همایش ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین

معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی با همکاری دبیرخانه همایش بین المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین سومین پیش نشست علمی را با عنوان "فرصت ها و چالش های ارتباطات میان فرهنگی ایران و آمریکای لاتین" برگزار کرد.

ارائه دهنده این نشست جناب آقای دکتر محمد علی ضیائی، رئیس اداره دوم آمریکا در وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در کلمبیا بود که با استقبال چشمگیر زبان دانان و علاقه مندان به بحث آمریکای لاتین انجام شد.

در ابتدای نشست، آقای دکتر ضیائی بحث خود را در سه بخش ارائه داد و در بخش اول ضمن ارائه تعاریف واژه ها و مفاهیم، به تشریح مبانی نظری بحث فرهنگ و دیپلماسی فرهنگی پرداخت و به نکاتی که در تعاریف مختلف از اندیشمندان جهان در مورد دیپلماسی فرهنگی است اشاره کرد.

وی سپس اهداف و مبانی دیپلماسی فرهنگی را برشمرد و از آن به مفهوم قدرت نرم منتقل شد و زمینه های تولید کننده قدرت نرم و همچنین عوامل و زمینه های تولید قدرت نرم را مورد بحث قرار دادند و نشست را با بحث الزامات سیاست فرهنگی کارا ادامه داد.

دکتر ضیایی، در بخش دوم به چالش ها و موانع ارتباطات میان فرهنگی ایران و آمریکای لاتین پرداخت که عبارتند از: ۱٫ فقدان راهبرد کلان دیپلماسی فرهنگی در سطح ملی، منطقه ای و کشوری ۲٫ تعدد نهادهای فرهنگی با ماموریت واحد ۳٫ فقدان نیروی انسانی مرتبط و کارآمد ۴٫ آلودگی مستقیم حوزه فرهنگ به سیاست.

سفیر سابق ایران در بخش سوم، به زمینه های تبادلات فرهنگی بین ایران و آمریکای لاتین پرداختند و راهکارهایی را برای تقویت این تبادلات بیان کرد.

وی در انتهای جلسه به سوالات برخی از حضار در جلسه پاسخ داد.