دیدار اعضای دبیرخانه کنگره اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای با دبیر شورای‌ عالی حوزه علمیه خراسان

️حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان و هیئت همراه در قالب اعضای دبیرخانه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر فرزانه دبیر شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان و امام‌جمعه موقت مشهد دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های دبیرخانه کنگره آغاز شد حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرزانه اظهار داشت: ایده و اقدام به برگزاری این همایش توسط جامعةالمصطفی بسیار ارزشمند است و اقدامات پیرامون این تفسیر ارزشمند قرآن کریم نشان‌دهنده اخلاص و صداقت، پاکی، به‌روز بودن و اصیل بودن جامعةالمصطفی است.

وی افزود: حال با این توصیفات در این کنگره باید طوری عمل کنید که یک جریان در داخل ایران با نگاه به تفسیر آقا به راه بیفتد و این کار شدنی است و انجام خواهد پذیرفت چرا که هم خود تفسیر عمق و منش خاصی دارد و هم وجه ی خاص ایشان به‌عنوان یک‌عالم برجسته و بی‌بدیل در این مسیر انگیزه‌بخش است و تمام این موارد باعث می‌شود که این جریان به راه بیفتد و کار انجام بشود.

دبیر شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال از نزول قرآن چه کار قرآنی تا حالا انجام گرفته است که در شان قرآن کریم باشد و همچین کاری تا به حال انجام نشده است.

وی عنوان کرد: ما در دنیا چند گروه تفسیری داریم؟ و چند ترجمه مورد قبول در دنیا و جود دارد؟ چند کلاس درس در کل دنیا از تفسیر قرآن داریم؟ علما از این موارد سراغ ندارند و در واقعیت هم شاهد این چنین جریان‌هایی نیستیم و این نشان می‌دهد که جا برای کار قرآنی خالی است و متأسفانه باید گفت روی قرآن آن‌چنان‌که باید کار خاصی صورت نگرفته است؛ لذا درس تفسیر باید یکی از دروس پرجمعیت در دروس حوزوی باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرزانه با بیان خاطراتی از جلسات تفسیر رهبری معظم در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما آن تفسیری که باید گفته شود و راهی باشد برای علوم تفسیر نداشتیم و نداریم الا تفسیر امام که اگر اتفاق می‌افتد راهی برای تفسیر قرآن بازکرده بود که بدانیم با تفسیر چگونه باید برخورد کرد و در میان این ضرورت تفسیر حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای همچون آینه‌ای بود که ازیک‌طرف زمان را در خودش منعکس می‌کرد و ازیک‌طرف وظیفه را تعیین می‌کرد و شرایط زمانی را زیبا در قرآن نشان می‌داد؛ لذا تفسیر ایشان ازیک‌طرف یک آینه بود و شرایط را نشان می‌داد و از طرفی وظیفه را تعیین می‌کرد.