معاون پژوهش المصطفی:

ماموریت اصلی اسرائیل ایجاد بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی در جهان اسلام است

گردهمایی روسای انجمن‌های علمی جامعةالمصطفی با موضوع بررسی تحولات در فلسطین اشغالی، با حضور معاون پژوهش المصطفی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی نژاد، معاون پژوهش المصطفی ضمن تقدیر از همه حاضران در این گردهمایی که به صورت حضوری یا مجازی مشارکت داشته اند، مسئله فلسطین را درد مشترک میان همه امت اسلامی دانست و خاطرنشان کرد:‌تشکیل دولت جعلی اسرائیل محصول یک طراحی بلند مدت برای ایجاد انحطاط در امت اسلامی است. به همین دلیل در روزهای گذشته رئیس جمهور امریکا اذعان داشت اگر رژیم صهیونیستی وجود نداشت، امروز باید آن را ایجاد می کردیم.

وی در ادامه به تشریح برخی توطئه‌های رژیم صهیونیستی در منطقه پرداخت و یادآور شد:‌به لحاظ اندیشه جغرافیای سیاسی، وسعت و پراکندگی قلمرو کشورها نقش تعیین کننده در اقتدار ملی آنها ایفا می‌نماید. این تعارضات سال‌ها میان امت اسلامی و جبهه غربی وجود داشت. پس از جنگ جهانی اول، پیمان سایکس پیکو میان قدرت‌های عالم برای تقسیم و تجزیه امپراتوری عثمانی به امضا رسید.

معاون پژوهش المصطفی تجزیه سرزمینی را سیاست مستمر غرب در مواجه باامت اسلامی خواند و گفت: در تجزیه کشورها برنامه مشخصی وجود دارد. گاهی از یک یا دو جبهه در کشوری حمایت می‌نمایند تا جنگ داخلی شکل گیرد و به واسطه آن، ساختارهای منطقه‌ای ایجاد می‌نمایند که در ادامه به سمت استقلال سرزمینی و سیاسی پیش می‌روند. برای نمونه این روند را در اقلیم کردستان عراق و یا تجزیه سودان به دو بخش جنوبی و شمالی پس از یک دوره طولانی جنگ داخلی شاهد هستیم.

وی ادامه داد: این سیاست اغلب در نقاط سوق الجیشی جهان رخ می‌دهد زیرا اگر کشورهای این نقاط تجزیه و محدود شوند، کنترل مناطق در اختیار قدرت‌های برتر جهانی قرار خواهد گرفت. این سیاست در یمن نیز به شدت دنبال می شود زیرا به لحاظ جغرافیای سیاسی از جایگاه ویژه‌ای برای کنترل تنگه باب المندب برخوردار است. در خلیج فارس نیز کشورهای کوچک و ضعیف عملا نقش پایگاه نظامی را برای قدرت‌های سلطه‌گر ایفا می‌نمایند.

حجت الاسلام والمسملین عابدی‌نژاد، کشورهای تجزیه شده را ابرازهای کنترل و استیلای امریکا دانست و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین نقاط راهبردی جهان، محل تلاقی قاره افریقا، اروپا و اسیا در حوزه مدیترانه است که تسلط بر آن، امکان سلطه و دخالت را در سه نقطه اصلی عالم پدید می‌آورد. فلسطین از چنین جایگاهی برخوردار است و برای همین از آن به قلب جهان اسلام تعبیر می‌شود.

وی افزود:‌ دانش فلسفه توسعه به بیان دلابل اصلی توسعه یافتگی از یک سو و توسعه نیافتگی از سوی دیگر می‌پردازد. مکتبی در این بحث علمی با عنوان مکتب وابستگی وجود دارد که بیان می‌دارد مهم‌ترین عامل توسعه یافتگی کشورهای غربی، توسعه نیافتن کشورهای شرقی و آسیایی است. زیرا تا وقتی که کشورهای اسلامی و شرقی منابع اولیه ارزان را در اختیار غرب قرار ندهند و بازار مصرف آنها نباشند و خدمات نیروی انسانی ارزان و مهاجرت استعدادهای برتر را در اختیار آنان قرار ندهند، کشورهای غربی به توسعه دست نخواهند یافت. در حقیقت توسعه‌یافتگی کشورهای غربی تنها با تاراج منابع کشورهای شرقی و تسلط بر بازارهای آنان ممکن می‌گردد. برای مثال اگر انگلستان به واسطه کمپانی هند شرقی، ثروت‌های هندوستان را به تاراج نمی‌برد، هرگز به جایگاه فعلی دست نمی‌یافت.

معاون پژوهش المصطفی ماموریت اسرائیل را ایجاد بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی در جهان اسلام دانست و اظهار داشت: ایجاد فتنه در جهان اسلام و جلوگیری از رشد علمی از جمله ترور دانشمندان در کشورهای اسلامی از کارکردهای اصلی رژیم صهیونیستی برای جبهه غرب است. هر کجا نشانه‌ای از پیشرفت و اقتدار برای یک کشور مسلمان ایجاد شود، دشمن اصلی آن رژیم صهیونیستی است. دلیل حمایت بی‌شرمانه امریکا از این رژیم جنایتکار نیز این است تا منطقه را برای مشروعیت بخشی به حضور خود دچار آشوب و ناامنی نماید.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری از مسئله فلسطین به عنوان کلید رمز آلود پیشرفت امت اسلامی، تصریح کرد: ما نسبت به مسئله فلسطین دارای وظایف اسلامی و انسانی هستیم. امروز مهم ترین ابزار برای کمک به مردم مظلوم فلسطین، مسئله تفکر و تصور درست است. استعمار تسلط خود را بر ناآگاهی مردم و یا بر شعور کاذب و تحلیل‌های نادرست ما استوار ساخته‌است. اینکه بگوییم موضوع فلسطین ارتباطی به ما ندارد و یا ایستادگی در برابر اسرائیل بی فایده است و …، از جمله تحلیل‌های غلط و مصداق شعور کاذب است.

حجت الاسلام والمسملین عابدی‌نژاد، وظیفه عالمان دین و روحانیت را ارائه تحلیل درست به جامعه دانست و افزود: از انجمن‌های علمی انتظار می‌رود در تولید محتوای راهبردی برای روشن کردن افکار عمومی بکوشند. این تولید باید برخوردار از عامل سرعت باشد. نشر پیام‌های کوتاه با استفاده از ابزارهای جدید که به بستر توزیعی مناسب از جمله شبکه‌های مجازی و فضای سایبری نیاز دارد.

وی ایجاد شبکه اجتماعی در کشورهای متبوع را یکی از اهداف اصلی انجمن‌ها و تشکل‌ها دانست و ابراز داشت: ارتباط با جوامع دانشگاهی، هنرمندان، اساتید و اقشار مختلف گروه‌های اجتماعی برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین یک وظیفه راهبردی است که باید به جدیت دنبال گردد.

شایان ذکر است در ادامه این گردهمایی، روسای انجمن‌های علمی جامعةالمصطفی به گفتگو و تبادل‌نظر پیرامون مسائل مرتبط با فلسطین و جنایات رژیم اشغالگر قدس علیه ملت مظلوم مسلمان در سرزمین‌های اشغالی پرداختند.