گردهمایی دانشگاهی «وحدت اسلامی؛ آسیب‌ها و راهکار» در افغانستان

 گردهمایی دانشگاهی به مناسبت هفته وحدت در سالن بزرگ اجتماعات نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان  برگزار شد.

به مناسبت میلاد نبی مکرم اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق(علیه السلام) گردهمایی دانشگاهی «وحدت اسلامی؛ آسیب‌ها و راهکار» با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه ها برگزار شد.

حجت الاسلام خادم‌حسین فاضلی در ابتدای این نشست علمی ضمن عرض تبریک به مناسب هفته وحدت، میلاد رسول اعظم(صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق(علیه السلام) اظهار داشت: سخن گفتن درباره پیامبر رحمت، ویژگی‌ها، شیوه‌های رهبری و رفتار اجتماعی آن حضرت و نحوه الگوگیری از وی برای عبور از وضعیت دشوار کنونی و رسیدن به وحدت و همبستگی در این مجال اندک دشوار است و به این می‌ماند که فردی شمع به دست به قصد معرفی آفتاب در کوی و برزن برآمده باشد.

حجت الاسلام فاضلی یادآور شد: در شرایطی جهان آن روز جامعه جاهلی عرب و جوامع دیگر مثل ایران و روم آکنده از خرافه، جهل، تعصب، خشونت، فقر و جنگ، انحطاط اجتماعی و زوال اخلاقی پدیده‌های فراگیر بودند و پیامبر اسلام با ابلاغ پیام الهی به بشر آن روز تحول کیفی عظیمی را موجب گردید.

وی تصریح کرد: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله منادی ارزش‌های متعالی اخلاقی و قوانین مترقی بود و به همین خاطر در اندک زمانی توانست در مدینه النبی و سپس در بخش‌های وسیع از جزیره العرب شکوفایی، تعالی اخلاقی و همبستگی اجتماعی بی‎بدیل ایجاد نماید.

سخنران این نشست سپس، به اقدامات عملی پیامبر در دوران رسالتشان پرداخت و خاطرنشان ساخت: پیامبر با ورود به مدینه اقدامات تاریخی فوق‌العاده‌ی انجام داد که امروزه نیز می‌تواند برای ما الگو باشد.

وی بنا نهادن مسجد در مدینه را یکی از اقدامات اساسی آن حضرت توصیف نمود و  یادآور شد: ایجاد عقد اخوت میان مسلمانان در مدینه و اقدامات اساسی در جهت رفع تنش میان اقوام ساکن در مدینه (اوس و خزرج و طوایف یهودی ساکن در  شهر مدینه و اطراف آن) از دیگر اقدامات ارزشمند رسول الله صلی الله علیه و اله بود.

حجت الاسلام فاضلی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح برخی از اقدامات رسول الله صلی الله علیه و اله در مدینه، تصریح کرد: همه‌ اقدامات اصلاحی آن حضرت به‌رغم تأثیرگذاری اگر با رفتار نیک و اخلاق حسنه آن حضرت و سعه صدر بی‌بدیل ایشان همراه نمی‌شد، موفقیت‌های آن حضرت در این سطح فراگیر و ژرفامند نمی‌گردید.