در درس اخلاق طلاب مدرسه عالی خواهران گلستان تبیین شد؛

 دو گام مهم و دو راه اصلی برای نیل به مقصد بندگی

درس اخلاق ویژه طلاب مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان برگزار شد. در این برنامه که شنبه 27 آبان ماه برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین حسینی رئیس نمایندگی گلستان به ایراد سخن پرداخت.

 

وی در این درس با اشاره به مفهوم “برخورداری” و تبیین آن از منظر قرآن کریم و تراث روایی اظهار داشت: برخورداری همان تنعم از رحمت های بیکران الهی است که در قالب فیوضات و نعمت های ظاهری و باطنی دنیایی و اخروی حسب سعه وجودی و  بر اساس نیات و اعمال بندگان به آنها عطا می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی افزود: برای شناخت عوامل برخورداری و تنعم باید به قرآن کریم و روایات ائمه هدی علیهم السلام مراجعه نمائیم تا با زمینه های تفضلات الهی و راه های کسب مدارج و معارج آشنا شویم.

وی در ادامه به تشریح دو راه اصلی در این زمینه پرداختند و ابراز داشت: دو گام مهم و دو راه اصلی برای نیل به مقصد وجود دارد که این دو “پرهیز” و “اقدام” نام دارند؛ و این تعریف در واقع ناظر به همان مفهوم شناخته شده “التخلیه ثم التحلیه” می باشد.

رئیس نمایندگی گلستان در ادامه و در تبیین راه نخست عنوان کرد: آنچه ما آن را “پرهیز” نامیدیم فی الواقع همان تقوی و ورع است که در مضامین آیات قرآن و روایات فراوان به آن برمی خوریم. یعنی خودداری  مقدمه ای است بر برخورداری!

وی در تشریح حقیقت تقوی اظهار داشت: امام صادق عليه السلام  در پاسخ به سؤال از حقیقت تقوا فرمودند : “تقوا اين است كه خداوند تو را در جايى كه فرمانت داده است غايب نبيند و در آنجا كه نهيت كرده است، حاضر نيابد.”( أن لا يَفقِدَكَ اللّه ُ حَيثُ أمَرَكَ ، و لا يَراكَ حَيثُ نَهاكَ)

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در ادامه و در تبیین مراتب تقوی تصریح کرد: سه مرتبه برای تقوا قائل هستیم. پرهیز، گریز و ستیز . پرهیز همان اجتناب از معاصی است که در مناجات با خدای متعال از درگاه ربوبی خواستاریم خدا توفیق اطاعت و بندگی و پرهیز و اجتناب از معاصی را به ما عطا فرماید: “اللهم ارزقنا توفیق الطاعه و بعد المعصیه”. مرتبه دوم گریز از دامگاه شیطان است آنگونه که یوسف  علی نبینا و آله و علیه السلام از بند زلیخا گریخت. و اعلی مرتبه تقوی، ستیز با شیاطین و شیطان صفتان است آنگونه که ابراهیم بت شکن علی نبینا و آله و علیه السلام با طواغیت زمان خود عمل نمود.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه و در تحلیل سیمای اهل تقوا در قرآن کریم عنوان کرد: ده ها آیه در این زمینه وجود دارد که آیه ۱۳۳ سوره آل عمران نمونه ای از این آیات بشمار می رود و خداوند در آن بهشت غیرقابل وصف را پاداش تقوی پیشه گانی می داند که در راه جلب محبت خدا و مغفرت الهی بر یکدیگر سبقت می گیرند : “وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ” (و شتاب کنید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان؛ و بهشتی که وسعت آن، آسمانها و زمین است؛ و برای پرهیزگاران آماده شده است.)

وی در مقام بیان نمونه ای از سلوک افراد متقی به نقل روایتی از سیره  امام علی علیه السلام حضرت زهرا سلام الله علیها پرداختند و ابراز داشت: آن هنگامی که علی علیه السلام دلیل تحمل گرسنگی مداوم حضرت صدّیقه(س) و فرزندان را از آن حضرت جویا شد، حضرت زهرا عرضه داشت : ” اِنِّی لَاَسْتَحْیی مِنْ اِلهِی اَنْ اُكَلِّفَكَ ما لا تَقْدِرُ عَلَیهِ(من از خدای خودم خجالت می‌‌كشم كه شما را به كاری وادار كنم كه توانایی انجام آن را نداشته باشید). امام(ع) از خانه به قصد تهیه آذوقه خارج شد و دیناری قرض کرد تا به این امر بپردازد لیکن در مواجهه با مقداد و شنیدن مشکلات وی دیناری که قرض كرده بود را در بین راه به جناب مقداد بخشید تا معاش خانواده‌‌اش را تأمین كند، چون او را سزاوارتر یافته بود!