حجت الاسلام والمسلمین طائب:

تغییر نظم نوین جهانی و فروپاشی هژمونی آمریکا سرعت گرفته است

اجلاسیه اساتید مجتمع آموزش عالی فقه روز چهارشنبه با حضور و سخنرانی حجت الاسلام حسین طائب برگزار شد.

حجت الاسلام طائب در ابتدای سخنرانی خود اشاره ای به بیانات امام خامنه ای داشت و گفت: حضرت آقا در فرمایشات اخیر خود به سه ویژگی تغییر نظم نوین جهانی اشاره کردند که این سه ویژگی عبارتند از: انزوای ایالات متحده آمریکا، انتقال قدرت به آسیا، گسترش ایدئولوژی مقاومت و توسعه میدان‌های آن.

استاد حوزه و دانشگاه در تبیین انزوای سیاسی آمریکا خاطرنشان کرد: نشانه‌های متعددی انزوای آمریکا را مشخص می‌کند، از جمله: مشکلات اقتصادی آمریکا، اشتباه محاسباتی آمریکا در مسائل جهانی مانند افغانستان و عراق و شکست‌های مکرر آن در شرق آسیا. با توجه به مشکلات اقتصادی در ایالات متحده و در مورد حجم بالای بدهی‌های ملی این کشور می‌توان گفت که در چند سال گذشته افزایش قابل توجهی در حجم بدهی‌ها مشاهده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طائب اظهار داشت: انتقال قدرت به آسیا در حال شکل گیری است و با توجه به مهم‌ترین عوامل در بررسی اقتصاد سیاسی کشورها که علاوه بر توانمندی‌های انسانی شاغل و اندازه آن‌ها، رشد اقتصادی را نشان می‌دهد، جهان شاهد تغییر قدرت اقتصادی از غرب سرمایه‌داری مبتنی بر هژمونی به سوی شرق است. شرقی که اکنون به رهبری چین، روسیه و ایران به مدل‌های اقتصادی جدیدی وابسته شده است؛ اساساً این مدل‌های جدید موقعیت این کشورها در عرصه بین‌الملل، الزامات مردم و منافع حیاتی آن‌ها را در نظر می‌گیرد. آن هم بدون اینکه سیاست استعماری توسعه‌طلبانه‌ای مانند غرب داشته باشند؛ امری که در دو قرن گذشته از سوی غرب افزایش یافته بود.

سخنران جلسه در ادامه بیان داشت: گسترش ایدئولوژی مقاومت و توسعه میدان‌های آن است. پس از دشوار شدن پیاده‌سازی ایده «تولد آشوب خلاقانه» که واشنگتن و تل‌آویو به دنبال ایجاد آن با نیروی نظامی مستقیم در منطقه بودند، غرب به سیاست تنگ‌کردن حلقه دور ایران، سوریه و حزب‌الله لبنان و در کنار آن‌ها یمن، عراق و البته مقاومت فلسطین متوسل شد.

وی یادآور شد: این مرحله بیانگر تمایل آمریکایی-غربی برای هدف قراردادن محور مقاومت از درون، با کار کردن روی اهداف جغرافیایی، تحریک بافت اجتماعی و خشکاندن منابع مادی آن، همراه با تشدید مخالفت‌ها با مخالفان یا احزاب رقیب در آن کشورها بود؛ احزاب و جناح‌هایی از مقاومت که وابستگی خود را پنهان نمی‌کردند و به محور ضدغربی-عبری وفاداری داشتند.

شایان ذکر است در ابتدای این اجلاسیه حجت الاسلام تلخابی رئیس مجتمع آموزش عالی فقه ضمن خیر مقدم به اساتید و مدعوین شرکت کننده و تسلیت به مناسبت رحلت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) به گزارش اجمالی از برنامه‌ها و کارهای صورت گرفته در خصوص امور آموزش و همچنین به تبیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مجتمع پرداخت.

اجلاسیه اساتید مجتمع آموزش عالی فقه