نشست علمی “خانواده مطلوب از منظر قرآن و تاریخ”

دومین پیش نشست همایش بین المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی در مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی جامعةالمصطفی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی، رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی المصطفی در دومین پیش نشست همایش بین المللی چالش‌های هویتی زن مسلمان معاصر و الگوی فاطمی با عنوان «خانواده مطلوب از منظر قرآن و تاریخ» که در مؤسسه آموزش های کوتاه مدت جامعة المصطفی برگزار شد، پس از بیان چالشهای موجود در غرب در بعد خانواده، به خطر نفوذ آن چالشها اعم از افزایش آمار طلاق، خیانت، فروپاشی خانواده و… در جوامع اسلامی اشاره کرد.

وی پس از ذکر شواهدی از آیات و روایات، در مورد اهمیت و جایگاه خانواده، ۱۰ خانواده موفق قرآنی را ذکر نمود و پیامهای آیات ناظر به آنها را تبیین کرد.

استاد حوزه و دانشگاه به ویژگی های خانواده های ادم و حوا(حس عذرخواهی)، ابراهیم و هاجر(درس معنویت و عبودیت)، خانواده حضرت یعقوب(درس امید)، شعیب و فرزندانش(درس حیا و عفاف)، ایوب(درس صبر)، زکریا و همسرش(انجام کار خیر)، سلیمان(درس شکر)، یوسف(عفت)، مریم(پاکیزگی و طهارت اشاره کرد و افزود: خانواده حضرت زهرا سلام الله علیها دارای ۵ ویژگی معادترسی، وفای به عهد، ایثار، خلوص، خداترسی بود.

وی در پایان، با تکیه به برخی روایات، ۳ ویژگی اخلاق نیکو، سخاوت و وسعت مادی و غیرت را ذکر کرد که مردان باید خود را مزین به این صفات کنند.