در درس تفسیر قرآن نمایندگی گلستان؛

خير واقعي انسان در فرهنگ قرآن كريم بررسی شد

درس تفسیر قرآن کریم با حضور طلاب، اساتید و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد.

در این جلسه از سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم حجت الاسلام و المسلمین شاملی به موضوع “خير واقعي انسان در فرهنگ قرآن كريم” پرداخت و اظهار داشت :کنش های انسان بر اساس سه نظام شناختی و معرفتی ، نظام ارزشها و نظام رفتاری رخ می دهد و درک انسان نیز از موضوعات نظیر خیر واقعی نیز بر همین اساس می باشد.

وی با استناد به کریمه “بقِيَّةُ اللهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ”(بقية الله همان خیرِ واقعی شماست؛ اگر از اهل ایمان باشید.) از سود سرمايه و دارایی حلال يا چيز يا فردی كه خداوند آن را حفظ كرده و باقی گذاشته (برای جريان ربوبيت تكوينی يا تشريعی خود) بعنوان مصادیق خیر واقعی یاد کرد و عنوان کرد :  قرآن کریم می‌فرماید حضرت موسی وقتی خائف و ترسان از بین فرعونیان می‌گریخت زمزمه می‌کرد”ربِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیر.”(پروردگارا من به آنچه که تو از خیر*بر من نازل کنی محتاجم) یعنی خدایا من نمیدانم خیرم در چیست ولی بهترین را که خیر من در آن است ، بر من نازل کن.

حجت الاسلام و المسلمین شاملی افزود : قرآن کریم درخصوص انسان ها می فرماید : “وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ”(انسان بسیار دوستدار خیر است.) لیکن در تشخیص خیر واقعی دچار اشتباه می گردد.

عضو هیئت علمی المصطفی در تشریح مفهوم بقیه الله بعنوان مصداق خیر واقعی ابراز داشت : معنی «بقیة الله» عام است و شامل هرچیزی می‌شود که خداوند برای مردمان باقی گذاشته باشد. یکی از مهمترین آنها کسی است که خواهد آمد و جامعه را پر از عدل و داد می‌نماید. به همین دلیل به امام عصر (عجّل اللَّه تعالى فرجه الشريف) «بَقِيَّتُ اللَّهِ» مى‌گويند، چون آن وجود شريف به خواست خداوند براى هدايت مردم ذخيره و باقى نگهداشته شده است. حتی در بعضی کتب اهل سنت آمده است که خود حضرت خود را «بقیة الله» نامیده و دیگران هم به حضرت ولی‌عصر «بقیة الله» می‌گویند. و ما هم بر او به اين نام سلام مى‌كنيم: «السلام عليك يا بقية اللَّه فى ارضه».