نشست اعضای هیأت علمی و دبیران پژوهشی نمایندگی خراسان با معاون پژوهش جامعةالمصطفی

حجت الاسلام والمسلمین ضا عابدی نژاد معاون پژوهش جامعةالمصطفی با سفر به مشهد مقدس با اعضای هیأت علمی، مدیران مدارس، مدیران گروه‌های علمی تربیتی و دبیران پژوهشی نمایندگی المصطفی در خراسان دیدار و گفتگو کرد.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی در این نشست با اشاره به مسائل آسیب شناسی و ثانیا راه حل آن اظهار داشت: در آسیب شناسی در سه سطح می توانیم صحبت کنیم. ابتدا آسیب های ساختاری است که عمده ای آن در این باب، عدم تحرک ساختاری پژوهش در کنار آموزش است که ساختار آموزش، عرصه را تنگ کرده است. البته توجیه این مسئله تفاوت اولویت و اولیت است.

وی افزود: یک مجموعه، در اولیت باید آموزش را ترویج کنند ولی هدف غایی، تولید تفکر است و بر اساس وضعیت موجود نیاز پژوهشی ما خیلی بیشتر از اینها باید باشد و این یک مساله ساختاری است. در گروه های علمی تربیتی اگر واحد های درسی دارند، یک وقت معتنابهی برای اساتید وجود دارد و در تابستان هم فرصت است البته در تحقیق، نباید اجبار و الزام باشد، عشق یک طلبه باید پژوهش باشد. سازمان نیز از منطق کمیت به منطق تاثیرگذاری بیاید و باید به سمت شاخص های تاثیرگذاری برویم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی نژاد پیرامون مسئله نظام موضوعات اضافه کرد: در این جا چند مولفه وجود دارد که با توجه به حیثیت المصطفی باید به آن توجه شود. اولین مؤلفه تفکر تطبیقی است. مثلا اگر یک متن آموزشی در الهیات تولید کنیم؛ آیا آن نویسنده متن آموزشی، آخرین متون آموزشی الازهر و مدینه را دیده یا ندیده است؟ متن ما باید ناظر به متن آموزشی آنها باشد و اگر ببینند از یک افق بالاتری می توانند تحلیل کنند. در حوزه فلسفه و علوم انسانی همین طور است. باید روی تازه هایی که در دنیا هست متمرکز شویم همانند مقام معظم رهبری فرمودند باید به جایگاهی برسید وقتی یک متن تولید می شود قبل از چاپ شما بروید ترجمه کنید، نقد کنید وارد بازارش کنید.

وی ادامه داد: مؤلفه دوم، مولفه آینده‌نگارانه در همه حوزه های دانشی است. مثلا در فقه یک افقی را می بینیم، این افق همان فقه نظام اجتماعی، فقه سیاسی و نظام بین الملل است که سرمایه گذاری اصلی ما باید مبتنی بر آینده پژوهشی دانشی باشد.

وی افزود: مولفه سوم رویکرد تمدنی است. یعنی مساله را در قد و قواره یک تمدن ببینیم. موضوع را یک موضوع جهانی تصور کنیم. مثلا مساله فیمینیسم یک مساله جهانی البته با رویکرد اثباتی است. نه این که دنبال حل مسایل تمدنی دیگران باشیم. مثلا کسی در باره رمز ارزها تحقیقیکرده است این خوب است ولی نسبت به مسایل متعدد اقتصادی که داریم، آیا رمز ارز اولویت اول ماست؟.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی عنوان کرد: برنامه های ما باید سه تا رویکرد داشته باشد. ابتدا رویکرد معطوف به تربیت پژوهش باشد. دوم، رویکرد توانمند سازی و اینکه برنامه ها باید معطوف باشد که تک تک ورودی ها ما این رویکرد را داشته باشند و سوم هدف گذاری است. مثلا اگر بخواهید در نشریات کارکنید در این جا باید هدف گذاری اصلی برای هموار کردن راه باشد و استاد و مترجم را معرفی کند و به ثبت مقاله کمک کند.

وی درپایان به مسائل و نکات ارائه شده در جلسه نیز پاسخ گفت.