان هم مهم نبود که این کاری که انجام می‌دهند برای شخصیت علمی و جایگاه علمی خود چه تأثیری دارد؛ بلکه برایشان مهم این بود که آن کار انجام شود.

وی بیان کرد: علامه سید جعفر مرتضی عاملی در این شهر سابقه روشن و فوق‌العاده‌ای داشتند، به‌گونه‌ای که در کنگره اول امام رضا (ع) که کنگره بسیار مهمی بود و همه بزرگان و اندیشمندان آمده بودند؛ کتابی راجع به حیات سیاسی و اجتماعی آن امام همام نوشتند و در آن همایش سخنرانی داشتند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: در واقع من علامه سید جعفر مرتضی را مصداق این کلام شهید سید محمدباقر صدر می‌دانم که فرمودند که در امام خمینی (ره) آب شوید و در متن وجود ایشان بروید، همان گونه که ایشان در متن اسلام وارد شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب خاطرنشان کرد: سید جعفر مرتضی از بن دندان به امام خمینی (ره) باورداشت، به‌گونه‌ای که با بیت هیچ مرجعی در زمان حیات امام ارتباطی نداشتند، اما پس از رحلت امام با آیت‌الله بهجت ارتباط پیدا کردند و آیت‌الله بهجت نیز از در نظر ایشان از ویژگی خاصی برخوردار بود.

وی اظهار داشت: به کتابخانه خود بسیار علاقه‌مند بود، اما متأسفانه در حوادث بمباران لبنان که توسط اسرائیلی‌ها صورت گرفت، به نظر می‌رسید که با حساب و کتاب و دقتی که اسرائیلی‌ها داشتند، کتابخانه ایشان را نیز مورد هدف قرار دادند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: در واقع سید جعفر مرتضی بدون ادعا و مصاحبه، اظهارنظر و تبلیغات خاصی با تمام دل‌وجان همراه با امام و حزب‌الله بود، به‌گونه‌ای که سید حسن نصرالله مکرراً می‌گفت که سید جعفر پدر معنوی و روحی رزمندگان حزب‌الله است. این در حالی است که بسیاری از افراد سعی کردند که پدر معنوی تلقی شوند، اما فوراً مسیرشان از حزب‌الله جدا می‌شد، چرا که حزب‌الله به دنبال اسلام ناب بود و سید جعفر هم نماینده اسلام ناب بشمار می‌آمد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب عنوان کرد: حقیقتاً علامه سید جعفر مرتضی در پر کاری و منبر بسیار عجیب بود. نزدیک به ۵۰۰ جلد کتاب در عمر خود نوشته است. همه فرماندهان سپاه در برابر ایشان دوزانو می‌زدند و از اطلاعات دقیقی که ایشان درباره جنگ‌های صدر اسلام داشتند بهره‌مند می‌شدند و از این جهت ارتباط ایشان با فرماندهان سپاه ارتباط بی‌نظیر و کم‌نظیری بود.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با سید جعفر مرتضی ارتباط خوبی داشتند و همواره سید جعفر نیز علاقه وافری به حضرت آقا داشتند. به یاد دارم که می‌گفت من می‌خواهم از مقام معظم رهبری و مرجعیت ایشان از بن دندان دفاع کنم، اما نمی‌خواهم این اتهام به من زده شود که چون وجوهات بگیر رهبری است، از ایشان دفاع می‌کند، ازاین‌رو معتقد بود که من نمی‌خواهم از وجوهات بگیر ایشان باشم و درعین‌حال می‌خواهم که از ایشان حمایت صاف و بی‌شائبه‌ای داشته باشم.