نشست علمی وحدت در مدارس پیوسته و همکار نمایندگی افغانستان

نشست علمی وحدت؛ آسیب ها و راهکارها در مدارس پیوسته و همکار نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

مدرسه علمیه امام المتقین ولایت هرات

آقای فیاض در ابتدای سخنان خویش نمونه هایی از آسیب های بی وحدتی را برشمرد و بیان کرد: از آسیب های بی وحدتی در جوامع اسلامی میتوان به عدم مشارکت در قدرت بین المللی، استفاده از عربستان که یکی از کشورهای اسلامی است، به عنوان منبع مالی، عدم وجود نگاه های راهبردی برای ایجاد وحدت، اشاره نمود.

وی در بخش بعدی سخنان خویش به راهکارهای ایجاد وحدت در جامعه اسلامی پرداخته و اظهار داشت: راهکارهای زیادی برای ایجاد وحدت در جوامع اسلامی وجود دارد که می توان به طور نمونه به عبور از نگاه غیریت ساز، ایجاد روحیه تعامل گرایی اشاره کرد.

آقای فیاض در اخیر به استفاده از راهکارهای علمای سلف اشاره کرده و گفت: برای ایجاد وحدت در بین مسلمانان جهان می توان از راهکارهای علمای سلف جهان اسلام استفاده نموده و پیرو راه آنان بود، مثل: نامگذاری هفته میلاد حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) به عنوان هفته وحدت توسط امام خمینی(قدس سره)، نهضت جهانی سید جمال الدین افغان، ابتکار عملی علامه بلخی در نوع عمامه بر سر گذاشتن، بنیان گذاری جامعه الازهر مصر توسط شیخ شلتوت برای ایجاد وحدت میان مسلمین.

مدرسه‏ علمیه ثقلین- مزارشریف

این نشست با گردانندگی آقای علی اکبر صالحی، قرائت قرآن کریم توسط آقای محمد رضوی و با مقاله خوانی توسط آقای محمد ابراهیمی، اجرای سرود توسط گروه سرود انوارالثقلین و کارشناسی، کارشناسان محترم، آقای سید حسین حسینی و آقای علی¬رضا احمدی، برگزار شد.

محور بحث جناب استاد حسینی را موانع- چالش¬ها و آثار وحدت در جامعه اسلامی تشکیل می¬داد. که ایشان موانع وحدت را در جامعه اسلامی را عوامل زیادی مانند: دست بیرونی و خارجی های، جهل و نادانی، القائات شیطانی، عدم عقلانیت، تعصبات قومی، توهین به مقدسات بیان کرد.

وی در ادامه به آثار وحدت در جامعه پرداخته و تاثیرات وحدت را اقتدار سیاسی، رشد اقتصادی، عزت پایدار، نزول خیر و برکات بر اساس قانون، الفت و محبت جایی دشمنی و عداوت، شوکت و صلابت برشمرد.

استاد احمدی ضرورت ها و راهکارهای وحدت در جامعه اسلامی را مورد بررسی قرار داده و گفت: اسلام به اصل وحدت و اتحاد از دیدگاه سیاسی- اجتماعی توجه داشته و براهمیت اش تأکید نموده است، لذا قرآن مؤمنان را برادران یکدیگر خوانده و فرموده است: (اِنَمَاالمؤمنُونَ إِخوَةٌ) که این پیوند اخوت و برادری در میان مسلمانان مدینه  توسط رهنمایی های پیامبر رحمت(صلی الله علیه و آله) مستحکم شد.

آقای احمدی در اخیر به راهکار وحدت پرداخته و اظهار داشت: از نگاه قرآن کریم هر نوع وحدت و همگرایی ارزش ذاتی ندارد، بلکه محور و هدف مقدس است که به وحدت و همگرایی، ارزش و بار مثبت اعتبار می¬کند، باید همگان تلاش کند که آن را به وجود بیاورد و پس از ایجاد نیز در حفظ آن کوشا باشند، آیات قرآن هم به صراحت، مسلمانان و مؤمنان را به حفظ اتحاد و وحدت سفارش کرده است.