در نشست علمی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای بررسی شد؛

سیر و سابقۀ تفسیر مقام معظم رهبری در مشهد

استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن اشاره به اندیشه های قرآنی رهبر معظم انقلاب در پژوهش های دانشگاه رضوی از سیر و سابقۀ ایشان در مشهد سخن گفت.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرویان حسینی، استادیار دانشگاه رضوی در نشست علمی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای(مد ظله العالی) با موضوع بازتاب اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای در پژوهش‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی و ارائه پژوهش «سیر و سابقۀ تفسیر مقام معظم رهبری در مشهد» به ایراد سخن پرداخت.

حجت الاسلام مرویان حسینی گفت: دانشگاه علوم اسلامی رضوی در طول سال‌های گذشته توجه و اهتمام ویژه به اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب داشته و پایان نامه، رساله و کتاب‌های متعددی بر مبنای دیدگاه‌های اجتماعی، حدیثی و فقهی رهبری، افزون بر دیدگاه قرآنی ایشان تالیف شده است.

وی پیرامون جلسات تفسیر قرآن رهبر انقلاب گفت: جلسات تفسیری ایشان ۵۵ سال پیش برگزار شده و منابع برای گردآوری درباره خاطرات این جلسات تا حد زیادی محدود بوده است. بخشی از اطلاعات بر اساس نوار کاست‌های پیاده شده، برخی بر اساس اسناد تاریخی، برخی از کتاب‌های مختلف و عمده آن بر اساس مصاحبه‌های شفاهی از بازاریان و کسبه جمع آوری شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: آنچه در مجموع می‌توان دریافت کرد این است که جلسات تفسیر قرآنی رهبر معظم انقلاب متناسب با مخاطب بوده و به مرور زمان استقبال از آن نیز بیشتر شده است.

وی افزود: یکی از جلسات ایشان در مسجد کوچکی به نام امام حسن مجتبی (ع) در خیابان سرشور بوده است چون مخاطب آن عموم مردم بودند بحث‌های قرآنی آیات کوچک را معنا و تفسیر می‌کردند مخاطبان آن که کم کم به ۳۰۰ نفر رسید کمبود جا سبب شد عده‌ای از خیران مسجد را توسعه ‌دهند.