امضای تفاهم نامه نمایندگی خراسان با مرکز مدیریت حوزه علمیه استان

به منظور توسعه مرزهای حکمت و معرفت و ارتقای سطح همکاری ها و بهره‌گیری بهینه از امکانات موجود درجهت تحقق اهداف مشترک، نمایندگی المصطفی در خراسان و مرکز مدیریت حوزه علمیه این استان تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

در این تفاهم نامه که در ۹ ماده ۵۲ بند و دو تبصره توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان و حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی خیاط مدیر عالی حوزه علمیه استان به امضا رسید نسبت به توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی تربیتی، ارتباطات و امور بین‌الملل تفاهم شد.

در حاشیه این تفاهم نامه مدیر عالی حوزه علمیه خراسان اظهار داشت: تفاهم‌نامه همکاری با جامعةالمصطفی به عنوان یک مرکز علمی حوزوی بین المللی با ظرفیت‌های فراوان، بستری را فراهم خواهد کرد که این دو ظرفیت بزرگ و مهم در کنار هم فعالیت های قوی تر و همکاری های مشترک و ارزشمندتری انجام دهند که چشم انداز روشن تری را برای حوزه علمیه خراسان و المصطفی رقم بزند.

در ادامه رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان نیز اظهار داشت: در دوره جدید نمایندگی خراسان شاهد تحرکات و فعالیت‌های عملیاتی بیشتری با حوزه علمیه خراسان هستیم و نمونه آن برگزاری نشست های متعدد، ارتباط های کاری و احیای ظرفیت های استفاده نشده است.

وی افزود: حوزه علمیه خراسان یکی از ذخیره های علمی و معنوی برجسته در سطح جهان اسلام است و همواره مرکز وجود مفاخر و علمای برجسته و حتی مراجع بنامی که در طول تاریخ تشییع در این حوزه ها بوجود آمدند و رشد و فعالیت داشتند و نیز علمای حوزه علمیه خراسان در انقلاب و نهضت تاثیر ویژه ای داشتند، بویژه رهبر معظم انقلاب که حوزه علمیه خراسان بوده است و این بیانگر این است که یک پیشینه مشعشع و درخشان از میراث کهن علمی تمدنی اسلامی قابل استفاده در اینجا است. لذا از اساتید برجسته ای که امروز نیز در حوزه های علمیه هستند و در قالب کتاب ها و مقالات و ترجمه ها و امثال اینها تولید اندیشه دینی می کنند میتوان استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صالح ادامه داد: از طرفی ماهیت جامعه المصطفی هم ماهیت حوزوی منتهی در حوزه بین الملل با حفظ همان رویکرد های حوزوی و تحت اشرافیت عالیه و کامل مقام معظم رهبری است. همچنین افق ها و اهداف مشترک و برنامه ها و کارکردهای مشترکی که بین ما و حوزه علمیه خراسان هست شاید هیچ نهاد دیگری این اشتراکات را به این مقدار ندارد ، لذا انعقاد این تفاهم نامه ان‌شاالله منجر به توسعه ارتباطات علمی فرهنگی آموزشی بشود و ما با تمام توان آمادگی داریم تا متناسب با ابعاد بین المللی و علمی به عنوان یک پل ارتباطی بین حوزه علمیه خراسان و نیاز های بین الملل با حوزه همکاری کنیم.

وی تصریح کرد: نسبت به اینکه امروز در جهان اسلام کشورهای مختلف چه نیازهای علمی پژوهشی نیاز دارد و برای توسعه موضوعات و موضوع یابی برای پژوهشگران داخلی، به نظر می رسد یک کار منسجم و مشترک باید انجام دهیم و موضوع یابی‌هایی انجام شده را برای تعریف پروژه های مشترکی با پژوهشگران در میان بگذاریم.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان خاطر نشان کرد: یکی از مباحث مهم در المصطفی، جامعه‌ی اساتید جامعه المصطفی است که تماما برخاسته از حوزه است و ما همواره به آخرین ارزیابی ها و دسته بندی های اساتید برای استفاده از ظرفیت نخبگان و ارتقاء سطح اساتید نیازمندیم.