به همت نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان؛

چشم انداز آینده فلسطین بعد از طوفان الاقصی بررسی شد

 به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی با عنوان «چشم‌انداز آینده فلسطین بعد از طوفان الاقصی» با دبیری علیشاه فائق و کارشناسی سید طاهرعرفانی و عبدالعلی حسنی برگزار شد.

سید طاهر عرفانی ابتدا با معرفی مختصر مکاتب رئالیسم و لیبرالیسم و افول آن‌ها، نظریه ریچارد ندلیبو با عنوان «نظریه فرهنگی روابط بین‌الملل» را مطرح کرد و پیشینه مقاومت فلسطین، از انتفاضه تا تشکیل حماس را بر اساس این نظریه فرهنگی بیان نمود که چگونه و با چه عواملی، فرهنگ مقاومت در میان فلسطینیان شکل گرفت تا زمینه‌ها و عوامل طوفان الاقصی را فراهم سازد.

وی ضمن توضیحات لازم، در ادامه درباره موضوع نشست، آثار و پیامدهای طوفان الاقصی، گفت: طوفان الاقصی برای جریان مقاومت و مردم مظلوم فلسطین، امیدواری ایجاد کرده است و می‌رود که روحیه مقاومت را در آنان تقویت کند. شواهد این امیدواری در مردم فلسطین، به‌رغم تحمل رنج مظلومیت و تلفات فراوان، بسیار هویدا است.

وی ضمن برشمردن برخی از این شواهد، گفت: اثر طوفان الاقصی برای اسراییل و هواداران مستکبرش این بود که هژمونی و پرستیژ آنان را در انظار جهانی به هم زد و آنان را با شکست سنگین و تقلیل اعتبار سیاسی، نظامی و استخباراتی در نظام بین‌المللی روبه‌رو کرد. این طوفان از سوی یک گروه غیردولتی به نام حماس، برای پرستیژ غرب بسیار شکننده است و این همان «ضربه غیر قابل‌ترمیم» است که بعد از طوفان الاقصی در سخنان مقام معظم رهبری بازتاب یافته است.

عرفانی درنهایت، خاطرنشان ساخت: بنابراین ما اکنون نه‌تنها شاهد عدم قطعیت و ناامیدی در اسراییل هستیم که واقعاً رؤیای تشکیل دولت یهودی را از دست داده، بلکه حامیان غربی آن به رهبری امریکا، نیز هیمنه سیاسی بین‌المللی خود را از دست داده و اثرات این طوفان در این زمینه در آینده آشکارتر خواهد شد.

سپس عبدالعلی حسنی ضمن بیان نظریه برخورد تمدن‌های هانتینگتون گفت: هانتینگتون مدعی است که یکی از فرهنگ‌های کلانی که می‌تواند با تمدن غرب به مقابله برخیزد، تمدن اسلامی است. با شکست پان‌عربیسم و ملی‌گرایی، به نحوی پان‌اسلامیسم در منطقه و با محوریت همان قلمرو پان‌عربیسم ایجاد شد. فرهنگ مقاومت، در سایه این پان‌اسلامیسم شکل گرفت که اکنون به طوفان الاقصی انجامیده است.

وی افزود: طوفان الاقصی درواقع برخورد دو تمدن غرب و اسلامی است؛ زیرا اسراییل به‌عنوان نماینده تمدن غرب، پا به خاورمیانه گذاشت و جهان اسلام آن را با همین نگاه می‌نگرد. اکنون در طوفان الاقصی هم اسراییل تنها نیست، بلکه امریکا و چندین کشور حامی، پشتیبان صهیونیست‌ها هستند که نشان می‌دهد این تقابل، تقابل غرب و شرق با محوریت جهان اسلام است. لذا این تقابل ریشه تمدنی دارد که بخشی از آن در فلسطین و در طوفان الاقصی نمود یافته است.

حسنی در ادامه اظهار داشت: به نظر می‌رسد طوفان الاقصی نه‌تنها گفتمان پان‌عربیسم و ملی‌گرایی گذشته را نابود کرده و گفتمان اسلامیت را در میان عرب‌ها یا حوزه پان‌عربیسم تقویت خواهد کرد، بلکه به نحوی باعث تغییر نظام بین‌الملل نیز شده است. یک نمونه این تغییر اینکه امریکا ازاین‌پس جایگاه محوری خود را در بلوک غرب بیشتر از دست خواهد داد. چنانکه اکنون شواهد شکست قطبیت امریکا، هویدا است و دنیای اسلام به‌عنوان یک تمدن قوی و با روحیه مقاومت، در این شکست و زمین‌گیری امریکا نقش اساسی داشته است.

این نشست علمی با حضور اساتید، دانشجویان از طریق آنلاین نیز پخش گردید.