در نمایندگی گلستان برگزار گردید:

نشست علمی «نخستین سفیر پیامبرو الگوی موفق در عرصه تبلیغ اسلام»

نشست علمی جعفر بن ابی طالب نخستین سفیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و الگوی موفق در عرصه تبلیغ اسلام” با حضور جمعی از اساتید و فرهیختگان در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار گردید.

در این نشست علمی که به همت معاونت پژوهش با همکاری گروه علمی تربیتی عمومی و انجمن های علمی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار گردید ، استاد دکتر نصیب الله عمراف از اساتید نمایندگی گلستان به ایراد سخن پرداخت.

دکتر نصیب الله عمراف در این نشست به بررسی زوایای مختلف شخصیتی جعفربن ابیطالب پرداخت و عنوان کرد: در قرآن کریم در وصف مجاهدان نخستین می خوانیم خداوند از پیشگامان نخستین از مهاجرین و انصار، و کسانی که به نیکی از آنها پیروی کردند، خشنود گشت، و آنها نیز از او خداوند خشنود شدند (وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ) و جناب جعفر بن ابیطالب از برجسته ترین مصادیق این کریمه به شمار میرود.
استاد عمراف در این زمینه تصریح کرد: تعابیر بلندی درباره حضرت جعفر طیار در منابع دینی ما وجود دارد نظیر “من السابقین الاولین إلی الاسلام” ، “أشبه الناس خَلقا و خُلقا برسول الله” ، “الصحابی الجلیل” ، “من أجود العرب المشهورین” ، “شهید فی ساحة المعرکة” و … که همگی بر رفعت مقام و جلالت قدر جعفر تاکید دارند.

وی افزود : گروهی از مسلمانان حبشه با اجازه نجاشی جهت کمک و مساعدت مهاجران مسلمان در مسیر بازگشت دریایی، همراه و با فرماندهی جعفر(رض) به مدینه وارد شدند. زمان ورود آنان به مدینه مصادف با پایان فتح خیبر – محرم سال هفتم هجری – بود. رسول خدا(صلوات الله علیه) جعفر  را به آغوش گرفت و میان دو چشمش بوسه کرد و فرمود: “والله ما أدری بأیّهما أنا أُسَرُّ؟! بقدوم جعفر أم بفتح خیبر؟!”

دکتر عمراف در ادامه ابراز داشت : تعدادی از یاران رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در سال ۵ بعثت با انگیزه حفظ دین خویش به سمت حبشه هجرت نمودند. این نخستین هجرت مسلمانان در تاریخ اسلام بود و همچنین نخستین هجرت به سرزمین حبشه بود.در میان مهاجران جعفر(رض) حضور داشت و رسول الله(صلی الله علیه و آله) نامه ای به دست جعفر(رض) داد و در آن نجاشی را مورد خطاب قرار داده و مطالبی را از مصدر وحی به وی یادآور گردید که نقش جعفر در ارائه مناسب این نامه و سرپرستی مهاجران از صفحات طلایی حیات جعفر بن ابیطالب بشمار میرود.