رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان:

طلاب جامعةالمصطفی باید پیشگام و پرچمدار وحدت در جهان اسلام باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح در جمع طلاب بین الملل گفت: جامعةالمصطفی با نام مبارک پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) مزین شده و کانون انتشار معارف وتعالیم والای نبوی است، لذا طلاب و فارغ‌التحصیلان این نهاد حوزوی به عنوان سفیران مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) باید در ایجاد وحدت میان مسلمانان جهان اسلام پیشگام باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح با تأکید بر تقویت وحدت و تقریب میان مسلمانان اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های پیامبراعظم (صلی اله علیه و آله) تلاش برای ایجاد الفت، مهربانی و اتحاد مسلمانان است. جامعةالمصطفی نیز با نام پیامبر اکرم(ص) مزین شده، این نهاد مقدس بین‌المللی نام پیامبر(ص) را بر خود گذاشته است. لذا همه طلاب المصطفی، فارغ‌التحصیلان و مبلغان این نهاد به عنوان سفیران مکتب اهل بیت(ع)، پیامبر اسلام و انقلاب اسلامی باید در ایجاد وحدت پیشگام باشند.

وی افزود: از این‌رو شما باید در کشورهای خود مصلح باشید؛ همانگونه که در قرآن آمده است که از خدا و رسول اطاعت کنید و شاخصه اطاعت را هم اینگونه بیان می‌کند که با یکدیگر نزاع و اختلاف نکنید. در واقع شاخصه مطیع خدا این است که تنازع نکنیم و اگر تنازع کنیم معلوم است که جزء مطیعین و مؤمنین نیستیم.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان اظهار داشت: آثار نزاع هم از دیدگاه قرآن این است که شما سست می‌شوید و قدرت و شکوه شما از بین می‌رود، پس مقاومت کنید. ریشه تفرقه نیز ضعف ایمان است و اگر در بین افراد تنازع وجود داشته باشد مشخص می‌شود که ایمان هم وجود ندارد. همچنین به گفته قرآن کریم تنازع‌ها ناشی از بی ملاحظگی‌ها و بی‌تقوایی‌هاست که این عوامل را باید کنار بگذاریم. قرآن در آثار تنازع فرموده که این خصلت در بین افراد، سستی به وجود می‌آورد و در پی آن نیز عزت شما از بین می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح عنوان کرد: در جایی خداوند می‌گوید که اگر در جامعه به دلیل اختلاف سلایق، منافع و آراء با یکدیگر مشاجره کردید باید حکمیت و داوری پیامبر(ص) را بپذیرید. به گونه‌ای که خداوند به پیامبر(ص) می‌گوید که قسم به پرورودگارت که جز مومنین نیستند تا اینکه تو را حَکَم قرار دهند، اگر مومنین اختلاف دارند به رسول‌الله(ص) باید مراجعه کنند. بر اساس این گفته قرآن معیار دعواهای ما باید این باشد که ببینیم رسول خدا چه دستوری داده که اگر در غیر این صورت عمل کنیم همانگونه که قرآن فرموده است از دایره مومنین خارج هستیم و این نص صریح قرآن است.

وی بیان کرد: این در حالی است که برخی از افراد مدام در حال مقاله نویسی هستند، اخلاق اجتماعی ضعیفی دارند و مسائل سیاسی روز را نمی‌دانند که این مسائل جزء رفتارهای پیامبر(ص) نبوده است و بر همین اساس همه ما باید بر روی نفس خود کار کنیم و بر اساس رفتارهای پیامبر آن‌ها را تقویت کنیم.

پیامبر اسلام در زندگی خود با چه چالش‌هایی مواجه بودند؟

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر در اخلاق اجتماعی پیامبر گرامی اسلام، اصلاح است که چندین بار هم در قرآن آمده که شما باید نقش اصلاحگری داشته باشید، بین یکدیگر اختلاف ایجاد نکنید. هرکس در امت پیامبر کاری کند که این یکپارچگی و اتحاد تقویت شود قطعا مومن و مطیع لله است و اگر کسی بر خلاف مصالح اسلام در مجالس علیه جامعه و مذاهب اسلامی و اقوام، قدمی بردارد کار او به نفع تفرقه و نفاق است. از این رو ما نباید نگاه نژادی به یکدیگر داشته باشیم که این اندیشه‌ها، اندیشه‌های باطلی هستند.

لزوم توجه به پیام قرآن و رسول‌الله(ص) در راستای رشد جامعه اسلامی

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان تأکید کرد: بنابراین از شما می‌خواهم که بین شیعیان، خودمان، اهل سنت و ادیان مختلف اتحاد ایجاد کنید، زیرا پیام قرآن و رسول‌الله به جهان بشریت نیز اتحاد، اصلاح، دوستی، مهرورزی و کمک به یکدیگر در جهت رشد است و از طرفی نیز تنازع، مشاجره، نفاق و ایجاد اختلال در نظام اجتماعی گناه بزرگ و نابخشودنی بشمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح ابراز امیدواری کرد و گفت: از این‌رو امیدواریم هر یک از ما آنجایی که احساس کردیم کلام و حرکت ما ممکن است موجب اختلاف شود از آن بپرهیزیم، این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز دستور داد‌ند هرجا در هر شهر و کشوری بین طرفداران من و طرفداران یکی از مراجع اختلاف نظری به وجود آمد، طرفدارانم به خاطر من باید کوتاه بیایند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع ما نباید سرگرم حزب، موسسه، تشکل و… شویم، چرا که همگی فرزندان پیامبر(ص) هستیم و زیر چتر تربیت نبوی نیز جهان بشریت و جهان اسلام را به سوی تشکیل تمدن نوین اسلامی پیش خواهیم برد.