کنفرانس همبستگی با مردم فلسطین در بزرگترین دانشگاه دولتی اوگاندا

کنفرانس "صلح و انسانیت برای همه" در سالن دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه ماکرره با حضور اساتید، دانشجویان و فعالان صلح از مراکز مختلف علمی اوگاندا، به همراه سفرای جمهوری اسلامی ایران و لیبی و نماينده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

پروفسور یحیی سرمبا، استاد علوم سیاسی و جامعه شناسی دانشگاه مکرره کشور اوگاندا در این نشست، با بیان این که ماهیت قدرت دولت مدرن موجب از بین‌ رفتن قدرت‌های سنتی می‌شود، اظهار داشت: بر خلاف تصور رایج،‌ اکثر دولت‌های مدرن با استفاده‌ خشونت آمیز از قدرت همراهند و به دیکتاتوری گرایش دارند؛ زیرا برای حفظ ماهیت یکپارچه قدرت و اعمال اقتدار خود، علیه گروه‌های دیگر، مرتکب خشونت می شوند.

وی برخورد رژیم صهیونیستی با فلسطینیان را از جمله این موارد دانست و افزود: با این که در این‌جا دولت ملتی شکل گرفته‌ ولی تلاش دارد افرادی را که به آنها تعلق ندارند، حذف کند و آنها را به پایین‌ترین جايگاه اجتماعی نزول دهد. این دقیقا مشابه از بین بردن سرخپوستان در آمریکا است که منجر به پاکسازی نژادی آنها شد.

وی ضمن صحبت در مورد پیدایش مناقشه اسرائیل و فلسطین و تلاش آدولف هیتلر برای حذف یهودیان، نتیجه را اما ایجاد یک شهرک یهودی در فلسطین و در  نهایت، از بین رفتن شهروندان بومی فلسطین دانست و گفت: صهیونیست‌های اغلب اروپایی و از برخی سرزمین‌های دیگر از اقدامات بی رحمانه برای کشتن مردم فلسطین استفاده کردند.

وی در مسیر پیش رو تاکید کرد که راه حل دو کشوری راه حلی است که می‌تواند جلوی نابودی مردم فلسطین را بگیرد، مسیری که مورد تاکید دولت‌مردان اوگاندا هم بوده است.

پروفسور آندره آ کاساتلا، پژوهشگر ارشد مؤسسه تحقیقات اجتماعی دانشگاه مکرره در مورد اندیشه سیاسی و استعمار زدایی که دارای تابعیت ایتالیایی است، دیگر سخنران این نشست بود که اقدامات رژیم صهیونیستی را در ادامه بمباران مردم فلسطین در میان سکوت جامعه جهانی و حمایت ناچیز کشورهای اسلامی محکوم کرد.

وی خاطرنشان کرد: قبل از سال ۱۹۴۵، یهودیان مشکل اصلی کشورهای اروپایی بودند و سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۷ زمین هایی را به یهودیان واگذار کرد که منجر به آغاز فاجعه شد. در طرح راه حل دو کشوری که در سال ۱۹۴۸ مطرح شد، برخی از مسائل اساسی نادیده گرفته شد و تنها مواردی در آن ذکر شد که به نفع رژیم صهیونیستی بود.

وی خاطرنشان کرد: راه حل دو دولتی بیشتر شبیه یک جوک شده است، چون تمامی ابعاد و مقدمات آن توسط رژیم‌‌ صهیونیستی محدود یا با مانع مواجه شده است.

سخنران پایانی این نشست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا بود. وی ضمن تشکر از برگزاری چنین کنفرانسی، هدف از چنین برنامه‌ای را‌ نه تنها برای همبستگی‌ با فلسطین بلکه برای دفاع از انسانیت دانست.

وی ضمن درخواست از رهبران جهان‌ برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین، پشتیبانی همه جانبه از مقاومت فلسطینیان را جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران دانست.

پایان بخش این برنامه، روشن کردن شمع در محوطه دانشکده در همدردی با شهدای غزه بود.